New realities of agricultural production: possibilities that the “agroecological fair” extension project builds in rural education.
DOI:
https://doi.org/10.21284/elo.v10i.12473Keywords:
Agriculture. Agroecology. Agroecological fairs.Abstract
Abstract: The agroecological and cultural fairs propose the valorization of farmers, artists and artisans through spaces for the exchange of knowledge, actions of good practices and fair trade in organic food, coming from social movements, collectives, associations and cooperatives. This article aimed to analyze the possibilities suggested by the “agroecological fair” extension project, together with a proposal for education in the countryside, to build new realities of agricultural production and ways of life, different from those suggested by the models of agro-industrial systems. Finally, it was concluded that the creation of the agroecological fair would bring benefits to consumers who go to the fair and to farmers, giving greater visibility, publicizing their work and increasing profitability, by having a space to sell their products, without giving up its traditional proposal of humanized life based on contextualized and constant learning.
Downloads
References
ALTIERI, Miguel A. Agroecologia: a dinâmica produtiva da agricultura sustentável. 2. ed. Porto Alegre: Universidade Federal do Rio Grande do Sul, 1998.
ASSIS, Renato Linhares de. Agroecologia no Brasil: análise do processo de difusão e perspectivas. 2006.
BEGNAMI, João Batista. Pedagogia da alternância como sistema educativo. Revista da Formação por Alternância. N. 2, p. 24-47, 2006.
BORDA, Orlando Fals. Aspectos teóricos da pesquisa participante: considerações sobre o significado e o papel da ciência na participação popular. In: BRANDÃO, Carlos Rodrigues (Org.). Pesquisa Participante. São Paulo: Brasiliense, 1981 p. 42-62.
BRASIL. Decreto nº 6.040, de 07 de fevereiro de 2007. Institui a Política Nacional de Desenvolvimento Sustentável dos Povos e Comunidades Tradicionais. Brasília: Casa Civil, 2007. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2007/decreto/d6040.htm. Acesso em: 21 Fev. 2021.
CALDART, Roseli Salete; PEREIRA, Isabel Brasil; ALENTEJANO, Paulo; FRIGOTTO, Gaudêncio. Org. Dicionário da Educação no Campo. Rio de Janeiro, São Paulo: Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Expressão Popular. 2012.
COSTA, Maria Lemos; CABRAL, Carmen Lúcia de Oliveira. Da Educação Rural à Educação do Campo: uma luta de superação epistemológica/paradigmática. Revista Brasileira de Educação no Campo (2016-12-01). vol. 1, no. 2. pp. 177-203. Disponível em: <https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/campo/article/view/2763/9296>. Acesso em: 03 Abr. 2021.
FAIRCLOUGH, Norman. Discurso e mudança social. Brasília. Editora Universidade de Brasília. 1982.
NEVES, Marcos Fava. Método para planejamento de gestão estratégica de sistemas agroindustriais (GESis). Revista de Administração – RAUSP, São Paulo, v. 43, n. 04. Out/Dez. 2008.
FREIRE, Paulo. Extensão ou comunicação? 7ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1983.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da indignação: cartas pedagógicas e outros escritos. São Paulo: Editora UNESP, 2000.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 60ª ed.- Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2016.
IKUTA, Fernanda Keiko; PIMENTEL, Anne Geraldi; BARRETO, Marcelo; CÂNDIDO, Mariana Nunes; COSTA, Cesar Renato Ferreira da; HOCAYEN da SILVA, Antônio João; MENEGHINI, Giovanna e SOUZA, Mateus. Metodologias participativas na extensão universitária: as experiências da feira agroecológica do Campus Irati. In.: Jorge Luiz Favaro, Marquiana de Freitas Vilas Boas Gomes, Fernanda Keiko Ikuta. (Organização). Experiências e reflexões extensionista: Núcleo Multidisciplinar de Estudo em Agroecologia e Produção Orgânica da Unicentro. Goiânia: C&A Alfa Comunicação, 2020
LAURENTINO, Juliana Alexandrete. Análise da cadeia produtiva do tabaco e dos impactos socioeconômicos da cultura fumo nas propriedades rurais de Lajeado Biriva, município de Três de Maio – RS. Trabalho de conclusão de graduação (Graduação em Ciências Econômicas) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul – UFRGS, Três de Maio, 2013. Disponível em: <http://hdl.handle.net/10183/87428>. Acesso em: 10 Mai. 2021.
MACHADO, Odália; CAMPOS, Alessandra Bernardes Faria; SILVA, Rosely Mendes; GOMES, Renata de Souza. Educação do Campo e Agroecologia: práticas pedagógicas na formação de educadores do campo. Cadernos de Agroecologia – ISSN 2236-7934 - Anais do XI Congresso Brasileiro de Agroecologia, São Cristóvão, Sergipe - v. 15, no 2, 2020.
MARX, Karl. O Capital: crítica da economia política. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, Livros I, II e III. 2006.
MENEGHETTI, Francis Kanashiro. O que é um ensaio teórico? Revista de Administração Contemporânea - RAC, Curitiba, v. 15, n. 2, pp. 320-332, Mar./Abr. 2011.
ORREDA, José Maria. Irati, 70 anos. Irati: Editora Sul Oeste do Paraná LTDA, 1977.
PALARO, Ricardo; BERNARTT, Maria de Lourdes. O trabalho como princípio educativo e como princípio de alienação: possibilidades e limites da pedagogia da alternância. Revista HISTEDBR Online, Campinas, n.46, p. 293-308, jun 2012. Disponível em: <https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8640087>. Acesso em: 04 Abr. 2021.
REDFIELD, Robert. The little community and peasant society and culture. Chicago: University of Chicago Press, 1989.
RICHARDSON, Roberto Jarry. Pesquisa social: métodos e técnicas. 3.ed. São Paulo: Atlas, 1999.
SANTOS, Jocyléia Santana dos; MACEDO, Maria de Lourdes Leoncio. Pedagogia da Alternância: teoria e prática na construção do conhecimento. Revista Observatório, Palmas, v. 3, n. 4, p. 581-602, jul-set. 2017. Disponível em: <https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3169/9798>. Acesso em: 04 Abr. 2021.
STAKE, Robert E. Qualitative research: studying how thing work. New York, 2010.
STAKE, Robert E. The case study method in social inquiry. In. Educational Researcher, 5-8. Sage. 2005.
UNICENTRO - Universidade Estadual do Centro Oeste. Feira Agroecológica. Guarapuava: PROEC – Pró-reitoria de Extensão e Cultura, 2019.
VERGUTZ, Cristina Bencke; CAVALCANTE, Ludmila Oliveira Holanda. As aprendizagens na Pedagogia da Alternância e na Educação do Campo. Reflexão e Ação, Santa Cruz do Sul, v. 22, n. 2, 2014, p. 371-390.
WEISS, Carla. Mensuração de custos e rentabilidade implícita das propriedades tabaqueiras do sul do Brasil. Custos e @gronegócios on line. Recife, v 11. n. 3, Jul/Set., 2015, pág. 280-297.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Revista ELO – Diálogos em Extensão
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
A. Authors grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
B. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
C. The journal holds the right to make format, orthographic and grammatical changes in the article to ensure the language standards, respecting the author’s style as well.
D. The opinions expressed by the authors are of their exclusive responsibility.