Vagão sustentável: environmental education at the Doralice Arruda Municipal School in Teófilo Otoni - MG

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21284/elo.v11i.13371

Keywords:

Environmental education, Environment, Nature, Sustainability

Abstract

Environmental Education seeks to establish a positive relationship between people and the environment thereby, it encourages students to rethink their attitudes and provides the necessary tools for understanding nature. Thus, this article aims to evaluate ecological awareness before and after the action of the Vagão Sustentável Project at a school in Teófilo Otoni-MG. The strategy used was through a set of activities applied in a dynamic, creative and playful way, in addition to applying questionnaires before and after the intervention. With the results, it was possible to process the data and conclude that most students have a certain knowledge of the subject, and when it comes to knowing what nature is, 91.94% said they knew, 91.53% said they liked it and 80.95% answered that they talked to their parents about it. Therefore, actions like this one are extremely important, as they seek to validate the environmental education process.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ester de Mattos Lorentz PORTUGAL, Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri

Graduanda em Engenharia de Produção pela UFVJM.

Izabel Cristina MARQUES, Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri

Engenheira Florestal e Mestre em Ciência Florestal pela UFVJM.

References

BRASIL. Ministério do Meio Ambiente. Política Nacional de Educação Ambiental - Lei nº 9.795, de 27 de abril de 1999. Brasília, DF. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9795.htm. Acesso em: 03 Jun. 2021.

CAJAIBA, Reinaldo Lucas; SANTOS, Ediones. Conhecimento dos alunos do ensino fundamental sobre coleta seletiva: um estudo de caso no município de Uruará-PA. Enciclopédia Biosfera, [s. l.], v. 10, n. 18, p. 3559-3568, 2014. Disponível em: https://conhecer.org.br/ojs/index.php/biosfera/article/view/2941. Acesso em: 10 Jun. 2021.

CAVALCANTE, Márcio Balbino. O papel da Educação Ambiental na era do desenvolvimento (in)sustentável. Revista Educação Ambiental em Ação, [s. l.], n. 36, 2011. Disponível em: http://www.revistaea.org/artigo.php?idartigo=1018. Acesso em: 07 Ago. 2021.

CMMAD. Comissão Mundial sobre o Meio Ambiente e Desenvolvimento. Nosso futuro comum (Relatório Brundtland). Rio de Janeiro: Editora da Fundação Getúlio Vargas, 1988.

FERNANDES, Valdir; SAMPAIO, Carlos Alberto Cioce. Problemática ambiental ou problemática socioambiental? A natureza da relação Sociedade/Meio Ambiente. Desenvolvimento e Meio Ambiente, [s. l.], n. 18, p. 87-94, 2008. Disponível em: http://dx.doi.org/10.5380/dma.v18i0.13427. Acesso em: 06 Ago. 2021.

FERRAZ, Caio Mário Leal; VALADÃO, Roberto Célio; ALMEIDA, Rafael Alvarenga de; SCHETINI, Ana Carolina Santos. Expansão urbana de Teófilo Otoni – MG: aplicação de técnicas de geoprocessamento na contribuição para ordenamento territorial. Vozes dos Vales, [s. l.], n. 22, p. 1-24, 2017. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/324780134_Expansao_urbana_de_Teofilo_Otoni_-_MG_aplicacao_de_tecnicas_de_geoprocessamento_na_contribuicao_para_ordenamento_territorial#fullTextFileContent. Acesso em: 29 Jul. 2021.

FONSECA, Lúcia Helena. Reciclagem: o primeiro passo para a preservação ambiental. Revista Científica Semana Acadêmica, Fortaleza, v. 1, n. 36, 2013. Disponível em: https://semanaacademica.com.br/artigo/reciclagem-o-primeiro-passo-para-preservacao-ambiental. Acesso em: 25 Jul. 2021.

FREITAS, Natália Teixeira Ananias; MARIN, Fátima Aparecida Dias Gomes. Educação Ambiental, consumo e resíduos sólidos: as concepções de professoras de educação infantil. Colloquium Humanarum, Presidente Prudente, v. 17, p. 13-25, 2020. Disponível em: https://journal.unoeste.br/index.php/ch/article/view/3340. Acesso em: 01 Ago. 2021.

GUERRA, Sidney. A Crise Ambiental na Sociedade de Risco. Lex Humana, [s. l.], n. 2, p. 177-215, 2009. Disponível em: http://seer.ucp.br/seer/index.php/LexHumana/article/view/27/26. Acesso em: 06 Ago. 2021.

GRZEBIELUKA, Douglas; KUBIAK, Izete; SCHILLER, Adriane Monteiro. Educação Ambiental: A importância deste debate na Educação Infantil. Revista Monografias Ambientais - REMOA, Santa Maria, v. 13, n. 5, p. 3881-3906, 2014. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/remoa/article/view/14958/pdf. Acesso em: 07 Jun. 2021.

