Conflict management as purpose of legal education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32361/2021130111364

Keywords:

Legal education, Skills, Conflict Management

Abstract

Attorneys work daily with situations that involve skills in conflict management. In any juridical expertise will demand good communication, emotional intelligence, capacity of teamwork, creativity, and agility in conflict solving. These abilities require differentiated stimulus during the teaching-learning process and embrace a legal development, more sensitive to internal issues and personal particulates. Therefore, in order for the attorney to find out its skills during the academic journey, it`s essential that exceed the juridic technical teaching and reach human and social demands located in between the lines of education, preparing it, thus, to the challenges in the exercise of the legal profession.This reflection mirrors the necessity of alterations at the juridical education shows that its aim should be oriented not just to the knowledge of the law, but also about the individual and matters that surround it. The methodology used in this present paper is analytical and critic.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Rafaela Mota Holanda, Universidade de Fortaleza

Mestra em Direito Constitucional pela Universidade de Fortaleza (UNIFOR). Especialista em Direito e Processo Administrativo pela UNIFOR. Conciliadora Judicial no Centro Judiciário de Solução de Conflitos e Cidadania da Comarca de Fortaleza. Integrante da Comissão de Mediação, Conciliação e Arbitragem da OAB/CE. Autora do livro O Direito à Educação: a arte como caminho para o desenvolvimento da gestão de conflitos em jovens. Professora, palestrante e facilitadora de experiências envolvendo educação, arte e gestão de conflitos. E-mail: sarafaela.holanda@uol.com.br.

References

BRASIL. MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO CONSELHO NACIONAL DE EDUCAÇÃO CÂMARA DE EDUCAÇÃO SUPERIOR. Resolução nº 5, de 17 de dezembro de 2018. DOU de 18-12-2018, Seção 1, pág. 122. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=104111-rces005-18&category_slug=dezembro-2018-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 20 out. 2020.

GARDNER, Howard. Cinco mentes para o futuro. Porto Alegre: Artmed, 2005.

GARDNER, Howard. Mentes que lideram. Rio de Janeiro: Campus, 2013.

LEDERACH, John Paul. Transformação de conflitos. São Paulo: Palas Athena, 2012.

PATTON, Bruce; URY, William; FISHER, Roger. Como chegar ao sim. Rio de Janeiro: Sextante, 2018.

PIEPER, Josef. Abertura para o todo: a chance da Universidade. São Paulo: APEL Editora, 1989.

SALES, Lília Maia. Mediare: um guia prático para mediadores. 3. ed. Rio de Janeiro: GZ, 2009.

SANDEL, Michael. Justiça: o que é fazer a coisa certa? Rio de Janeiro: Civilização brasileira, 2011.

SHAPIRO, Daniel; FISHER, Roger. Além da razão: a força da emoção na solução de conflitos. Rio de Janeiro: Imago, 2009.

URY, William. Como chegar ao sim com você mesmo. Rio de Janeiro: Sextante, 2015.

URY, William; SZEPESI, Stefan. O caminho de Abraão: história, caminhada e hospitalidade. São Paulo: Nobel, 2016.

WARAT, Luis Alberto. Ofício do mediador. Florianópolis: Habitus, 2004.

WORLD ECONOMIC FORUM. Global challenge insight report. The Future of Jobs Empolyment, Skills and Workforce Strategy for the Fourth Industrial Revolution. 2016. Disponível em: http://www3.weforum.org/docs/WEF_Future_of_Jobs.pdf. Acesso em: 20 out. 2020.

WORLD ECONOMIC FORUM. The Future of Jobs Report 2020. Disponível em: http://www3.weforum.org/docs/WEF_Future_of_Jobs_2020.pdf. Acesso em: 26 out. 2020.

Published

2021-02-02

How to Cite

HOLANDA, R. M. Conflict management as purpose of legal education. Revista de Direito, [S. l.], v. 13, n. 01, p. 01–20, 2021. DOI: 10.32361/2021130111364. Disponível em: https://beta.periodicos.ufv.br/revistadir/article/view/11364. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Articles