PET Brazil 2020 census: an analysis on the profile of active students
DOI:
https://doi.org/10.21284/elo.v11i.13042Keywords:
PET, Teaching, Research, Extension, Census, BrasilAbstract
It is irrefutable that there is a gap regarding information about the Tutorial Education Program (PET) across the country. In view of this, the PET Mentor Apprentice group, which operates at the Federal University of Pernambuco (UFPE), created a census for aggregate knowledge and explore programs at the national level. The work consists of presenting a census survey of active members of PETs in Brazil, with a view to updating insufficient information existing in the Ministry of Education (MEC). In this way, it is possible to broaden the view of the impact generated by PET on the lives of students in Higher Education Institutions (HEIs) across the country and to highlight how the program is capable of providing theoretical and practical experiences under the principle of inseparability that contribute to the academic and professional field. The evaluation at the end of the questionnaire brings together the point of view of everyone involved in PET groups across Brazil.
Downloads
References
ALBUQUERQUE, André Felipe Fell; DORNELAS, Jairo Simão. Gestão do conhecimento, tecnologia da informação e pequenas médias empresas de serviços: um estudo de casos múltiplos na Região Metropolitana do Recife. Belo Horizonte: Perspectivas em Ciência da Informação, v. 25, n. 2, p. 29-55, 2020. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pci/a/YWNp9MyRHgsgjjtLCYvDV8x/?lang=pt. Acesso em: 19 Ago. 2020.
ASSUMPÇÃO, Andreia dos Santos Barreto Monsores de. A mulher no ensino superior: distribuição e representatividade. Rio de Janeiro: Cadernos do GEA, nº 6. Caderno do GEA, n. 6, jul./dez. 2014. Disponível em: http://flacso.org.br/files/2016/04/caderno_gea_n6_digitalfinal.pdf. Acesso em: 11 Jun. 2020.
BARBOSA, Higor Vinicius Oliveira; SOUZA, João Marcos. Parcerias Empresariais: um estudo sobre como as parcerias podem ajudar uma empresa recém-criada em sua consolidação no mercado em tempos de crise. In: Simpósio de Engenharia da Produção de Sergipe,7., 2015. Sergipe: Universidade Federal de Alagoas, 2015. Disponível em: https://ri.ufs.br/bitstream/riufs/8234/2/ParceriasEmpresariaisEstudo.pdf. Acesso em: 05 Jan. 2022.
BOVO, José Murari. Universidade e Comunidade: avaliação dos impactos econômicos e da prestação de serviços. São Paulo: Editora UNESP, 1999.
BRASIL. Lei nº 12.711, de 29 de agosto de 2012. Dispõe sobre o ingresso nas universidades federais e nas instituições federais de ensino técnico de nível médio e dá outras providências. Brasília, DF: Presidência da República, [2012]. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2012/lei/l12711.html. Acesso em: 19 Ago. 2021.
BRASIL. Lei nº 11.180, de 23 de setembro de 2005. Institui o Projeto Escola de Fábrica, autoriza a concessão de bolsas de permanência a estudantes beneficiários do Programa Universidade para Todos – PROUNI, institui o Programa de Educação Tutorial – PET, altera a Lei no 5.537, de 21 de novembro de 1968, e a Consolidação das Leis do Trabalho – CLT, aprovada pelo Decreto-Lei no 5.452, de 1o de maio de 1943, e dá outras providências. BRASÍLIA: casa civil [2005]. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2004-2006/2005/lei/l11180.htm. Acesso em: 13 Dez. 2021.
BRASIL, Ministério da Educação. Apresentação - PET. Brasília: Ministério da Educação, 2018. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/pet. Acesso em: 11 Maio 2021.
BRASIL. Ministério da Educação. Gabinete do Ministro. Portaria Nº 343, de 24 de abril de 2013. Brasília: Ministério da Educação, 2013. Disponível em: http://sigpet.mec.gov.br/docs/Portaria_343_2013.pdf. Acesso em: 13 Dez. 2021.
BRASIL. Ministério da Educação. Gabinete do Ministro. Portaria Nº 976, de 27 de julho de 2010. Brasília: Ministério da Educação, 2010. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=6647-portaria-mec-976-27-07-2010&category_slug=setembro-2010-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 13 Dez. 2021.
BRASIL. Ministério da Educação. Gabinete do Ministro. Portaria Nº 1, de 17 de maio de 2006. Brasília: Ministério da Educação, 2006. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option= com_docman & view= download & alias=10092-portaria-01-2006-conexoes-de-saberes & Itemid=30192. Acesso em: 13 Dez. 2021.
BRASIL, Ministério da Educação. Programa de Educação Tutorial - PET, Manual de Orientações básicas. Brasília, 2006. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=338-manualorientabasicas&category_slug=pet-programa-de-educacao-tutorial&Itemid=30192. Acesso em: 13 Dez. 2021.
