Early childhood municipal teachers in Curitiba

prospects of Union representation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22294/eduperppgeufv.v11i..8092

Keywords:

Trade union representation, Teaching, Early Childhood Education

Abstract

This article presents some analytical elements on the union representation of the teachers of the Municipal Education Network of Curitiba, highlighting the case of Early Childhood Education workers and being part of a research that investigates the professionalization of teaching in the Public Early Childhood Education of the city of Curitiba. The methodology used in this study was bibliographical and documentary, with review of the information bound by the class unions. The results showed a fragmented segment of public education generated by the very formation of careers in the city of Curitiba and that reflects directly in their forms of association, revealing two unions of a more mobilizing and informative nature than actually representation and intervention.

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Author Biographies

Daniela Sanches Salsamendi, Universidade Federal do Paraná

Mestranda em Educação pela Universidade Federal do Paraná (UFPR) e bolsista da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES). Integra o Núcleo de Estudos e Pesquisas em Infância e Educação Infantil (NEPIE/UFPR).

Angela Maria Scalabrin Coutinho, Universidade Federal do Paraná

Doutora em Estudos da Criança pela Universidade do Minho/Portugal. Pós-doutora em Gestão da Política Pública pela Universidade de São Paulo. Professora na Universidade Federal do Paraná (UFPR). Pesquisadora do Núcleo de Estudos e Pesquisa em Infância e Educação Infantil (NEPIE/UFPR) e do Núcleo de Estudos e Pesquisas da Educação da Pequena Infância (NUPEIN/UFSC). 

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Published

2020-10-31

How to Cite

SALSAMENDI, D. S.; COUTINHO, A. M. S. Early childhood municipal teachers in Curitiba: prospects of Union representation. Educação em Perspectiva, Viçosa, MG, v. 11, n. 00, p. e020029, 2020. DOI: 10.22294/eduperppgeufv.v11i.8092. Disponível em: https://beta.periodicos.ufv.br/educacaoemperspectiva/article/view/8092. Acesso em: 4 dec. 2024.