Mediating Factors of Learning in Distance Education in Public Management
DOI:
https://doi.org/10.21118/apgs.v9i4.5058Keywords:
Educação de Adultos, Andragogia, Ensino Superior. ExperiênciaAbstract
This study aims to identify the mediating factors of learning in distance education in public administration linked to the National Program for Public Management–PNAP in Brazil. The theoretical basis presents adult learning based on the andragogical approach, including the andragogical model developed by Knowles, Holton and Seanson (2011).The research is quantitative and descriptive and it was used the survey method applied to 273 students from 10 institutions of higher education in different states of Brazil. The results allowed the identification of six andragogical principles that characterize the learning process as well as the existence of mediating factors of the learning process associated with the individual differences of the apprentices. These principles involve a process of personal development that is closely linked to the experience, which can make students more open to change and more interested in learning or make them more resistant to or uninterested in the learning process.
Keywords: Adult Education, Andragogy, Higher Education, Experience.
Downloads
References
Antonacopolou, E. P., & Gabriel, Y. (2001). Emotion, learning and organizational change: towards an integration of psyco-analytic and other perspective. Journal of Organizational Change, (v. 14, n. 5), p. 435-451.
Argyris, Chris. (1982). Reasoning, learning and action: individual and organizational. San Francisco: Jossey-Bass.
Bennis, W. G., & O’toole, J. (2005). How business schools lost their way. Harvard Business Review, (v. 83, n. 5), p. 96-105.
Brandão, J. M. F. (2014). Princípios Andragógicos e Fatores Mediadores da Aprendizagem na Educação a Distância em Administração Pública. (Dissertação - Mestrado) - UFPB/CCSA - João Pessoa, 193f.
Brookfield, S. D. (1986) Understanding and facilitating adult learning: a comprehensive analysis of principles and effective practices. San Francisco: Jossey-Bass.
Brookfield, S. D. (1987). Reframing research into 'self-direction' in adult education: a constructivist perspective. (Tese - Doutorado). University of British Columbia, Ottawa.
Cieglinski, A. (2015). Educação a distância já responde por quase 15% das matrículas no ensino superior. Agência Brasil, 07 nov. 2011. Disponível em: <http://memoria.ebc.com.br/agenciabrasil/noticia/2011-11-07/educacao-distancia-ja-responde-por-quase-15-das-matriculas-no-ensino-superior>. Acesso em: 12 out.
Costa, F. J. (2012). A análise exploratória de dados: uma abordagem moderna. Mimeografado. João Pessoa.
Cranton, P. (2006). Understanding and promoting transformative learning: aguide for educators of adults. SecondEdition. San Francisco: Jossey-Bass.
Demarco, D. J. (2013) Um balanço do Programa Nacional de Formação em Administração Pública (PNAP) como estratégia de fortalecimento da gestão pública: ocaso da Escola de Administração da UFRGS. In: Congresso de Gestão Pública, 6, Brasília. Anais...Brasília: Centro de Convenções Ulysses Guimarães.
Dewey, J. (1973). Vida e educação. (Tradução de Anísio Teixeira). São Paulo: Melhoramentos.
Ferraz, S. F.S., Lima, T. C.B., & Silva, S. M. O. (2004). Contratos de aprendizagem: princípios andragógicos e ferramenta de gestão da aprendizagem. In: Encontro da Associação Nacional de Programas de Pós-Graduação em Administração-ENANPAD, 28., 2004, Salvador. Anais… Salvador: ANPAD, 2004. 1 CD-ROM.
Fonseca, J. J. S. (2002). Metodologia da pesquisa científica. Fortaleza: UEC.
Freire, P. (1987). Pedagogia do oprimido. 27.ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra.
Freire, P. (2003). Pedagogia da autonomia– saberes necessários à prática educativa. Rio de Janeiro: Paz e Terra.
Freitas, H., Oliveira, M., Sacol, A. Z., & Moscarola, J. (2000) O método de pesquisa survey. Revista de Administração, São Paulo, v. 35, n.3, p. 105-112, jul./set.
Gil, A. C. (2007). Como elaborar projetos de pesquisa. (4. Ed). São Paulo: Atlas.
Hair Jr, J. F, Black, W. C., Babin, B. J., Anderson, R. E., & Tatham, R. L. (2005). Análise multivariada de dados. Porto Alegre: Bookman.
James-Gordon, Y.; Young, A.; & Bal, J. (2003). External environment forces affecting e-learning providers. Marketing Intelligence e Planning, (v.21, n.3).
Jarvis, P. (2006). Towards a comprehensive theory of human learning: lifelong learning and the learning society. New York: Routledge.
Knowles, M. S. (1975). Self-directed learning: aguide for learners and teachers. Englewood Cliffs: Prentice Hall.
Knowles, M. S. (1980). The modern practice of adult education:from pedagogy to andragogy. Cambridge: Adult Education.
Knowles, M. S., Holton, E. F., & Swanson, R. A. (2011). The adult learner:the definitive classic in adult education and human resource development (7th edition). London: Elsevier.
