Neutrality as a legal obligation in public education: Law and Ideology in brazilian contemporaneity

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32361/202012027273

Keywords:

Ideology, Law, Public Ministry, Public education, Principles

Abstract

This study revisits the debate about the relationship between law and ideology by legal theory in Brazil in the 1980s and 1990s and suggests some elements for its updating. Then, it analyses three concrete situations of intervention by the Federal Public Ministry in the field of public education. The limits of manifestations considered ideological by educators and members of the academic community or simply in the space of institutions are discussed, based upon constitutional principles. We hope to demonstrate the importance of taking a critical perspective on the analysis of ideologies and their effects on the theory and practice of law.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Alexandre Pinto Mendes, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro

Doutor em Direito pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro. Professor de Direito Público do Departamento de Ciências Jurídicas, Coordenador do Grupo de Estudos em Teoria do Estado e Filosofia Política e do Núcleo de Assessoria Jurídica Popular da Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro, campus Seropédica. E-mail: alexandrepmendes2@gmail.com.

References

BOURDIEU, Pierre. O Poder Simbólico. 3ª ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil. 2000.

BRASIL. Ministério Público Federal. Petição Inicial na Ação Civil Pública nº 1002500-03.2018.4.01.3500. Disponível em: http://www.mpf.mp.br/go/sala-de-imprensa/noticias-go/mpf-requer-que-a-ufg-suspenda-imediatamente-o-curso-201co-golpe-de-2016-e-a-universidade-publica-brasileira201d. Acesso em: 23 jan. 2019.

BRASIL. Ministério Público Federal. Petição Inicial na Ação Civil Pública nº 0024575-10.2017.4.02.5101. Disponível em: http://www.mpf.mp.br/rj/sala-de-imprensa/docs/pr-rj/acp-improbidade-colegio-pedro-ii/view. Acesso em: 22 jan. 2019.

BRASIL. Ministério Público Federal. Petição Inicial na Arguição de Descumprimento de Preceito Fundamental nº 548. Disponível em https://sistemas.stf.jus.br/peticionamento/visualizarProcesso/5576416/1. Acesso em: 25 jan. 2019.

CITTADINO, Gisele. Pluralismo, direito e justiça distributiva: Elementos da Filosofia Constitucional Contemporânea. 2ª ed. Rio de Janeiro: Lumen Juris, 2000.

DERRIDA, Jacques. Força de lei: o fundamento místico da autoridade. São Paulo: Martins Fontes, 2010.

EAGLETON, Terry. Ideologia: Uma introdução. São Paulo: Editora da Universidade Estadual Paulista: Editora Boitempo, 1997.

FERRAZ JR., Tercio Sampaio. A função social da dogmática jurídica. São Paulo: Editora Revista dos Tribunais, 1980.

HABERMAS, Jürgen. Técnica e Ciência como “Ideologia”. Lisboa: Edições 70, 1987.

LYRA FILHO, Roberto. O que é o direito? São Paulo: Brasiliense, 1982.

NEVES, Marcelo. A Constitucionalização Simbólica. 3ª ed. São Paulo: WWF Martins Fontes, 2013.

NINO, Carlos Santiago. Introdução à Análise do Direito. São Paulo: WWF Martins Fontes, 2010.

SANCHÍS, Luis Pietro. Ideologia e Interpretación Jurídica. Madrid: Editorial Tecnos, 1993.

SOUZA, Luiz Sergio Fernandes de. O papel da ideologia no preenchimento das lacunas do direito. 2ª ed. São Paulo: Editora Revista dos Tribunais, 2005.

STRECK, Lenio Luiz. Verdade e Consenso: Constituição, Hermenêutica e Teorias Discursivas. 6ª ed. São Paulo: Saraiva, 2017.

WARAT, Luis Alberto. Mitos e Teorias na Interpretação da Lei. Porto Alegre: Editora Síntese, 1979.

WOLKMER, Antônio Carlos. Ideologia, Estado e Direito. 2ª Ed. São Paulo: Editora Revista dos Tribunais, 1995.

WOLKMER, Antônio Carlos. Introdução ao Pensamento Jurídico Crítico. São Paulo: Saraiva, 2001.

ŽIŽEK, Slavoj. Eles não sabem o que fazem: o sublime objeto da ideologia. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 1992.

ŽIŽEK, Slavoj. O espectro da ideologia. In: ŽIŽEK, Slavoj (org.). Um mapa da Ideologia. Rio de Janeiro: Contraponto, 1996.

Published

2020-09-15

How to Cite

MENDES, A. P. . Neutrality as a legal obligation in public education: Law and Ideology in brazilian contemporaneity. Revista de Direito, [S. l.], v. 12, n. 02, p. 01–25, 2020. DOI: 10.32361/202012027273. Disponível em: https://beta.periodicos.ufv.br/revistadir/article/view/7273. Acesso em: 24 nov. 2024.

Issue

Section

Articles