The Cisterns in Schools Program in the Jequitinhonha and Mucuri Valleys, Minas Gerais, Brazil

Authors

  • Naldeir dos Santos Vieira Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri - UFVJM/Programa de Pós-Graduação em Administração Pública - PPGAP http://orcid.org/0000-0001-5624-8345
  • Daniel Paulino Teixeira Lopes Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais/Programa de Pós-Graduação em Administração https://orcid.org/0000-0001-8928-0245
  • Fernanda Aparecida Guedes Honorato da Silva Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri/Programa de Pós-Graduação em Administração Pública https://orcid.org/0000-0002-0784-5474
  • Nathalia Stockler Fialho Soares Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri
  • Agnaldo Keiti Higuchi Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri/Programa de Pós-Graduação em Administração Pública https://orcid.org/0000-0001-8719-6154

DOI:

https://doi.org/10.21118/apgs.v14i2.11849

Abstract

- Research objective: This article aims to analyze the results of the Cisterns in Schools Program, from the perspective of servants of schools located in the Jequitinhonha and Mucuri valleys, state of Minas Gerais.

- Theoretical framework: The article is based on authors who describe the main characteristics of the Brazilian semi-arid region, with emphasis on Dias (2013), Souza et al. (2016) and Sousa et al. (2017), and those that explored the Cisterns in Schools Program, with emphasis on the authors Gottfried (2010), Costa e Dias (2013), Santana and Arsky (2016), Detrich (2019), ASA (2020), and Santos and Borja (2020).

- Methodology: Using material provided by the Ministry of Citizenship and the Articulação no Semiárido Brasileiro (ASA), we surveyed schools of municipalities in the field studied that built cisterns via the Program. The universe of 132 schools was identified, analyzed statistically through questionnaires answered by one of its representatives (75% return rate).

- Results: It was found that the Program fulfills its objective, being generally well evaluated by the representatives of the benefited schools, who were mostly satisfied with the cistern, with its state of conservation, with the guidelines received and with the impact of this technology on students' lives.

- Originality: As much as the literature allows the identification of a reasonable number of studies on the Cisterns Program, studies on the Cisterns in Schools Program are rare.

- Contributions: The survey data call attention to some issues that must be scored in order to improve the Program. In addition, we highlight the need for measures to improve the handling of the cistern and the water it stored.

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Author Biographies

Naldeir dos Santos Vieira, Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri - UFVJM/Programa de Pós-Graduação em Administração Pública - PPGAP

Doutor em Administração pela Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG. Mestre em Administração pela Universidade Federal de Pernambuco - UFPE. Bacharel em Administração de Cooperativas pela Universidade Federal de Viçosa - UFV. Professor Adjunto da Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri - UFVJM (Departamento de Administração e Programa de Pós-Graduação em Administração Pública).

Daniel Paulino Teixeira Lopes, Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais/Programa de Pós-Graduação em Administração

Doutor em Administração pela Universidade Federal de Minas Gerais - CEPEAD/UFMG. Professor do Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais e do Programa de Pós-Graduação em Administração.

Fernanda Aparecida Guedes Honorato da Silva, Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri/Programa de Pós-Graduação em Administração Pública

Bacharel em Administração e Mestre em Administração Pública pela Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri.

Nathalia Stockler Fialho Soares, Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri

Engenheira Sanitarista e Ambiental Especialista em Gestão Ambiental  Mestre em Ciências com ênfase em Tecnologias para o Desenvolvimento Sustentável

Agnaldo Keiti Higuchi, Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri/Programa de Pós-Graduação em Administração Pública

Doutor em Administração pela Universidade Federal de Minas Gerais. Prof. Adjunto da Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri e do Programa de Pós-Graduação em Administração Pública - PPGAP.

Published

2022-04-07

How to Cite

Vieira, N. dos S., Lopes, D. P. T., Honorato da Silva, F. A. G. ., Soares, N. S. F., & Higuchi, A. K. (2022). The Cisterns in Schools Program in the Jequitinhonha and Mucuri Valleys, Minas Gerais, Brazil. Administração Pública E Gestão Social, 14(2). https://doi.org/10.21118/apgs.v14i2.11849

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