Contexting rural spanish education in the XX and XXI Centuries
DOI:
https://doi.org/10.22294/eduper/ppge/ufv.v11i.8827Keywords:
Rural education, Rural school, SpainAbstract
This paper has aims object of study the environment and education offered to the spanish rural populations and the objective of proposing possible definitions that can express the understanding about the rural education conceived historically from the capitalist economic transformations between the twentieth and twentieth centuries XX and XXI. The analyzes sought to recognize the realities and educational needs of rural populations, as well as pointing out the urban and rural environments as spaces that make up the same universe. In the development of the research we focus the discussions on the changes that occurred with the rural school and the rural education in Spain, through analysis, interpretation and reflection of research carried out by spanish and brazilian scholars with the objective of harmonizing conceptions of rural education in the contemporary society. We seek not to restrict our understanding of rural education to a pedagogical conception of mere permanence of man on earth, considering that it is necessary to externalize the defense of a broad and universalizing schooling for the farmers from the economic question.
Downloads
References
ÁLVAREZ, Eudaldo Corchón. La escuela rural: pasado, presente y perspectivas de futuro. Barcelona: Oikos-Tau, 2000.
ÁLVAREZ, Eudaldo Corchón; SÁNCHEZ, Francisco Raso; HINOJO LUCENA, María Angustias. Análisis histórico-legislativo de la organización de la escuela rural española en el período 1857-2012. Enseñanza e Teaching. Salamanca, v. 31, n. 1, p. 147-179, 2013.
BERLANGA QUINTERO, Salvador. Educación en el medio rural: análisis, perspectivas y propuestas. Zaragoza: Mira Editores, 2003.
BEZERRA NETO, Luiz; SANTOS, Flávio Reis. Escolas estaduais em assentamentos e escolas urbanas: uma comparação a partir do SARESP. In: BASSO, Jaqueline Daniela; SANTOS NETO, José Leite; BEZERRA, Maria Cristina dos Santos (org.). Pedagogia histórico-crítica e educação no campo: história, desafios e perspectivas atuais. São Carlos: Pedro & João Editores e Navegando, 2016. p. 243-271.
BRASIL. Decreto n. 7.352, de 4 de novembro de 2010. Dispõe sobre a política de educação do campo e o Programa Nacional de Educação na Reforma Agrária - PRONERA. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 5 nov. 2010.
BRASIL. Resolução CNE/CEB n. 1, de 3 de abril de 2002. Institui Diretrizes Operacionais para a Educação Básica nas Escolas do Campo. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 9 abr. 2002.
ESPAÑA. Ley 14/1970, de 4 de agosto de 1970, General de Educación y Financiamiento de la Reforma Educativa. Boletín Oficial del Estado (BOE), n. 187. Madrid, 6 ago. 1970.
ESPAÑA. Real Decreto n. 1.174, de 27 de abril de 1983, sobre Educación Compensatoria. Boletín Oficial del Estado (BOE), n. 112. Madrid, 11 mayo 1983.
ESPAÑA. Real Decreto n. 2.731, de 24 de diciembre de 1986, sobre Constitución de Colegios Rurales Agrupados de Educación General Básica. Boletín Oficial del Estado (BOE). Madrid, 9 enero 1987.
FAGUNDES, José; MARTINI, Adair Cesar. Políticas educacionais: da escola multisseriada à escola nucleada. Olhar de Professor, Ponta Grossa, v. 6, n. 1, p. 99-118, 2003.
FERNANDES, Bernardo Mançano. Diretrizes de uma caminhada. In: KOLLING, Edgar Jorge; CERIOLI, Paulo Ricardo; CALDART, Roseli Salete (org.). Educação do campo: identidade e políticas públicas. Brasília, DF: Articulação Nacional por uma Educação do Campo, 2002. p. 61-70.
FEU GELIS, Jordi. La escuela rural en España: apuntes sobre las potencialidades pedagógicas, relacionales y humanas de la misma. Revista Digital eRural, Educación, Cultura y Desarrollo Rural, año 2, n. 3, p. 1-13, junio 2004.
HAGE, Salomão Mufarrej; REIS, Maria Izabel Alves. Tempo, espaço e conhecimento nas escolas rurais (multi)seriadas e transgressão ao modelo seriado de ensino. Em Aberto, Brasília, v. 31, n. 101, p. 77-91, jan./abr. 2018.
HEREDERO, Eladio Sebastián; GONZÁLEZ, Claudia Inés Collado; NOZU, Washington Cesar Shoiti. Los colegios rurales agrupados en España: analisis del funcionamiento y organización de la escuela rural española a partir de un estudio de casos. Educação e Fronteiras On-Line, Dourados, v. 4, n. 12, p. 142-153, set./dez. 2014.