Kolb, D. (1984). Experiential learning: experience as the source of learning and development. EnglewoodCliffs: Prentice Hall.
Laruccia, M. M., Almeida, R., & Ruiz, T. T. (2010). O desenvolvimento das habilidades e competências profissionais de um grupo de estudantes de Administração.Inter Science Place: Revista Científica Internacional, (ano 3, n. 11), jan./fev.
Le Boterf, G. (2003). Desenvolvendo a competência dos profissionais. Porto Alegre: Artmed.
Merriam, S., Caffarella, R., & Baumgartner, L. (2006). Learning in adulthood (3rd ed.). San Francisco: John Wiley e Sons.
Merriam, S. B., Caffarella, R. S. (1991). Learning adulthood: a comprehensive guide. San Francisco: Jossey-Bass.
Mezirow, J. (1985) A critical theory of self-directed learning. In: BROOKFIELD, Stephen (Ed.).Self-directed learning: from theory to practice.San Francisco: Jossey-Bass, p.17-30.
Mezirow, J. (1991). Learning to think like an adult: core concepts of transformative learning. In: MEZIROW, Jack et al. Learning as transformation: critical perspectives on a theory in progress. San Francisco: Jossey-Bass.
Moraes, L. V. S., Silva, M. A., &. Cunha, C. J. C. A. (2004). A dinâmica da aprendizagem gerencial em um hospital. Revista de Administração de Empresas, (v. 3, n.2) art. 18, jul/dez. Disponível em: <http://www.rae.com.br/eletronica/index.cfm>. Acesso em: 27 set. 2014.
Palloff, R. M. E., & Pratt, K. (2004). O aluno virtual. 1ª ed. São Paulo: Artemed.
Reymão, G. (2015). A educação à distância – EaD. s/d. Disponível em: <http://www.crapa.org.br/artigos-detalhes.asp?codigo=421>. Acesso em: 12 out.
Rogers, C. R. (1969). Freedom to learn. Columbus: Merrill.
Rogers, J. (2011). Aprendizagem de adultos: fundamentos para educação corporativa. Porto Alegre: Artmed.
Sampieri, R. H., Collado, C. F., & Lucio, P. B. (1991). Metodología de la investigación. México: Mcgraw Hill.
Schnitman, I. (2011, março). A mediação pedagógica e o sucesso de uma experiência educacional on-line. ETD – Educ. Tem. Dig., Campinas, (v.12, n.esp.), p.287-314.
Schön, D. (1987). Educating the reflective practitioner:toward a new design for teaching and learning in the professions. San Francisco: Jossey-Bass.
Silva, A. R. M, Domingues, M. J. C. S. (2010). Atributos de retenção no ensino a distância na perspectiva dos alunos. In: Colóquio Internacional sobre Gestión Universitaria em América Del Sur, X., Mar del Plata, Anais... Mar del Plata: CIGU.
Silva, A. B. (2009). Como os gerentes aprendem?. São Paulo: Saraiva.
Silva, A. B., Godoi, C. K., & Rambo, J. A. M. (2003). Fatores individuais e organizacionais associados à aprendizagem dos gerentes de uma instituição de ensino. In: Seminário Latino-Iberoamericano de Gestión Tecnológica Altec, X., Ciudad de México, Anais...Ciudad de México.
Smith, M. K. (2002). Malcolm Knowles, informal adult education, self-direction and andragogy. The encyclopedia of informal education. 2002. Disponível em: <www.infed.org/thinkers/et-knowl.htm>. Acesso em: 31 ago. 2011.
Soares, V. B.; Castro, D. C. (2012). Ou Isto ou Aquilo? A Integração entre Pesquisa Qualitativa e Quantitativa em Estudos Organizacionais no Brasil. In: Encontro da Divisão de Estudos Organizacionais - EnEO, (7., 2012), Curitiba. Anais…Curitiba: ANPAD, 1 CD-ROM.
Souza, Y. S. (2004). Organizações de aprendizagem ou aprendizagem organizacional. Revista de Administração de Empresas, v.3, n.1, Art.5, jan./jun.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in the Journal of Public Administration and Management Social (APGS) must agree to the following terms:
• Authors retain copyright and give the journal the rightof first publication with the work simultaneously licensed underthe Creative Commons Attribution License, permitting sharingwork with the recognition of the work of authorship and publicationstarting in this journal.
• Authors have authorization to assume additional contractsseparately for non-exclusive distribution of the work releasepublished in this journal (eg. publish in institutional repositories oras a book), with an acknowledgment of its publicationstarting this journal.
• Authors are permitted and encouraged to post theirwork online (eg, in institutional repositories or on their websitepersonnel) at any point before or during the submission process, asit can generate criticism and helpful suggestions, as well asincrease the impact and citation of published work.
• Authors reserve the right of the editors of this journal to make in theoriginal works, alterations of normative order, orthographic andgrammatical, aiming at complying with its editorial policy and keep thedefault cult of language, respecting, however, the authors' style.
• Authors assume exclusive responsibility for their opinionsgiven in the articles published in this journal.