Remote Outpatient Matrix Support for Nursing in the COVID-19 Pandemic Context: Experience Report

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21284/elo.v10i.13006

Keywords:

Nursing, Technology, COVID-19

Abstract

Matrix support in nursing (AME) is a specialized strategy that helps health teams in nursing behaviors and interventions. In its didactic-pedagogical aspect, it proposes health updates to professionals, seeking to promote continuing education. However, with the COVID-19 pandemic, extension activities were readapted to the remote model. The aim is to report the experience of adapting face-to-face activities to the remote regime of an outpatient extension project for matrix support, in a secondary health care unit. The project allowed the production and dissemination of four Podcasts that aimed to address different issues related to the pandemic, including the issue of vaccination against COVID-19. These had a range of 146 reproductions, proving to be an effective strategy for the continuity of the exchange between the university extension and the community in times of social distance.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Cristiane Chaves de SOUZA, Universidade Federal de Viçosa

Professor of Nursing at the Federal University of Viçosa

Laís Sousa da SILVA, Universidade Federal de Viçosa

Undergraduate student in nursing at the Federal University of Viçosa

Bárbara Guimarães LOURENÇO, Universidade Federal de Viçosa

Undergraduate student in nursing at the Federal University of Viçosa

Ísis Milani de Sousa TEIXEIRA, Universidade Federal de Viçosa

Undergraduate student in nursing at the Federal University of Viçosa

References

ANGHEBEM, Mauren Isfer; REGO, Fabiane Gomes de Moraes; PICHETH, Geraldo. Covid-19 e Diabetes: a relação entre duas pandemias distintas. RBAC, v. 52, n. 2, p. 154-159, 2020.

BISPO JÚNIOR, José Patrício; MOREIRA, Diane Costa. Educação permanente e apoio matricial: formação, vivências e práticas dos profissionais dos núcleos de apoio à saúde da família e das equipes apoiadas. Cadernos de Saúde Pública, v. 33, n. 9 (e00108116), 2017.

BRAGÉ, Émilly Giacomelli; RIBEIRO, Lahanna da Silva; RAMOS, Domênica Bossardi; FIALHO, Inara Rahde; ROCHA, Débora Gomes da; BUSATTO, Caroline; LACCHINI, Annie Jeanninne Bisso. Desenvolvimento de um podcast sobre saúde mental na pandemia de COVID-19: um relato de experiência. Brazilian Journal of Health Review, Curitiba, v. 3, n. 4, p. 11368-11376, 2020.

CAETANO, Karina; NISHIDA, Lucas; TAVARES, Raquel; KOSTER, Isabella. Desafios para o trabalho da disseminação científica em saúde pública em contexto de disseminação do coronavírus. Reciis – Revista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde, Rio de Janeiro, v. 15, n. 1, p. 233-248, 2021.

CAMPOS, Gastão Wagner de Sousa; DOMITTI, Ana Carla. Apoio matricial e equipe de referência: uma metodologia para gestão do trabalho interdisciplinar em saúde. Cadernos de Saúde Pública, Rio de Janeiro, v. 23, n. 2, p. 399-407, 2007.

CASTRO, Rosana. Vacinas contra a Covid-19: o fim da pandemia? Physis: Revista de Saúde Coletiva, [S.L.], v. 31. 2021. FapUNIFESP (SciELO).

COFEN. Brasil perde ao menos um profissional de saúde a cada 19 horas para a Covid. COFEN, Brasília, 09 mar. 2021.

FERIOLI, Martina; CISTERNINO, Cecilia; LEO, Valentina; PISANI, Lara; PALANGE, Paolo; NAVA, Stefano. Protecting healthcare workers from SARS-CoV-2 infection: practical indications. Eur Respir Rev, 2020; 29(55): 200068.

PRADO, Amanda Dornelas; PEIXOTO, Bruna Cristina; SILVA, Andréa Mara Bernardes da; SCALIA, Luana Araújo Macedo. A saúde mental dos profissionais de saúde frente à pandemia do COVID-19: uma revisão integrativa. Revista Eletrônica Acervo Saúde, n. 46, p. e4128, 26 jun. 2020.

SOARES, Deisi Cardoso; CECAGNO, Diana; QUADROS, Lenice de Castro Muniz de; SPAGNOLO, Lílian Moura de Lima; CUNHA, Tuany Nunes; FRITZEN, Fabiano Milano. Tecnologias da informação e comunicação na educação em saúde acerca do Coronavírus: relato de experiência. Journal of Nursing and Health, v. 10, n. 4 (e20104027), 2020.

TEIXEIRA, Elizabet; FERREIRA, Darlisom Sousa; SILVA, Lucely Paiva Rodrigues da. Processo de trabalho de profissionais de saúde no contexto do diabetes mellitus: educação permanente online como possibilidade. REH-Revista Educação e Humanidades, volume I, número 1, Jan-Jun, 2020, pág.279-290.

Published

2021-10-20

How to Cite

SANTANA, I. de S., SOUZA, C. C. de, SILVA, L. S. da, LOURENÇO, B. G., & TEIXEIRA, Ísis M. de S. (2021). Remote Outpatient Matrix Support for Nursing in the COVID-19 Pandemic Context: Experience Report. Revista ELO – Diálogos Em Extensão, 10, 1–7. https://doi.org/10.21284/elo.v10i.13006

Issue

Section

Relatos de Experiência

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.