CREATION OR ADAPTATION: THE CONSULTANT´S LEARNING OBTAINED WHEN PROVIDING CONSULTANCY SERVICES TO NGOS
DOI:
https://doi.org/10.21118/apgs.v1i1.3995Keywords:
ONGs, Consultoria Organizacional, AprendizagemAbstract
This study aimed to identify the learning obtained by consultants who provide consultancy for non-governmental organizations (NGOs) and also sought to identify how these lessons have been obtained. It was used a qualitative methodology, in which the research data were obtained through the use of semi-structured interviews with consultants who work with NGOs in the Metropolitan Region of Recife / PE. It is concluded that the consultants learn, mainly, by observing the attitudes of peers and/or customers, reflecting on their practice and giving meaning to their past experiences. Among the key learning obtained are the ones related to the intervention methodology, knowledge acquisition, skills and attitudes, better understandings on the completion of the consultancy contract and to changes in the design of NGOs.
Key-Words: NGOs. Organizational Consulting. Learning
Downloads
References
Consultor/Cliente: uma Abordagem Baseada no Conhecimento da Vida Cotidiana e a Prática
Reflexiva. In: ENANPAD, 2007, Rio de Janeiro. Anais do ENANPAD. São Paulo, 2007.
ABONG. Associação Brasileira de Organizações Não Governamentais. Disponível em: <
http://www.abong.org.br/>. Acesso em: 03 de jan. 2008.
ARGYRIS, Chris. Intervention, Theory and Method: a behavioral science view. San
Francisco: Jossey-Bass. 1970.
______. “Teaching smart people how to learn”. Harvard Business Review. v. 69, n. 3, p. 99-
109, 1991;
______; SCHÖN, Donald A. Theory in Practice: increasing professional effectiveness. San
Francisco: Jossey-Bass. 1974.
ASHOKA. Parceria Ashoka-McKinsey. Disponível em:
<http://www.ashoka.org.br/main.php?var1=left&var2=amk>. Acesso em 15 de out. 2007.
CANDY, P. Understanding the individual nature of learning. In: ______. Self direction for
lifelong learning: a comprehensive guide to theory and practice. San Francisco: Jossey-Bass,
1991, p. 249-278.
CARVALHO, Cristina A. P. de. “Preservar a identidade e buscar padrões de eficiência:
questões complementares ou contraditórias na atualidade das organizações não
governamentais?”. Revista Eletrônica de Administração – READ. 14 ed., v. 6, n. 2, marabr 2000.
DINIZ, João H. A. da S. O reflexo dos ajustes das Organizações Não-governamentais
Internacionais – ONGIs, às modernas práticas administrativas, sobre o seu caráter
institucional original. Recife: Dissertação de mestrado. Universidade Federal de Pernambuco,
Programa de Pós-Graduação em Administração. 2000.
DRUCKER, Peter F. Administração de Organizações Sem Fins Lucrativos: princípios e
práticas. MONTINGELLI, Nivaldo (trad.). São Paulo: Pioneira Thomson Learning. 2002.
FALCONER, A. P. A promessa do terceiro setor: um estudo sobre a construção do papel
das organizações sem fins lucrativos e do seu campo de gestão. Centro de Estudos em
Administração do Terceiro Setor. São Paulo: Universidade de São Paulo. 1999.
FERNANDES, Rubem C. Privado porém público: o terceiro setor na América Latina. Rio
de Janeiro: Relume-Dumará, 1994.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. São
Paulo: Paz e Terra, 1996.
GHERARDI, Silvia; NICOLINI, D; ODELLA, F. Toward a social understanding of how
people lean in organizations. Management Learning, v. 29, n. 3, p. 273-297, 1998.
HIRSCHLE, Ana Lúcia T; MATTOS, Pedro L. C. L. de. A aprendizagem Reflexiva de
Consultores Organizacionais em suas Relações com o Cliente. In: Encontro de Gestão de
Pessoas e Relações de Trabalho - EnGPR, 1., 2007. Anais Eletrônicos. Natal/RN: ANPAD,
2007.
