Training Center of Professionals in Education and Care of the Deaf (CAS)

pedagogical practices of integration and inclusion in deaf education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22294/eduperppgeufv.v11i00.8654

Keywords:

Deafness, Subjectivities, Integration, Inclusion

Abstract

In this study, we aim at discussing the pedagogical practices that lead the deaf education in CAS (Portuguese acronym for Training Center of Professionals in Education and Care of the Deaf), in Vitória, Espírito Santo. The discussion comprises two distinct historical moments: the school integration and the inclusion. In order to carry out such analysis, we dealt with Foucault's concepts of governance and subjectification. We resorted to a research method that comprehends the experience with the school’s community as well as open interviews. We start out from the hypothesis that, depending on the historical moment, there are different manners of hypervaluing a deaf way of being. On one hand, during the period of school integration, there was a hypervaluation of the oralized deaf individual, getting them closer to the hearing standards, on the other hand, however, the deaf individual is currently educated towards another path, because there is a hypervaluation of a deaf who is both militant and signaling of their language.

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Author Biographies

Eliane Telles de Bruim Vieira, Universidade Federal do Espírito Santo

Mestre em Educação pela Universidade Federal do Espírito Santo (UFES). Doutoranda em Educação pela UFES. Pesquisadora do Grupo de Pesquisa em Libras e Educação de Surdos (GIPLES/UFES). Professora concursada na Prefeitura Municipal de Vitória e na Secretaria Estadual de Educação.

José Raimundo Rodrigues, Universidade Federal do Espírito Santo

Mestrado e Doutorado em Teologia pela Faculdade Jesuíta de Filosofia e Teologia de Belo Horizonte.  Mestrado em Educação pela Universidade Federal do Espírito Santo (UFES). Atualmente é Coordenador de Turno da Prefeitura Municipal de Vitória/ES e professor na Faculdade Brasileira - MULTIVIX. 

Lucyenne Matos da Costa Vieira-Machado, Universidade Federal do Espírito Santo

Doutora e Mestre em Educação pela Universidade Federal do Espírito Santo (UFES). Fez estágio pós-doutoral em Educação pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (Unisinos). Professora da UFES e Coordenadora do Grupo de Pesquisa em Libras e Educação de Surdos (GIPLES/CNPq-UFES) e pesquisadora do Grupo de Estudos e Pesquisas em Inclusão (GEPI/CNPq-UNISINOS). 

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Published

2020-11-18

How to Cite

VIEIRA, E. T. de B.; RODRIGUES, J. R.; VIEIRA-MACHADO, L. M. da C. Training Center of Professionals in Education and Care of the Deaf (CAS): pedagogical practices of integration and inclusion in deaf education. Educação em Perspectiva, Viçosa, MG, v. 11, n. 00, p. e020035, 2020. DOI: 10.22294/eduperppgeufv.v11i00.8654. Disponível em: https://beta.periodicos.ufv.br/educacaoemperspectiva/article/view/8654. Acesso em: 10 nov. 2024.