Análise das técnicas argumentativas nos textos dissertativo-argumentativos dos alunos do curso de redação PROENEM (UNILAB)
DOI:
https://doi.org/10.21284/elo.v10i.11702Keywords:
Técnicas argumentativas, Nova retórica, Redação, ProEnem (UNILAB)Abstract
This paper aims to analyze how pre-university students from the Free Writing Course, promoted by the Project Interdisciplinary Lectures and Textual Production Workshops for Enem (PROENEM), use argumentative strategies in essay-argumentative essays. To achieve this objective, our theoretical basis is in the postulates of Perelman and Tyteca (1996), on argumentative techniques, Fiorin (2018), in his investigation of argumentation, and Garantizado Júnior (2015), in his analysis model and description of the argumentative phenomenon from a textual and rhetorical perspective. For this work, we analyzed 25 essays produced by 25 pre-university students in Class 1 of the first module of the Writing Course. Our results indicate that the pre-university students of the ProEnem Free Writing Course (Unilab) produced texts that present argumentative strategies using the arguments of comparison, exemplification, casual bonding, authority, among others.
Downloads
References
FIORIN, José Luiz. Argumentação. São Paulo: Contexto, 2018.
GARANTIZADO JÚNIOR, José Olavo da Silva. Estudo da argumentação sob uma perspectiva textual e retórica. 2015. p. 176-183. Tese (Doutorado) – Universidade Federal do Ceará, Departamento de Letras Vernáculas, Programa de Pós-Graduação em Linguística, Fortaleza.
INEP. Resultados ENEM 2019. Brasília: INEP, 2020. Disponível em: <http://download.INEP.gov.br/educacao_basica/ENEM/downloads/2019/apresentacao_resultados_ENEM_2019.pdf>. Acesso em: 18 Jan. 2020.
LIMA, Edmar Peixoto de; OLIVEIRA, Flávia Cristina Cândido de; GARANTIZADO JÚNIOR, José Olavo da Silva. As técnicas argumentativas na redação do ENEM. Pontes Editores, 2018.
MEDEIROS, João Bosco. Redação Empresarial. - 7. ed.- São Paulo: Atlas, 2010. p. 125.
MENEZES, Léia Cruz de. Expressões linguísticas modalizadoras deônticas em função argumentativa: um exercício de análise retórico funcional. p. 37-44. Tese (Doutorado) – Universidade Federal do Ceará, Departamento de Letras Vernáculas, Programa de Pós-Graduação em Linguística, Fortaleza. 2011.
Ministério da Educação. Exame Nacional do Ensino Médio. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/enem-sp-2094708791#>. Acesso em: 18 Jan. 2020.
PERELMAN, Chaïm; OLBRECHTS-TYTECA, Lucie. Tratado da argumentação: a nova
retórica. Trad. Maria Ermantina de Almeida Prado Galvão. São Paulo: Martins Fontes,
(Trad. de Traité de l ìArgumentation. La Nouvelle Rhétorique. Paris: PUF, 1958).
RODRIGUEZ, Ana Miriam Carneiro. Breve recurso dos estudos sobre argumentação. Memento: Revista de Linguagem, Cultura e Discurso. Mestrado em Letras. Unincor. Vol. O8, N.2. 2017.
THEREZO, Graciema Pires. Como corrigir redação. 7. ed. Campinas: Editora Alínea, 2012.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Revista ELO – Diálogos em Extensão
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
A. Authors grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
B. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
C. The journal holds the right to make format, orthographic and grammatical changes in the article to ensure the language standards, respecting the author’s style as well.
D. The opinions expressed by the authors are of their exclusive responsibility.