The Africa Project at UNILAB - ANU as a catalyst for change in curriculum and educational practice
DOI:
https://doi.org/10.21284/elo.v11i.14399Keywords:
Educative practice, Curriculum, DecolonizationAbstract
The present paper is the fruit of the completed research: "Decolonization of curricula and minds at school and university: the contributions of the Africa Project at UNILAB - ANU in the Baturité Massif - Ceará (2018-2019)". This article aims to present the university extension project for the decolonization of curricula and minds, for the educational practice, as well as in the training of the fellows of the PETHL of UNILAB. The study was qualitative in nature, bibliographic and documental, using as instrument of data collection a questionnaire applied to 10 (ten) fellows who participated in the actions. It was necessary to revisit the theoretical reference approaching the decolonization of minds, based on the knowledge of Amílcar Cabral and Paulo Freire. We conclude that the project has been demystifying stereotypes about Africa, and has promoted re-education from a decolonial perspective, as a bridge to other ways of knowing, being, living, coexisting, and learning.
Downloads
References
BRASIL. LEI No 10.639, DE 9 DE JANEIRO DE 2003. Presidência da República do Brasil. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2003/l10.639.htm Acesso: 10.jun.2020.
CABRAL, Amílcar. Libertação nacional e cultura. Textos anticoloniais, contextos pós-coloniais. In: SANCHES, Manuela Ribeiro. (Org.). Malhas que os Impérios tecem. Lisboa. EDIÇÕES 70. 2011. p. 355-375.
CARNEIRO, Cristina. O estudo de casos múltiplos: estratégia de pesquisa em psicanálise e educação. Psicologia USP: São Paulo. v. 29, nª 2. Mai-Ago 2018 Disponível em: https://doi.org/10.1590/0103-656420170151 Acesso: 10.Ago.2021.
CARVALHO, Fonseca, M.da Luz. Eu preta, estagiária, frente à docência. Anais. III Copene Nordeste, 2021.
CÉSAIRE, Aimé. Discurso sobre o colonialismo. Tradução de Noémia de Sousa. Lisboa: Sá da Costa, 1978.
CORAZZA, Sandra. O que quer um currículo. Pesquisas pós-críticas em educação. Petrópolis: Vozes, 2001.
DA SILVA, Tomaz Tadeu. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. Autêntica, 1999.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 25. ed.São Paulo: Paz e Terra, 2010.
______. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2004.
______. Pedagogia do oprimido. Fac símile digitalizado (Manuscritos). São Paulo: Instituto Paulo Freire, 1968.
GADOTTI, Moacir; ROMÃO, José Eustáquio. Paulo Freire e Amílcar Cabral: uma descolonização das mentes. São Paulo: Editora e Livraria Instituto Paulo Freire, 2012.
HOOKS, Bell. Ensinando a transgredir: a educação como prática da liberdade. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2013.
LIBERATO, E. Avanços e retrocessos da educação em Angola. Revista Brasileira de Educação, v. 19, n. 59, p.1003-1031, 2014.
MEC. Relatório de Atividade 2010. Sistema de Informação Gerencial para Programa de Educação Tutorial - SIGPET, 2020, P.5-6.
MEC. Relatório de Atividade 2010. Sistema de Informação Gerencial para Programa de Educação Tutorial - SIGPET, 2021, P.4-5.
MORGADO, José Carlos; SANTOS, Júlio; SILVA, Rui da. Currículo, memória e fragilidades: contributos para (re) pensar a educação na Guiné-Bissau. Configurações - Revista de sociologia, n. 17, p. 57-77, 2016.
QUADÉ; Wilma Nacassa; JOSÉ, Nádia Carina; CARVALHO; Maria da Luz Fonseca. Compartilhando Narrativas. [Entrevista concedida a Rodrigo Peixoto, Leonardo Chaves e Ana Cássia Alves]. Revista África na UNILAB, Redenção, v. 1, nº 1. p. 13-18, nov, 2021. Disponível em: https://pt.calameo.com/read/00690598817c93a247026 Acesso em: 20.nov.2021.
RODRIGUES, Neidson. Lições do príncipe e outras lições. 20ª Ed. São Paulo: Cortez, 2001.
SACRISTÁN, J. Gienso. A cultura, o currículo e a prática escolar. Porto Alegre: ArtMed, Ed. 3ª, 1987.
YAZAN, Bedrettin, Três abordagens do método de estudo de caso em educação: Yin, Merriam e Stake. Trad. Ivan Cesar Oliveira de Vasconcelos. Meta - Avaliação: Rio de Janeiro, v. 8, n. 22, p. 149-182, jan-abr. 2016.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista ELO – Diálogos em Extensão
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
A. Authors grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
B. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
C. The journal holds the right to make format, orthographic and grammatical changes in the article to ensure the language standards, respecting the author’s style as well.
D. The opinions expressed by the authors are of their exclusive responsibility.