JARVIS, P. Meaningful and Meaningless Experience: toward an analysis of learning from
life. Adult Education Quarterly, v. 37, n. 3, p. 164-172, Spring, 1987.
KOLB, David A. Management and the learning process. California Management Review
(pre-1986); Spring 1976; 18, 000003; ABI/INFORM Global p. 21.
LAVE, J.; WENGER, E. Situated learning: legitimate peripheral participation. Cambridge,
UK: Cambridge University Press, 1991. p. 27-58; p. 89-101.
MANCIA, Lídia T. S. Os desafios do modelo de consultoria interna: uma experiência
gaúcha. Porto Alegre: Dissertação de mestrado, Universidade Federal do Rio Grande do Sul,
Programa de Pós-Graduação em Administração. 1997.
MERRIAN, S. “What is qualitative research?”. In ____.(org). Qualitative research and case
study applications in education. San Francisco: Jossey-Bass. 1998.
______; CAFFARELLA, R. “Key theories of learning”. In Coleção Harvard de
Administração. Learning in adulthood: a comprehensive guide. San Francisco: Jossy-Bass.
2. ed. p. 248-256. 1999.
MEZIROW, J. Making meaning: the dynamics of learning. In: ______. Transformative
dimensions of adult learning. San Francisco: Jossy-Bass, 1991. Cap. 1, p. 1-7; p. 10-15.
MOTA, Nomaston R.; CKAGNAZAROFF, Ivan B.; AMARAL, Hudson F. Governança
Corporativa: estudo de caso de uma Organização Não Governamental. In: VI Conferência
Regional de ISTR para América Latina y el Caribe. Anais Eletrônicos. Salvador: ISTR y
CIAGS/UFBA, 2007.
OLIVEIRA, Djalma de P. R. de. Manual de Consultoria empresarial: conceitos,
metodologia, práticas. São Paulo: Atlas, 5. ed. 2004.
PATTON, M. Qualitative research and evaluation methods. 3 ed. Thousand Oaks: Sage.
2002.
SCHÖN, D. A. The reflective practitioner: how professionals think in action. USA: Basic
Books. 1983.
TENÓRIO, Fernando G (2004). Gestão de ONGs: principais funções gerenciais. Rio de
Janeiro: Editora FGV, 8 ed. 2004.
TUDE, João; RODRIGUES, Grace K. M. Organizações Não Governamentais: uma discussão
sobre suas peculiaridades organizacionais. In: In: VI Conferência Regional de ISTR para
América Latina y el Caribe. Anais Eletrônicos. Salvador: ISTR y CIAGS/UFBA, 2007.
VALENÇA; ASSOCIADOS. Consultores em ação: uma pesquisa sobre aprendizagem
organizacional. Recife: Bagaço, 1995.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in the Journal of Public Administration and Management Social (APGS) must agree to the following terms:
• Authors retain copyright and give the journal the rightof first publication with the work simultaneously licensed underthe Creative Commons Attribution License, permitting sharingwork with the recognition of the work of authorship and publicationstarting in this journal.
• Authors have authorization to assume additional contractsseparately for non-exclusive distribution of the work releasepublished in this journal (eg. publish in institutional repositories oras a book), with an acknowledgment of its publicationstarting this journal.
• Authors are permitted and encouraged to post theirwork online (eg, in institutional repositories or on their websitepersonnel) at any point before or during the submission process, asit can generate criticism and helpful suggestions, as well asincrease the impact and citation of published work.
• Authors reserve the right of the editors of this journal to make in theoriginal works, alterations of normative order, orthographic andgrammatical, aiming at complying with its editorial policy and keep thedefault cult of language, respecting, however, the authors' style.
• Authors assume exclusive responsibility for their opinionsgiven in the articles published in this journal.