Training Center of Professionals in Education and Care of the Deaf (CAS)
pedagogical practices of integration and inclusion in deaf education
DOI:
https://doi.org/10.22294/eduperppgeufv.v11i00.8654Keywords:
Deafness, Subjectivities, Integration, InclusionAbstract
In this study, we aim at discussing the pedagogical practices that lead the deaf education in CAS (Portuguese acronym for Training Center of Professionals in Education and Care of the Deaf), in Vitória, Espírito Santo. The discussion comprises two distinct historical moments: the school integration and the inclusion. In order to carry out such analysis, we dealt with Foucault's concepts of governance and subjectification. We resorted to a research method that comprehends the experience with the school’s community as well as open interviews. We start out from the hypothesis that, depending on the historical moment, there are different manners of hypervaluing a deaf way of being. On one hand, during the period of school integration, there was a hypervaluation of the oralized deaf individual, getting them closer to the hearing standards, on the other hand, however, the deaf individual is currently educated towards another path, because there is a hypervaluation of a deaf who is both militant and signaling of their language.
Downloads
References
ALVARENGA, Eziléia Maria de Jesus et al. As condições de educação e reabilitação e sócio-econômicas do portador de deficiência auditiva na Grande Vitória. 1995. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) – Centro de Educação, Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, ES, 1995.
BAUMAN, Zygmunt. Identidade: entrevista a Benedetto Vecchi. Tradução de Carlos Alberto Medeiros. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2005.
COUTO-LENZI, Álpia. Cinquenta anos: uma parte da história da educação de surdos. Vitória: AIPEDA, 2004.
ESCOLANO, Agustín. Arquitetura como programa: espaço-escola e currículo. In: VIÑAO FRAGO, Antonio; ESCOLANO, Agustín (org.). Currículo, espaço e subjetividade: a arquitetura como programa. Tradução de Alfredo Veiga-Neto. Rio de Janeiro: DP&A, 1998. p. 19-57.
FOUCAULT, Michel. A arqueologia do saber. Tradução de Luiz Felipe Baeta Neves. 8. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2014.
FOUCAULT, Michel. A verdade e as formas jurídicas. In: FOUCAULT, Michel. Ditos e Escritos X: filosofia, diagnóstico do presente e verdade. Tradução de Abner Chiquieri. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2014b. p. 130.
FOUCAULT, Michel. Michel Foucault, uma entrevista: sexo, poder e a política da identidade. Verve. Revista semestral autogestionária do Nu-Sol. São Paulo, n. 5, p. 260-277, 2004.
FOUCAULT, Michel. O sujeito e o poder. In: FOUCAULT, Michel. Ditos e escritos IX: genealogia da ética, subjetividade e sexualidade. Tradução de Abner Chiquieri. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2014a. p. 118-140.
FOUCAULT, Michel. Segurança, território, população: curso dado no Collège de France (1977-1978). Tradução de Eduardo Brandão. São Paulo: Martins Fontes, 2008.
LOPES, Maura Corcini. Inclusão como prática de governamentalidade. In: LOPES, Maura Corcini; HATTGE, Morgana Domênica (org.). Inclusão escolar: conjunto de práticas que governam. Belo Horizonte: Autêntica, 2009. p. 107-130.
LOPES, Maura Corcini. Inclusão escolar: currículo, diferença e identidade. In: LOPES, Maura Corcini; DAL’IGNA, Maria Claudia. In/exclusão: nas tramas da escola. Canoas: Editora ULBRA, 2007. p. 11-33.
LOPES, Maura Corcini. Surdez & Educação. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2011.
LOPES, Maura Corcini; FABRIS, Eli Terezinha Henn. Inclusão & Educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2013.
LOPES, Maura Corcini; LOCKMANN, Kamila; HATTGE, Morgana Domênica. A articulação entre inclusão e biopolítica. IHU on-line – Revista do Instituto Humanitas Unisinos. São Leopoldo, RS, Edição 344, 21 set. 2010.
