A teoria da expectativa de Vroom no encontro de capacitação da equipe do projeto de extensão Esporte Sem Parar
DOI:
https://doi.org/10.21284/elo.v10i.12455Keywords:
Training, Sport, HealthAbstract
Esporte Sem Parar is an extension project of the National Sport, Leisure and Social Inclusion Department, in partnership with NGO Contato and the Federal University of the State of Rio de Janeiro. This paper aims to report the experience of the training event for the project team during the pandemic, from the perspective of Vroom’s Expectancy Theory. Qualitative study, experience report type. The results show that biosafety, in the face of epidemiological stability, enables in-person training. The expectation found was that the effort employed by the team will lead to personal fulfillment, creation of bonds, social inclusion, health improvement, interpersonal relationship, space for coexistence and support for socially vulnerable people. It is concluded that improvement in the quality of life has a valence for these participants, according to Vroom’s Expectancy Theory, and may be the motivation for professionals and participants to continue the activities
Downloads
References
ALBRECHT, Evonir; BASTOS, Antonio Sergio Abrahão Monteiro. Extensão e sociedade: diálogos necessários. Em Extensão, Uberlândia, v. 19, n. 1, p. 54-71, 2020. Disponível em: http://www.seer.ufu.br/index.php/revextensao/article/view/53428. Acesso em: 15 Out. 2020.
ARRUDA-BARBOSA, Loeste de; SALES, Márcia Cristina; SOUZA, Iara Leão Luna de; GONDIM-SALES, Alberone Ferreira; SILVA, Gabiane Crisóstomo Nascimento da; LIMA-JÚNIOR, Mário Maciel de. Extensão como ferramenta de aproximação da universidade com o ensino médio. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 49, n. 174, p. 316-327, dez. 2019. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-15742019000400316&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 19 Fev. 2021.
BISPO JÚNIOR, José Patrício; MOREIRA, Diane Costa. Educação permanente e apoio matricial: formação, vivências e práticas dos profissionais dos Núcleos de Apoio à Saúde da Família e das equipes apoiadas. Cadernos de Saúde Pública, Rio de Janeiro, v. 33, n. 9, e00108116, 2017. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-311X2017000905010&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 21 Abr. 2021.
CAMILLO, Daniel Teixeira; ROCHA, Vinicius Nascimento; CAMILLO, Cíntia Moralles. Motivação sob a ótica da Teoria da Expectativa: um estudo de caso em um hospital militar. Research, Society and Development, Vargem Grande Paulista, v. 9, n. 7, e927974647, 2020. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/4647. Acesso em: 8 Jan. 2021.
LEITE, Alessandra Silva; NASCIMENTO, Victoria Carolina; MATTEU, Douglas. O feedback nas organizações: técnicas e estratégias para fornecer um feedback. Revista de Humanidades, Tecnologia e Cultura, Bauru, v. 8, n. 1, 2018. Disponível em: http://www.fatecbauru.edu.br/ojs/index.php/rehutec/article/view/332. Acesso em: 28 Jan. 2021.
MONTES, Lorena de Godoi; RODRIGUES, Cibele Isaac Saad; AZEVEDO, Gisele Regina de. Avaliação do processo de feedback para o ensino da prática de enfermagem. Revista Brasileira de Enfermagem, Brasília, DF, v. 72, n. 3, p. 663-670, jun. 2019. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-71672019000300663&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 2 Nov. 2020.
DORIGO, Adna Suelen; ANJOS, Allison; MARCATO, Ana Claudia Castro; PIRES, Dayane; GONÇALVES, Letícia Rocha; ANHOLETO, Luis Adriano; CHOLAK, Luiza Rieder; RAMALHO, Manuela Oliveira; BORBA, Rafael Splendore; ORTELANI, Mariana Prudenciatto; MELLO, Diogo Cavalcanti Cabral. Projeto Primeiros Passos na Ciência: rompendo barreiras sociais e estreitando laços entre a comunidade acadêmica e o Ensino Médio público. Revista Brasileira de Extensão Universitária, Chapecó, v. 11, n. 1, p. 47-59, 13 mar. 2020. Disponível em: https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RBEU/article/view/10768. Acesso em: 4 Mar. 2021.
PINHO, Ana Paula Moreno; DOURADO, Laís Carvalho; AURÉLIO, Rebeca Martins; BASTOS, Antônio Virgílio Bittencourt. A transição do ensino médio para a universidade: um estudo qualitativo sobre os fatores que influenciam este processo e suas possíveis consequências comportamentais. Revista de Psicologia, Fortaleza, v. 6, n. 1, p. 33-47, jan. 2015. Disponível em: http://www.periodicos.ufc.br/psicologiaufc/article/view/1691. Acesso em: 30 Mar. 2021.
VROOM, Victor Harold. Work and motivation. San Francisco: Jossey-Bass Publishers, 1995.
WYSE, Robert de Moraes. Motivação: teorias motivacionais do comportamento humano. Revista de Ciências Gerenciais, Londrina, v. 22, n. 36, p. 134-141, 2018. Disponível em: https://revista.pgsskroton.com/index.php/rcger/article/view/6227. Acesso em: 20 Dez. 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Revista ELO – Diálogos em Extensão
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
A. Authors grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
B. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
C. The journal holds the right to make format, orthographic and grammatical changes in the article to ensure the language standards, respecting the author’s style as well.
D. The opinions expressed by the authors are of their exclusive responsibility.