Educational actions on immunization in children under five: an experience report
DOI:
https://doi.org/10.21284/elo.v10i.11873Keywords:
Health Education. Vaccine. Child.Abstract
One of the biggest public health challenges worldwide - and especially its primary management of Primary Health Care - is the growing burden of preventable diseases. Thus, the present study aims to describe the health education actions carried out by nursing students about the importance of immunization in children under 5 years old and newborns. This is a descriptive study, of the experience report type, carried out by nursing students and extension workers in the group ‘’ Vaccines: nursing performance’’ in the maternity ward and in the pediatric outpatient clinic. As a result, in addition to the feedback given by mothers and guardians of the children regarding the importance of people available in the service to clarify doubts, the relevance of this practice in the education of students is noticeable. This experience provides the extension worker, nursing student, with greater contact with users, playing a role attributed to their future training as health educators.
Downloads
References
BARRETO, Mauricio L.; PEREIRA, Susan M.; FERREIRA, Arlan A. Vacina BCG: eficácia e indicações da vacinação e da revacinação. Jornal de Pediatria, v. 82, n. 3, p. s45-s54, 2006. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S002175572006000400006&lng=en&nrm=iso>. Acesso em: 24 Abr. 2021.
BRASIL. Ministério da Saúde. Programa Nacional de Imunizações. Relatório técnico nº 01/2016/CGPNI/DEVIT/SVS/MS. Secretaria de Vigilância em Saúde. Departamento de Vigilância das Doenças Transmissíveis. Brasília, 2016. Disponível em: <http://portalarquivos2.saude.gov.br/images/pdf/2016/maio/05/
relatorio-01-criterios-orientar-decisao-vacina-dengue.pdf>. Acesso em: 11 Nov. 2020.
BRASIL. Ministério da Saúde (MS). Secretaria de Gestão do Trabalho e da Educação na Saúde.
Departamento de Gestão e da Regulação do Trabalho em Saúde. Câmara de Regulação do Trabalho em Saúde. Brasília: MS; 2006.
BRASIL. Ministério da Saúde. Secretaria de Vigilância em Saúde Departamento de Imunização e Doenças Transmissíveis Coordenação-Geral do Programa Nacional de Imunizações. PLANO NACIONAL DE OPERACIONALIZAÇÃO DA VACINAÇÃO CONTRA A COVID-19 [Internet]. Brasília (DF): Ministério da Saúde; 2021 [Internet]. Disponível em: <https://www.gov.br/saude/pt-br/media/pdf/2021/janeiro/29/planovacinacaocovid_v2_29jan21_nucom.pdf>. Acesso em: 11 Nov. 2020.
BRASIL. Ministério da Saúde. Secretaria de Vigilância em Saúde. Departamento de Vigilância das Doenças Transmissíveis. Manual de Normas e Procedimentos para Vacinação [Internet]. Brasília (DF): Ministério da Saúde; 2014 [Internet]. Disponível em: <http://www.saude. pr.gov.br/arquivos/File/-01VACINA/manual_procedimentos_2014.pdf>. Acesso em: 11 Nov. 2020.
BRASIL. Ministério da Saúde. Vacina: saúde, direito e cidadania. Biblioteca Virtual em Saúde. Ministério da Saúde; agosto de 2018. Disponível em: <http://bvsms.saude.gov.br/ultimas-noticias/2776-vacina-saudedireito-e-cidadania>. Acesso em: 11 Nov. 2020.
CDC. Centers for Disease Control and Prevention. Ten great public health achievements in the 20th Century. Atlanta: CDC; 2015. Disponível em: <http://www.cdc.gov/about/history/tengpha.htm>. Acesso em: 11 Dez. 2020.
DRZAL, Nicholas; ALAIMO, K.; HENNE, B.; PRINGLE, L.; JOSEPH, C.; DONOVAN, M. Michigan
team Nutrition and Michigan State University Extension Healthy School Meal Training Model. Journal of theAcademy of Nutrition and Dietetics, v. 118, n. 9, p. A65, 2018.
GUETERRES, Évilin Costa; ROSA, Elisa de Oliveira; SILVEIRA, Andressa da; SANTOS, Wendel
Mombaque dos. Health education in school context: revision study integrative. Enferm Global [online], v. 16, n.2, p. 464-99, 2017. Disponível em <http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1695-61412017000200464&lng=pt&nrm=iso>. Acesso em: 29 Jan. 2021.
GUIMARÃES, Luísa Eça; BAKER, Britain; PERRICONE, Carlo; SHOENFELD, Yehuda. Vaccines,
adjuvants and autoimmunity, Pharmacological Research, Volume 100, 2015, Pages 190-209, ISSN 1043-6618, https://doi.org/10.1016/j.phrs.2015.08.003.
KARAFILAKIS, Emilie; DINCA, Irina; APFEL, Franklin; CECCONI, Sabrina; WüRZ, Andrea; TAKACS,
Judit; SUK, Jonathan; CELENTANO, Lucia Pastore; KRAMARZ, Piotr; LARSON, Heidi J. Vaccine
hesitancy among healthcare workers in Europe: A qualitative study, Vaccine. Volume 34, Issue 41, 2016, pages 5013-5020, ISSN 0264-410X, https://doi.org/10.1016/j.vaccine.2016.08.029.
MIZUTA, Amanda Hayashida; SUCCI, Guilherme de Menezes; MONTALLI, Victor Angelo Martins; SUCCI, Regina Célia de Meneses. Perceptions on the importance of vaccination and vaccine refusal in a medical school. Rev. paul. pediatr., São Paulo, v. 37, n. 1, p. 34-40, Jan. 2019. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-05822019000100034&lng=en&nrm=iso>. Acesso em: 27 Jan. 2021.
OMS. Organização Mundial da Saúde. Guia de Planeamento para Reduzir Oportunidades Perdidas de Vacinação. Departamento de Imunização, Vacinas e Produtos Biológicos. CH-1211 Genebra 27. Suíca,
Disponível em: < www.who.int/immunization/documents> Acesso em: 27 de jan. de 2021.
SANDES, Luiza Fernandes Fonseca; OLIVEIRA, Bruna Gonçalves; SOARES, Edrei Maia; COSTA,
Marcos Túlio Silva; FERREIRA, Nathália Nunes. Cinema e educação médica: um relato de experiência através da extensão universitária com o cinemed. Revista Intercâmbio, v. 7, p. 88-495, 2016.
SUCCI, Regina Célia de Menezes. Vaccine refusal - what we need to know. J. Pediatr. (Rio J.), Porto Alegre, v. 94, n. 6, p. 574-581, Dec. 2018. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0021-75572018000600574&lng=en&nrm=iso>. Acesso em: 29 Jan. 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Revista ELO – Diálogos em Extensão
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
A. Authors grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
B. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
C. The journal holds the right to make format, orthographic and grammatical changes in the article to ensure the language standards, respecting the author’s style as well.
D. The opinions expressed by the authors are of their exclusive responsibility.