LOPES, Maura Corcini; THOMA, Adriana da Silva. Subjectivation, normalisation et constitution de l’éthos sourd: politiques publiques et paradoxes contemporains. La nouvelle revue de l’adaptation et de la scolarisation, n. 64, p. 105-116, 2013. https://doi.org/10.3917/nras.064.0105
MARTINS, Edileuza Alves. Os alunos surdos no ensino regular: o que dizem os professores. 2004. 149 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal do Mato Grosso do Sul, Campo Grande, MS, 2004.
PROFESSOR OUVINTE 3 CAXU. Entrevista. Cachoeiro de Itapemirim. Espírito Santo, 09/2015.
PROFESSOR OUVINTE 3 VIX. Entrevista. Vitória. Espírito Santo, 09/2015.
PROFESSOR OUVINTE 5 VIX. Entrevista. Vitória. Espírito Santo, 09/2015.
PROFESSOR OUVINTE 6 VIX. Entrevista. Vitória. Espírito Santo, 09/2015.
PROFESSORA OUVINTE 7 CAXU. Entrevista. Cachoeiro de Itapemirim. Espírito Santo, 09/2015.
PROFESSOR SURDO 4 VIX. Entrevista. Vitória. Espírito Santo, 09/2015.
PROFESSOR SURDO 5 CAXU. Entrevista. Cachoeiro de Itapemirim. Espírito Santo, 09/2015.
PROFESSOR SURDO 6 CAXU. Entrevista. Cachoeiro de Itapemirim. Espírito Santo, 09/2015.
RECH, Tatiana Luiza. A emergência da inclusão escolar no Governo FHC: movimentos que a tornaram uma “verdade” que permanece. 2010. 186 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade do Vale do Rio dos Sinos, São Leopoldo, RS, 2010.
ROCHA, Carlos. A etimologia e o significado dos prefixos super-, hiper- e mega-. CIBERDÚVIDAS DA LÍNGUA PORTUGUESA [online], 23 maio 2011. Disponível em: https://ciberduvidas.iscte-iul.pt/consultorio/perguntas/a-etimologia-e-o-significado-dos-prefixos-super--hiper--e-mega-/29806. Acesso em: 23 out. 2018.
SKLIAR, Carlos. Os estudos surdos em educação: problematizando a normalidade. In: SKLIAR, Carlos (org.). A surdez: um olhar sobre as diferenças. 3. ed. Porto Alegre: Mediação, 2005. p. 7-32.
VEIGA-NETO, Alfredo; LOPES, Maura Corcini. A alma é deste mundo. In: CARVALHO, Alexandre Filordi de; GALLO, Silvio (org.). Repensar a educação: 40 anos de vigiar e punir. São Paulo: Livraria da Física, 2015. p. 39-69.
VIEIRA-MACHADO, Lucyenne Matos da Costa. Formação de professores de surdos: dispositivos para garantir práticas discursivas. Cadernos de Educação. Pelotas, n. 36, p. 45-68, maio/ago. 2010.
VIEIRA-MACHADO, Lucyenne Matos da Costa; LOPES, Maura Corcini. Experiências Docentes: é possível viver com o outro desde fora da inclusão. In: REUNIÃO NACIONAL DA ANPEd, 37., Florianópolis, 04 a 08 de outubro de 2015. Anais eletrônicos... Florianópolis: UFSC, 2015.
VILHALVA, Shirley; ARRUDA, Cícera Celma Cosmo de; ALBRES, Neiva de Aquino. Desafios na Formação Continuada de Profissionais para Educação Inclusiva e Bilíngue de Surdos: o CAS como política de ação do MEC. In: ALBRES, Neiva de Aquino; NEVES, Sylvia Lia Grespan (org.). Libras em Estudo: Formação de Profissionais. São Paulo: FENEIS, 2014. p. 13-43.
WITCHS, Pedro Henrique; LOPES, Maura Corcini. Surdez como Matriz de Experiência. Revista Espaço. Rio de Janeiro, n. 43, p. 32-48, jan./jun. 2015.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Educação em Perspectiva
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A Revista se reserva o direito de efetuar nos originais alterações de ordem normativa, ortográfica e gramatical, com vistas a manter o padrão culto da língua, respeitando, porém, o estilo dos autores. Os trabalhos publicados passam a ser propriedade da Revista Educação em Persspectiva.