Does the order of the factors change the result?
DOI:
https://doi.org/10.22294/eduperppgeufv.v12i01.9779Keywords:
Mathematical literacy, Numbers and operations, PNAICAbstract
The article presents an investigation that used mathematical games proposed by the National Pact of Literacy at the Right Age (PNAIC). The objective was to analyze episodes related to the multiplicative field, referring to the game “A boot of many leagues”. The researcher's reflections are presented, alluding to the experiences provided by the use of the game. Field diaries, photographs, audio and video recordings were used. As a result, the analyzes on the approach of the multiplicative field indicate the potential of the use of pedagogical practices supported by games to expand the understanding of the referred content by the children, through the mediation of the teacher, which contributed to the resolution of the problem situation presented. Still, it was verified the importance of identifying the multiplier and the multiplicand, although the commutativity, present in the multiplication, does not change the result of the operation.
Downloads
References
BRASIL. Ministério da Educação. Diretoria de Apoio à Gestão Educacional. Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa: alfabetização matemática. Caderno de Jogos na Alfabetização Matemática. Brasília: MEC; SEB, 2014a.
BRASIL. Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa: alfabetização matemática. Caderno 3. Construção do Sistema de Numeração Decimal. Brasília: MEC; SEB, 2014b.
BRASIL. Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa: alfabetização matemática. Caderno de jogos na alfabetização matemática. Brasília: MEC; SEB, 2014c.
CEBOLA, Graça. Do número ao sentido do número. In: PONTE, J. P. et al. (org.). Actividades de investigação na aprendizagem da matemática e na formação de professores. Lisboa: SPCE-SEM, 2002. p. 223-239.
GRANDO, Regina Célia. O conhecimento matemático e o uso de jogo na sala de aula. 2000. 224 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas, SP, 2000.
GRANDO, Regina Célia. O jogo e a matemática no contexto da sala de aula. 1. ed. São Paulo: Paulus, 2004.
GRANDO, Regina Célia. O jogo [e] suas possibilidades metodológicas no processo ensino-aprendizagem da matemática. 1995. 175 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas, SP, 1995.
LIMA, Claudia Neves do Monte Freitas de; NACARATO, Adair Mendes. A investigação da própria prática: mobilização e apropriação de saberes profissionais em Matemática. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 25, n. 2, p. 241-266, ago. 2009. https://doi.org/10.1590/S0102-46982009000200011.
MEGID, Maria Auxiliadora Bueno Andrade. As operações com números naturais. In: KLEINK, Mauricio Urban; MEGID NETO, Jorge (org.). Fundamentos da matemática, ciências e informática para anos iniciais do ensino fundamental. 1. ed. Campinas: FE/UNICAMP, 2010. p. 115-124.
MEGID, Maria Auxiliadora Bueno Andrade. Insubordinação criativa, consentida e esperada na formação de professores dos anos iniciais. In: D'AMBROSIO, Beatriz Silva; LOPES, Celi Espasandin (org.). Ousadia criativa nas práticas de educadores matemáticos. 1. ed. Campinas: Mercado de Letras, 2015. p. 21-41.
MUNIZ, Cristiano Alberto. Brincar e jogar: enlaces teóricos e metodológicos no campo da educação matemática. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2014.
NACARATO, Adair Mendes; MENGALI, Brenda Leme da Silva; PASSOS, Cármen Lúcia Brancaglion. A matemática nos anos iniciais do ensino fundamental: tecendo fios de ensinar e do aprender. Belo Horizonte: Autêntica, 2009.
NUNES, Terezinha et al. Educação Matemática: números e operações numéricas. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2009.
PASSOS, Cármen Lúcia Brancaglion; NACARATO, Adair Mendes. Trajetória e perspectivas para o ensino de Matemática nos anos iniciais. Estudos Avançados, Ribeirão Preto, v. 32, n. 94, p. 119-135, 2018. https://doi.org/10.1590/s0103-40142018.3294.0010.
PONTE, João Pedro. Investigar a nossa própria prática. In: PONTE, João Pedro (org.). Reflectir e investigar sobre a prática profissional. Lisboa: APM, 2002. p. 5-28.
SMOLE, Kátia Stocco; DINIZ, Maria Ignez; CÂNDIDO, Patrícia. Jogos de Matemática de 1º ao 5º ano. Porto Alegre: Artmed, 2007.
TEIXEIRA, Paulo Marcelo Marini; MEGID NETO, Jorge. Uma proposta de tipologia para pesquisas de natureza interventiva. Ciências e Educação, Bauru, v. 23, n. 4, p. 1055-1076, 2017. https://doi.org/10.1590/1516-731320170040013.
TOLEDO, Marília; TOLEDO, Mauro. Teoria e prática de Matemática: como dois e dois. São Paulo: FTD, 2009.
VAN DE WALLE, John A. Matemática no ensino fundamental: formação de professores e aplicação em sala de aula. Tradução de Paulo Henrique Colonese. 6. ed. Porto Alegre: Artmed, 2009.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Educação em Perspectiva
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A Revista se reserva o direito de efetuar nos originais alterações de ordem normativa, ortográfica e gramatical, com vistas a manter o padrão culto da língua, respeitando, porém, o estilo dos autores. Os trabalhos publicados passam a ser propriedade da Revista Educação em Persspectiva.