IBGE, Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. CENSO 2020. Teófilo Otoni, 2020. Disponível em: https://cidades.ibge.gov.br/brasil/mg/teofilo-otoni/panorama. Acesso em: 04 Ago. 2021.

IBGE, Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. CENSO 2020. Teófilo Otoni, 2020. Disponível em: https://cidades.ibge.gov.br/brasil/mg/teofilo-otoni/pesquisa/13/0. Acesso em: 29 Jul. 2021.

LOUREIRO, Carlos Frederico Bernardo. A Sociedade e Meio Ambiente: a educação ambiental em debate. 2 ed. São Paulo: Cortez, 2002.

MATOS, Silvia Maria Santos; SANTOS, Antônio Carlos dos. Modernidade e crise ambiental: das incertezas dos riscos à responsabilidade ética. Trans/Form/Ação, [s. l.], v. 41, n. 2, p. 197-216, 2018. Disponível em: https://doi.org/10.1590/0101-3173.2018.v41n2.11.p197. Acesso em: 06 Ago. 2021.

MEDEIROS, Aurélia Barbosa; MENDONÇA, Maria José da Silva Lemes; SOUZA, Gláucia Lourenço; OLIVEIRA, Itamar Pereira. A importância da Educação Ambiental na escola nas séries iniciais, 2011. Revista Faculdade Montes Belos, v. 4, n. 1, 2011. Disponível em: https://www.terrabrasilis.org.br/ecotecadigital/pdf/a-importancia-da-educacao-ambiental-na-escola-nas-series-iniciais.pdf. Acesso em: 18 Jun. 2021.

MENEZES, Cássia Maria Vieira Martins da Cunha. Educação Ambiental: a criança como um agente multiplicador. Monografia (MBA em Gestão Estratégica em Meio Ambiente) - Centro Universitário do Instituto Mauá de Tecnologia, Escola de Engenharia Mauá, São Caetano do Sul, 2012. Disponível em: https://docplayer.com.br/2215872-Cassia-maria-vieira-martins-da-cunha-menezes-educacao-ambiental-a-crianca-como-um-agente-multiplicador.html. Acesso em: 04 Ago. 2021.

MERTZ, Harri Gurth. A Educação Ambiental Não-Formal como instrumento de sensibilização: o caso do Projeto Linha Ecológica no Lago de Itaipu, 2004. Dissertação (Mestrado em Engenharia de Produção) - Programa de Pós-Graduação em Engenharia de Produção, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2004. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/xmlui/bitstream/handle/123456789/87794/226494.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 03 Jun. 2021.

NEGLIA, Renata Mota. Criança e Natureza: uma análise de sites de escolas de educação infantil. 2019. Monografia (Licenciatura em Pedagogia) - Faculdade de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre. 2019. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/199255/001100873.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 20 Jul. 2021.

ONU. Organização das Nações Unidas. Transformando Nosso Mundo: A Agenda 2030 para o Desenvolvimento Sustentável. 2015. Disponível em: https://brasil.un.org/pt-br/sdgs. Acesso em: 01 Jul.2021.

RAMBO, Graciele Cristiane; VON BORSTEL ROESLER, Marli Renate. Vivência com a natureza no ambiente escolar na primeira infância e sua relevância para construção do respeito e cuidados com o meio ambiente. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 14, n. 1, p. 111-131, 2019. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/2698. Acesso em: 23 Jul. 2021.

RAMOS, Karine Lins Ramos; OLIVEIRA, Tereza Viana de. AEE na Escola. Escola Municipal Doralice Arruda. Disponível em: https://sites.google.com/site/aeedoralicearruda. Acesso em: 03 Jun. 2021.

RODRIGUES, Cae. Educação Infantil e Educação Ambiental: um encontro das abordagens teóricas com a prática educativa. REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, v. 26, p. 169-182, 2013. Disponível em: https://www.seer.furg.br/remea/article/view/3354. Acesso em: 21 Jul. 2021.

ROOS, Alana; BECKER, Elsbeth Leia Spode. Educação Ambiental e Sustentabilidade. Revista Eletrônica em Gestão, Educação e Tecnologia Ambiental REGET/UFSM, v. 5, n. 5, p. 857-866, 2012. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/reget/article/viewFile/4259/3035. Acesso em 07 Jul. 2021.

WWF. Valuing Nature. Disponível em: https://www.wwf.org.uk/what-we-do/valuing-nature. Acesso em: 21 Jul. 2021.

Published

2022-03-14

How to Cite

SANTOS, A. C. de S., PORTUGAL, E. de M. L., & MARQUES, I. C. (2022). Vagão sustentável: environmental education at the Doralice Arruda Municipal School in Teófilo Otoni - MG. Revista ELO – Diálogos Em Extensão, 11. https://doi.org/10.21284/elo.v11i.13371

Issue

Section

Artigos