The Africa Project at UNILAB - ANU as a catalyst for change in curriculum and educational practice

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21284/elo.v11i.14399

Keywords:

Educative practice, Curriculum, Decolonization

Abstract

The present paper is the fruit of the completed research: "Decolonization of curricula and minds at school and university: the contributions of the Africa Project at UNILAB - ANU in the Baturité Massif - Ceará (2018-2019)". This article aims to present the university extension project for the decolonization of curricula and minds, for the educational practice, as well as in the training of the fellows of the PETHL of UNILAB. The study was qualitative in nature, bibliographic and documental, using as instrument of data collection a questionnaire applied to 10 (ten) fellows who participated in the actions. It was necessary to revisit the theoretical reference approaching the decolonization of minds, based on the knowledge of Amílcar Cabral and Paulo Freire. We conclude that the project has been demystifying stereotypes about Africa, and has promoted re-education from a decolonial perspective, as a bridge to other ways of knowing, being, living, coexisting, and learning.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BRASIL. LEI No 10.639, DE 9 DE JANEIRO DE 2003. Presidência da República do Brasil. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2003/l10.639.htm Acesso: 10.jun.2020.

CABRAL, Amílcar. Libertação nacional e cultura. Textos anticoloniais, contextos pós-coloniais. In: SANCHES, Manuela Ribeiro. (Org.). Malhas que os Impérios tecem. Lisboa. EDIÇÕES 70. 2011. p. 355-375.

CARNEIRO, Cristina. O estudo de casos múltiplos: estratégia de pesquisa em psicanálise e educação. Psicologia USP: São Paulo. v. 29, nª 2. Mai-Ago 2018 Disponível em: https://doi.org/10.1590/0103-656420170151 Acesso: 10.Ago.2021.

CARVALHO, Fonseca, M.da Luz. Eu preta, estagiária, frente à docência. Anais. III Copene Nordeste, 2021.

CÉSAIRE, Aimé. Discurso sobre o colonialismo. Tradução de Noémia de Sousa. Lisboa: Sá da Costa, 1978.

CORAZZA, Sandra. O que quer um currículo. Pesquisas pós-críticas em educação. Petrópolis: Vozes, 2001.

DA SILVA, Tomaz Tadeu. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. Autêntica, 1999.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 25. ed.São Paulo: Paz e Terra, 2010.

______. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2004.

______. Pedagogia do oprimido. Fac símile digitalizado (Manuscritos). São Paulo: Instituto Paulo Freire, 1968.

GADOTTI, Moacir; ROMÃO, José Eustáquio. Paulo Freire e Amílcar Cabral: uma descolonização das mentes. São Paulo: Editora e Livraria Instituto Paulo Freire, 2012.

HOOKS, Bell. Ensinando a transgredir: a educação como prática da liberdade. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2013.

LIBERATO, E. Avanços e retrocessos da educação em Angola. Revista Brasileira de Educação, v. 19, n. 59, p.1003-1031, 2014.

MEC. Relatório de Atividade 2010. Sistema de Informação Gerencial para Programa de Educação Tutorial - SIGPET, 2020, P.5-6.

MEC. Relatório de Atividade 2010. Sistema de Informação Gerencial para Programa de Educação Tutorial - SIGPET, 2021, P.4-5.

MORGADO, José Carlos; SANTOS, Júlio; SILVA, Rui da. Currículo, memória e fragilidades: contributos para (re) pensar a educação na Guiné-Bissau. Configurações - Revista de sociologia, n. 17, p. 57-77, 2016.

QUADÉ; Wilma Nacassa; JOSÉ, Nádia Carina; CARVALHO; Maria da Luz Fonseca. Compartilhando Narrativas. [Entrevista concedida a Rodrigo Peixoto, Leonardo Chaves e Ana Cássia Alves]. Revista África na UNILAB, Redenção, v. 1, nº 1. p. 13-18, nov, 2021. Disponível em: https://pt.calameo.com/read/00690598817c93a247026 Acesso em: 20.nov.2021.

RODRIGUES, Neidson. Lições do príncipe e outras lições. 20ª Ed. São Paulo: Cortez, 2001.

SACRISTÁN, J. Gienso. A cultura, o currículo e a prática escolar. Porto Alegre: ArtMed, Ed. 3ª, 1987.

YAZAN, Bedrettin, Três abordagens do método de estudo de caso em educação: Yin, Merriam e Stake. Trad. Ivan Cesar Oliveira de Vasconcelos. Meta - Avaliação: Rio de Janeiro, v. 8, n. 22, p. 149-182, jan-abr. 2016.

Published

2022-10-26

How to Cite

CUNHA, A. C., MACEDO, R. P., QUADÊ, W. J. N., SILVA, G. L., CARVALHO, M. da L. F. de, & RAMOS, J. F. P. (2022). The Africa Project at UNILAB - ANU as a catalyst for change in curriculum and educational practice. Revista ELO – Diálogos Em Extensão, 11. https://doi.org/10.21284/elo.v11i.14399

Issue

Section

Artigos