Report of experience on lessons and challenges learned in the realization of university events: Bridge to Innovation, turn your idea into technological innovation with UFPE
DOI:
https://doi.org/10.21284/elo.v11i.13088Keywords:
Education tutorial program, Innovation, ExtensionAbstract
This work aims to report the lessons learned and challenges in the realization of the Bridge for Innovation event, turn your idea into technological innovation with UFPE, as well as the experiences with the leadership of the extension activity. For the development of the work, we used the research-action methodology, which is developed jointly with the action analyzed in which both researchers and participants of the action, interact in a participatory and cooperative way with the process. As a result, the event enabled those involved to develop skills regarding project organization and management, knowledge about the main topics that were addressed at the event and network with the market, concluding that extension activities bring benefits both to the relationship between university and society and to its construction agents.
Downloads
References
ALMEIDA, Márcia Rego Sampaio de; ROCHA, Ângela Machado. Mudanças Realizadas À Transferência deTecnologia Advindas do Decreto 9283/18 Nos Ambientes de Inovação. In: V Encontro Nacional dePropriedade Intelectual, 5.,2019, Florianópolis. Anais. Florianópolis: ENPI. ISSN: 2526-0154. p. 851-858.Disponível em: http://www.api.org.br/conferences/index.php/ENPI2019/ENPI2019/paper/view/769/403.Acesso em: 16 Dez. 2021.
ARAÚJO, E.; BARBOSA, C.; QUEIROGA, E. Propriedade Intelectual: proteção e gestão estratégica do conhecimento. Scielo Brasil, São Paulo, jun. de 2010. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbz/a/qvhFGsx5DspdgdHZkRSv9pf/abstract/?lang=pt> Acesso em 15 jul. 2021.
BALDISSERA, Adelina. Pesquisa- ação: uma metodologia do “conhecer” e do “saber” coletivo. Revistas UCPEL, Pelotas, ago, de 2001. Disponível em: https://revistas.ucpel.edu.br/rsd/article/view/570/510. Acesso em 02 de ago.2021.
BRASIL. Ministério da Educação. Gabinete do Ministro. Portaria n° 976, de 27 de Julho de 2010. Diário Oficial da União. Atualizada pela Portaria n° 343/2013 – dispõe sobre o Programa de Educação Tutorial - PET. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/pet#:~:text=O%20PET%20%C3%A9%20desenvolvido%20por,extens%C3%A3o%20e%20da%20educa%C3%A7%C3%A3o%20tutorial. Acesso em 15 jul. 2021.
BRASIL. Ministério da Educação. Gabinete do Ministro. Resolução n° 36, de 24 de setembro de 2013. Fundo Nacional de Desenvolvimento Estudantil. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/pet/legislacao. Acesso em 15 jul. 2021.
BRASIL. Serviços. Solicitar Transferência e Propriedade Intelectual. 2019. Disponível em: https://www.gov.br/pt-br/servicos/transferencia-de-propriedade-intelectual. Acesso em 16 jul.2021.
CYSNE, Fátima Portella. Transferência de Tecnologia e Desenvolvimento. Revista IBICT,1995. Disponível em: http://revista.ibict.br/ciinf/article/view/672/681%20transfer%C3%AAncia%20de%20tecnologia. Acesso em 15 jul.2021.
FUCK; VILHA. Inovação Tecnológica: da definição à ação. Revista Contemporâneos. [S. l.], n. 9, nov. 2011. Disponível em: https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://revistacontemporaneos.com.br/n9/dossie/inovacao-tecnologica.pdf&ved=2ahUKEwi-pfWOyPrxAhUYH7kGHTAiD0gQFjABegQIGRAC&usg=AOvVaw1DyVX6EiqIl42AH_5JsBgY. Acesso em 15 jul. 2021.
RODRIGUES, A, L, L. et al. Contribuições das Extensões Universitárias para Sociedade. Periódico SET, 2013. Disponível em: https://periodicos.set.edu.br/cadernohumanas/article/view/494/254. Acesso em 17 jul.2021.
UNIVERSIDADE FEDERAL DE PERNAMBUCO. Diretoria de Inovação e Empreendedorismo. Manual de Propriedade Intelectual da UFPE. Recife. Disponível em: https://www.ufpe.br/documents/144018/967739/manual_de_propriedade_intelectual_da_UFPE.pdf/557340ad-7248-42b6-a75c-e93a373210f1. Acesso em 15 jul.2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista ELO – Diálogos em Extensão
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
A. Authors grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
B. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
C. The journal holds the right to make format, orthographic and grammatical changes in the article to ensure the language standards, respecting the author’s style as well.
D. The opinions expressed by the authors are of their exclusive responsibility.