The participation of the PET Agronomia group in the dissemination and elucidation of high school teachers and students about the Agronomy course

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21284/elo.v11i.13507

Keywords:

Professional choice, Agronomic engineering, Tutorial education program

Abstract

The Tutorial Education Program (TEP) Agronomy group of the Federal Rural University of the Amazon (UFRA) was founded in 1995 and has the main objective of providing, through tutoring, the development of research, teaching and extension. Compliance with the tripod corresponding to the extension is achieved through actions such as vocational fairs in public and private schools in Belém and neighboring locations, where the agronomy course is disseminated to the local community. At these events, the members inform them about the professional performance of the Agronomist in order to provide a better basis for the students' decision making. There is also an exhibition of what TEP is and what it means to be a petian within the university. The actions occurred in the period 2017 to 2019. Currently, the group has a member who participated in a vocational fair promoted by UFRA and chose to choose agronomy as a professional area.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANDRADE, Josemberg M. de, Meira, Girlene R. de Jesus Maja e Vasconcelos, Zandre B. deO processo de orientação vocacional frente ao século XXI: perspectivas e desafios. Psicologia: Ciência e Profissão [online]. 2002, v. 22, n. 3 [Acessado 11 Maio 2021] , pp. 46-53. Disponível em: <https://doi.org/10.1590/S1414-98932002000300008>.

BARBOSA, Altemir José Gonçalves e Lamas, Karen Cristina Alves. A orientação profissional como atividade transversal ao currículo escolar. Estudos de Psicologia (Natal) [online]. 2012, v. 17, n. 3 [Acessado 17 de Junho de 2020] , pp. 461-468. Disponível em: <https://doi.org/10.1590/S1413-294X2012000300015>.

ESTUDANTES vivem o desafio de escolher a profissão. O Globo, 2017. Disponível em: https://oglobo.globo.com/sociedade/educacao/guiaenem/estudantes-vivem-desafio-de-escolher-profissao-22079639. Acesso em 10 de Jun. de 2020.

FERNANDES, Marcelo Costa et al. Universidade e a extensão universitária: a visão dos moradores das comunidades circunvizinhas. Educação em Revista [online]. 2012, v. 28, n. 4 [Acessado 15 de Maio de 2020] , pp. 169-194. Disponível em: <https://doi.org/10.1590/S0102-46982012000400007>.

GARCIA, Fernando Coutinho.; SANTIAGO, Elbe Figueredo Brandão; Mecanismo de enfrentamento à evasão no ensino superior público: inserção do conteúdo sobre profissões no ensino médio. Gestão Públ. Práticas e desafios. Recife, v. 6, n. 01, 2015. Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/index.php/gestaopublica/article/view/1889. Acesso em 18 de Mai. 2020.

TESSARO, Débora; SCHMIDT, Beatriz. Escolha profissional: teoria e intervenções sistêmicas voltadas ao adolescente e à família. Pensando fam., Porto Alegre , v. 21, n. 1, p. 92-104, jul. 2017 . Disponível em <http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1679-494X2017000100008&lng=pt&nrm=iso>. acessos em 19 jun. 2020.

OSÓRIO, Flávia de Lima, Crippa, José Alexandre de Souza e Loureiro, Sonia Regina. Aspectos cognitivos do falar em público: validação de uma escala de autoavaliação para universitários brasileiros. Archives of Clinical Psychiatry (São Paulo) [online]. 2012, v. 39, n. 2 [Acessado 22 Junho 2021] , pp. 48-53. Disponível em: <https://doi.org/10.1590/S0101-60832012000200002>.

Published

2022-03-21

How to Cite

TAVARES, T. C., COSTA, A., BATISTA, I. ., SILVA, F. . C. da, MIRANDA, P. C. de ., VIEIRA, E. F. T., CUNHA, G. D. F., FIGUEIREDO, M. M., TEIXEIRA, D. F., VASCONCELOS, G. S., NOGUEIRA, D. C., PEREIRA, G. S. ., CARDOSO, B. D., & VIANA, R. G. (2022). The participation of the PET Agronomia group in the dissemination and elucidation of high school teachers and students about the Agronomy course. Revista ELO – Diálogos Em Extensão, 11. https://doi.org/10.21284/elo.v11i.13507

Issue

Section

Relatos de Experiência