HERNÁNDEZ DÍAZ, José María. La escuela rural en la España del siglo XX. Revista de Educación. Espanha, n. Extra 1, p. 113-136, 2000.
HINOJO, Francisco Javier; RASO, Francisco; HINOJO, María Angustias. Análisis de la organización de la escuela rural en Andalucía: problemática y propuestas para un desarrollo de calidad. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, Madrid, v. 8, n. 2, p. 79-105, 2010.
JANATA, Natacha Eugênia; ANHAIA, Edson Marcos. Escolas/classes multisseriadas do campo: reflexões para a formação docente. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 40, n. 3, p. 685-704, jul./set. 2015. https://doi.org/10.1590/2175-623645783.
JIMÉNEZ, Antonio Bustos. Valoraciones del profesorado de escuela rural sobre el entorno presente. Revista Iberoamericana de Educación, Madrid, v. 48, n. 6, p. 1-11, 2009.
LEITE, Sérgio Celani. Escola rural: urbanização e políticas educacionais. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2002.
LOPES, Wiama de Jesus Freitas; BEZERRA NETO, Luiz. A multisseriação frente à profissionalidade docente na educação do campo. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, v. 13, n. 50, p. 77-89, maio 2013. https://doi.org/10.20396/rho.v13i50.8640295.
LUNA, Rogeli Santamaria. Un poco de historia de la escuela rural en España. Escuelarural, España, 2010. Disponível em: http://escuelarural.net/IMG/pdf/UN_POCO_DE_HISTORIA_DE_LA_ESCUELA_RURAL_EN_ESPANA.pdf. Acesso em: 16 jan. 2018.
MÁRQUEZ, Dominga (coord.). Nuevos horizontes en el desarrollo rural. Madrid, Akal, 2002.
MOURA, Terciana Vidal; SANTOS, Fábio Josué Souza. A pedagogia das classes multisseriadas: uma perspectiva contra-hegemônica às políticas de regulação do trabalho docente. Debates em Educação, Maceió, v. 4, n. 7, p. 65-86, 2012. https://doi.org/10.28998/2175-6600.2012v4n7p65
RUIZ, Maria del Pilar Sepúlveda; GIL, Monsalud Gallardo. La escuela rural en la sociedade globalizada: nuevos caminos para uma realidad silenciada. Revista del Currículum y Formación del Profesorado, v. 15, n. 2, p. 141-153, 2011.
SÁNCHEZ, Jesús Jiménez. La escuela unitaria. Barcelona: Laia, 1983.
SANTOS, Flávio Reis; BEZERRA NETO, Luiz. Movimento sociais e políticas públicas de educação para as populações que habitam no meio rural. Impulso, Piracicaba, v. 27, n. 70, p. 17-32, set./dez. 2017b. https://doi.org/10.15600/2236-9767/impulso.v27n70p17-32.
SANTOS, Flávio Reis; BEZERRA NETO, Luiz. Políticas públicas para a educação rural no Brasil: da omissão à regulamentação do Programa Nacional de Educação na Reforma Agrária. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, v. 15, n. 66, p. 178-195, dez. 2015. https://doi.org/10.20396/rho.v15i66.8643709.
SANTOS, Flávio Reis; BEZERRA NETO, Luiz. Práxis educativa para as populações campesinas brasileiras: do ruralismo pedagógico ao materialismo histórico-dialético. Acta Scientiarum Education, Maringá, v. 39, n. 4, p. 453-467, Oct./Dec. 2017a. https://doi.org/10.4025/actascieduc.v39i4.31676.
SILVA, José Graziano. O novo rural brasileiro. 2 ed. Campinas: IE/Unicamp, 2002.
TOMÁS, Roser Boix (coord.). La escuela rural: funcionamiento y necesidades. Madrid: Ciss Praxis, 2004.
WANDERLEY, Maria de Nazareth Baudel. A emergência de uma nova ruralidade nas sociedades modernas avançadas: o “rural” como espaço singular e ator coletivo. Estudos Sociedade e Agricultura, v. 8, n. 2, p. 87-145, out. 2000.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Educação em Perspectiva
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A Revista se reserva o direito de efetuar nos originais alterações de ordem normativa, ortográfica e gramatical, com vistas a manter o padrão culto da língua, respeitando, porém, o estilo dos autores. Os trabalhos publicados passam a ser propriedade da Revista Educação em Persspectiva.