Dialogue learning in the tissues between life, training and teacher work
DOI:
https://doi.org/10.22294/eduper/ppge/ufv.v11i.9035Keywords:
Brazilian educational policies, Dialogicity, Teacher training, Teaching workAbstract
In the context of contemporary society, from which educational policies based on neoliberalism emerge, educational practices based on a technical rationality that reduces the training horizons to the banking perspective, aiming at quantitative results, become commonplace. In this scenario, political, epistemological and pedagogical challenges arise that directly affect the education, life and work of teachers, especially as regards the dialogue that has become increasingly difficult and necessary. This study aims to discuss fundamentals, themes and challenges of dialogicity in teacher education. Methodologically uses the qualitative approach, analyzing autobiographical reports produced by teachers of a public school in Ceará. Challenges of learning about dialogue were identified and its recognition as a possibility of building a critical and emancipatory education that enables teachers to recognize themselves as the author of their history and profession.
Downloads
References
ALARCÃO, Isabel. Professores reflexivos em uma escola reflexiva. 8 ed. São Paulo: Cortez, 2011.
BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal, 1988.
BRASIL. Lei nº 11.494, de 20 de junho de 2007. Regulamenta o Fundo de Manutenção e Desenvolvimento da Educação Básica e de Valorização dos Profissionais da Educação - Fundeb, de que trata o art. 60 do Ato das Disposições Constitucionais Transitórias; altera a Lei n. 10.195, de 14 de fevereiro de 2001; revoga dispositivos das Leis n. 9.424, de 24 de dezembro de 1996, 10.880, de 9 de junho de 2004, e 10.845, de 5 de março de 2004; e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 21 jun. 2007.
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 23 dez. 1996a.
BRASIL. Lei nº 9.424, de 24 de dezembro de 1996. Dispõe sobre o Fundo de Manutenção e Desenvolvimento do Ensino Fundamental e de Valorização do Magistério, na forma prevista no art. 60, § 7º, do Ato das Disposições Constitucionais Transitórias, e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 26 dez. 1996b.
CANDAU, Vera Maria Ferrão. Abecedário de Educação e Interculturalidade. Rio de Janeiro: UFRJ; Cinead, 2017.
CHARLOT, Bernard. Da relação com o saber às práticas educativas. São Paulo: Cortez, 2016.
COSTA, Elisangela André da Silva. Diálogo pedagógico entre escola e universidade a partir da formação inicial de professores: o caminho e o caminhar da Unilab. 2018. 126 f. Relatório (Pós-Doutoral) - Faculdade de Educação. Universidade de São Paulo, São Paulo, 2018.
FRANCO, Maria Amélia Santoro. Práticas pedagógicas de ensinar-aprender: por entre resistências e resignações. Educ. Pesqui., São Paulo, v. 41, n. 3, p. 601-614, jul./set. 2015. http://dx.doi.org/10.1590/S1517-9702201507140384.
FREIRE, Paulo. Educação como prática de liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1967.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.
FREIRE, Paulo; SHOR, Ira. Medo e ousadia: o cotidiano do professor. Tradução de Adriana Lopez. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1986.
KÖNIG, Erika Himmel. A defesa de uma cultura avaliativa. Cadernos Cenpec, São Paulo, v. 2, n. 3, p. 80-89, jan./jun. 2007. http://dx.doi.org/10.18676/cadernoscenpec.v2i3.2
LIBÂNEO, José Carlos. Adeus Professor, Adeus Professora? Novas exigências educacionais e profissão docente. 13 ed. São Paulo: Cortez, 2011.
PIMENTA, Selma Garrido; LIMA, Maria Socorro Lucena. Estágios supervisionados e o Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência: duas faces da mesma moeda? Rev. Bras. Educ., Rio de Janeiro, v. 24, e240001, 2019. https://doi.org/10.1590/s1413-24782019240001
QUIJANO, Anibal. Colonialidade do poder e classificação social. In: SANTOS, Boaventura de Sousa; MENESES, Maria Paula (org.). Epistemologias do Sul. Coimbra: Edições Almedina, 2009. p. 73-118.
RIBEIRO, Djamila. O que é lugar de fala? Belo Horizonte: Letramentos, 2017.
RIOS, Terezinha Azerêdo. Compreender e ensinar: por uma docência da melhor qualidade. São Paulo: Cortez, 2010.
SILVA, Tomaz Tadeu da. A “nova” direita e as transformações na pedagogia da política e na política da pedagogia. In: GENTILI, Pablo; SILVA, Tomaz Tadeu da (org.). Neoliberalismo, qualidade total e educação. Rio de Janeiro: Vozes, 2001. p. 9-30.
ZEICHNER, Kenneth M. Políticas de formação de professores nos Estados Unidos: como e por que elas afetam vários países do mundo. Tradução de Cristina Antunes. Belo Horizonte: Autêntica, 2013.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
A Revista se reserva o direito de efetuar nos originais alterações de ordem normativa, ortográfica e gramatical, com vistas a manter o padrão culto da língua, respeitando, porém, o estilo dos autores. Os trabalhos publicados passam a ser propriedade da Revista Educação em Persspectiva.