Critical Success Factors in the Management of Non-Governmental Organizations
DOI:
https://doi.org/10.21118/apgs.v4i2.4088Keywords:
Projetos Sociais, Gestão do Terceiro Setor, Gestão EstratégicaAbstract
This article analyzes the management of NonGovernmental Organizations (NGOs),identifying the critical success factors that impact on their development, fundraising and relationship with public and private funding sources. Theoretical references were used in two fields: in strategic management, by examining aspects such as environmental analysis, planning and competitive advantages, and in the third sector management, analyzing the NGOs and their specificity with their corporate, political and social character and their relationship with public and private sectors, which are issues that require management knowledge and skills. The study was conducted according to the exploratory model of multiple studies and was carried out in four NGOs in the metropolitan region of Salvador, with a comparative analysis between organizations. The results indicate the existence of a direct relationship between the environment, strategic positioning, management structure and technical expertise level of the team to achieve results in the areas of fundraising and social development projects.
Keywords: Social Projects, Third Sector Management, Strategic Management.
Downloads
References
Científicos, 1974.
ANSOFF, H. Igor. Estratégia empresarial. São Paulo: McGraw-Hill do Brasil, 1977.
ANSOFF, H. Igor. A nova estratégia empresarial. São Paulo: Atlas, 1990.
ARMANI, Domingos. Como elaborar projetos: guia prático para elaboração e
gestão de projetos sociais. Porto Alegre: Tomo Editorial, 2004.
BENÍCIO, João Carlos. Gestão financeira para organizações da sociedade civil.
São Paulo: Global, 2000.
CAVALCANTI, Marly. (Org.) Gestão social, estratégias e parcerias: redescobrindo
a essência da administração brasileira de comunidades para o 3º setor. São Paulo:
Saraiva, 2006.
CABRAL, Eloisa Helena S. Terceiro setor: gestão e controle social. São Paulo:
Saraiva, 2007.
DRUCKER, Peter F. Administração de organizações sem fins lucrativos:
princípios e práticas. São Paulo: Thonson Learning, 1998.
FALCONER, Andres P. A Promessa do terceiro setor. ISTR - LAC. Chile: ISTR –
LAC, 1999.
FALCONER, Peter F. Privado, Porém Público: o Terceiro Setor na América Latina.
Rio de Janeiro: Relume Dumará, 1984.
FISCHER, Rosa Maria; FALCONER, Andres P. Desafios da parceria governo
terceiro setor. Primeiro Encontro da Rede de Pesquisas sobre o Terceiro Setor na
América Latina e Caribe – ISTR. Rio de Janeiro: Escola de Serviço Social da UFRJ,
abr. 1998.
HAMEL, Gary; PRAHALAD, Coimbatore K. Competindo pelo futuro: estratégias
inovadoras para obter o controle do seu setor e criar os mercados de manhã. Rio de
Janeiro: Campus, 1995.
HUDSON, Mike. Administrando organizações do terceiro setor: o desafio de
administrar sem receita. São Paulo: Makron Books, 1999.
KAPLAN, Robert S; NORTON, David P. Mapas estratégicos – balanced
scorecard: convertendo ativos intangíveis em resultados tangíveis. Rio de Janeiro:
Elsevier, 2004.
KISIL, Rosana. Elaboração de projetos e propostas para organizações da
sociedade civil. 2. ed. São Paulo: Global, 2002.
MAXIMIANO, Antonio Carlos A. Administração de projetos: como transformar
idéias em resultados. 2. ed. São Paulo: Atlas, 2002.
PORTER, Michael E. Estratégia Competitiva: técnicas para análise de indústria e
da concorrência, 7. ed. Rio de Janeiro: Elsevier Campos, 1986.
PORTER, Michael E. Vantagem Competitiva: criando e sustentando um
desempenho superior. Rio de Janeiro: Campus, 1989.
PORTER, Michael E. Competição: Estratégias competitivas essenciais. Rio de
Janeiro: Campus, 1999.
PORTER, Michael; KRAMER, Mark R. Philanthropy’s new agenda: creating value.
Harvard Business Review, v. 77, n. 6, nov./dec. 1999.
TACHIZAWA, Takeshy. Organizações não governamentais e terceiro setor:
criação de ONGs e estratégia de atuação. 3. ed. São Paulo: Atlas, 2007.
TENÓRIO, Fernando G. Gestão de ONGs. 4. ed. Rio de Janeiro: Fundação Getúlio
Vargas, 2000.
TENÓRIO, Fernando G. Um Espectro Ronda o Terceiro Setor: o Espectro do
Mercado. São Paulo: Editora Unijuí, 2004.
TENÓRIO, Fernando G. Gestão Social: uma perspectiva conceitual. Revista de
Administração Pública, Rio de Janeiro, v. 32, n. 5, set./out. 1998.
TYSZLER, Marcelo; BARBERO, Edson Ricardo. Planejamento estratégico em
organizações do terceiro setor: o caso do Instituto de Estudos e Orientação a
Família. In: SEMINÁRIOS EM ADMINISTRAÇÃO, 6., São Paulo, 2004. Anais... São
Paulo: Semead, Fea/USP, 2004.
VOLTOLINE, Ricardo. (Org.) Terceiro setor planejamento e gestão. 2. ed. São
Paulo: Senac, 2004.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in the Journal of Public Administration and Management Social (APGS) must agree to the following terms:
• Authors retain copyright and give the journal the rightof first publication with the work simultaneously licensed underthe Creative Commons Attribution License, permitting sharingwork with the recognition of the work of authorship and publicationstarting in this journal.
• Authors have authorization to assume additional contractsseparately for non-exclusive distribution of the work releasepublished in this journal (eg. publish in institutional repositories oras a book), with an acknowledgment of its publicationstarting this journal.
• Authors are permitted and encouraged to post theirwork online (eg, in institutional repositories or on their websitepersonnel) at any point before or during the submission process, asit can generate criticism and helpful suggestions, as well asincrease the impact and citation of published work.
• Authors reserve the right of the editors of this journal to make in theoriginal works, alterations of normative order, orthographic andgrammatical, aiming at complying with its editorial policy and keep thedefault cult of language, respecting, however, the authors' style.
• Authors assume exclusive responsibility for their opinionsgiven in the articles published in this journal.