DELORS, Jacques; AL-MUFTI, In'am; AMAGI, Isao; CARNEIRO, Roberto; CHUNG, Fay; GEREMEK, Bronislaw; GORHAM, William; KORNHAUSER, Aleksandra; MANLEY, Michael; QUERO, Marisela Padrón; SAVANÉ, Marie-Angélique; SINGH, Karan; STAVENHAGEN, Rodolfo; SURH, Myong Won; NANZHAO, Zhou. Educação: um tesouro a descobrir. Tradução: José Carlos Eufrázio. São Paulo: Cortez, 1998. Título original: Learning: The Treasure Within. ISBN 85-249-0673-1.
FILHO, José Gilson de Almeida Teixeira; MONTEIRO, Marcones da Silva; SILVA, Joan Francis Epifanio da. Censo PET UFPE 2017: uma pesquisa censitária do programa de educação tutorial na UFPE. In: FAGUNDES, Vera Lúcia Dultra; SUASSUNA, Lívia; SOUZA, Fernando da Fonseca de; SCHMALLET, Valdilene Pereira Viana. (org). Programa de Educação Tutorial na Universidade Federal de Pernambuco: trajetória e diversidades. Pernambuco: Editora UFPE, 2019. p. 53-76.
GIL, Antônio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2009.
GRACIOLA, Ana Paula et al. Influência do ambiente físico de trabalho na criação do conhecimento nas organizações. Belo Horizonte:Perspectivas em Ciência da Informação, v. 21, n. 1, p. 66-83, 2016. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pci/a/cHcWtVnfhV3wmt4tJRdPrLz/?lang=pt#. Acesso em: 02 Ago. 2021.
HEZLETT, Sarah A.; GIBSON, Sharon K. Mentoring and human resource development: where we are and where we need to go. SAGE journals, [S.l], v. 7, n. 4, p. 446-469, 2005. Disponível em: https://scholar.google.com.br/scholar?hl=pt-BR&as_sdt=0%2C5&q=+HEZLETT%2C+Sarah+A.%3B+GIBSON%2C+Sharon+K.+Mentoring+and+human+resource+development%3A+where+we+are+and+where+we+need+to+go.+Advances+In+Developing+Human+Resources%2C+%5BS.l.%5D%2C+7%2C+p.446-469%2C+2005.&btnG=#d=gs_qabs&u=%23p%3DNgxlMEs9tZIJ. Acesso 21 Jul. 2021.
IBGE, Censo 2010. Mulheres são mais instruídas que homens e ampliam o nível de ocupação. Disponível em: http://censo2010.ibge.gov.br/noticias-censo.html?view=noticia&id=3&idnoticia=2296&busca=1&t=censo-2010-mulheres-sao-mais-instruidas-que-homens-ampliam-nivel-ocupacao. Acesso em: 10 Jun. 2020.
LAKATOS, Eva Maria; MARCONI, Marina de Andrade. Metodologia Científica. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2003.
NOGUEIRA, Maria das Dores Pimentel; SANTOS, Sonia Regina Mendes dos; MEIRELLES, Fernando Setembrino Cruz; SOUSA, Ana Inês; CUNHA, Edite da Penha; GUIMARÃES, Marilia Barcellos; SERRANO, Rossana Souto Maior. In: NOGUEIRA, Maria das Dores Pimentel (org). Avaliação da Extensão Universitária: práticas e discussões da comissão permanente da avaliação da extensão. Belo Horizonte: FORPROEX/COPAE; PROEX/UFMG, 2013. Disponível em: https://www.ufmg.br/proex/renex/images/avalia%C3%A7%C3%A3o_da_extens%C3%A3o-_livro_8.pdf. Acesso em 19 Set. 2021.
ROSA, Edison da; BORTOLINI, Maristela Helena Zimmer. Política Nacional de Extensão Universitária. Fórum de Pró-Reitores das Instituições Públicas de Educação Superior Brasileiras. Manaus, 2012. Disponível em: https://proex.ufsc.br/files/2016/04/Pol%C3%ADtica-Nacional-de-Extens%C3%A3o-Universit%C3%A1ria-e-book.pdf. Acesso em: 18 Dez. de 2021.
SUTHERLAND, Jeff. SCRUM: A arte de fazer o dobro do trabalho na metade do tempo; tradução de Natalie Gerhardt. São Paulo: LeYa, 2014.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista ELO – Diálogos em Extensão
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
A. Authors grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
B. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
C. The journal holds the right to make format, orthographic and grammatical changes in the article to ensure the language standards, respecting the author’s style as well.
D. The opinions expressed by the authors are of their exclusive responsibility.