Scenes of racism at school:speeches of young people from the Sertão do Pajeú
DOI:
https://doi.org/10.21284/elo.v12i.14988Keywords:
School, Racism, Youth, PrejudiceAbstract
This study sought to reflect on episodes of racism that occur in school contexts, whether carried out by students and/or teachers. It was carried out in a public school in Serra Talhada - PE, developed in two stages: The first, focused on the investigation of the profile of the young participants and the practices of racism suffered and/or witnessed in the school context. In the second stage, we carried out four online conversation rounds. The conversations were analyzed one by one through thematic analysis, considering the social markers that intersect with race, gender, and class. Racist practices are reproduced by students and professors and are present in the language, in the way of referring to students, and through what some understood as "jokes". One issue that stood out and appeared in all the conversations was the prejudice related to hair, and especially the young girls, being the target of curses and nicknames.
Downloads
References
ALMEIDA, Ueberson Ribeiro et al. A devolutiva como exercício ético-político do pesquisar. Fractal: Revista de Psicologia, v. 30, n. 2, p. 204-213, maio-ago. 2018. Disponível em: https://periodicos.uff.br/fractal/article/view/5527/7054. Acesso em: 18 Dez. 2020.
ALMEIDA, Silvio de. Racismo estrutural. São Paulo: Pólen, 2019.
ADICHE, ChimamandaNgozi. O perigo de uma história única. São Paulo: Companhia das Letras, 2009.
AKOTIRENE, Carla. O que é interseccionalidade. Belo Horizonte: Letramento, 2018.
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1979.
BRASIL. Lei n° 10.639 de 9 de janeiro de 2003. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 10 de jan. de 2003.
BERTH, Joice. Empoderamento. São Paulo: Polén, 2019.
CARVALHO, José Jorge de. Racismo fenotípico e estéticas da segunda pele. Revista Cinética, 2008. Disponível em: http://www.revistacinetica.com.br/cep/jose_jorge.pdf. Acesso em: 21 Abr. 2021.
DEVULSKY, Alessandra. Colorismo. São Paulo: Jandaíra, 2021.
FANON, Frantz. Pele negra, máscaras brancas. Tradução de Renato da Silveira. Salvador: EDUFBA, 2008.
FILIZOLA, Gustavo Jaime; BOTELHO, Denise Maria. Lei 10.639/2003: caminhos para desconstrução do racismo epistêmico/religioso no ambiente escolar. Form. Doc, Belo Horizonte, v. 11, n. 22, p. 59-78, set./dez. 2019.
GONZALEZ, Lélia. Por um feminismo afro-latino-americano. Rio de Janeiro: Zahar, 2020.
KILOMBA, Grada. Memórias da Plantação: episódios de racismo cotidiano. Trad. Jess Oliveira. Cobogó: Rio de Janeiro, 2019.
MOREIRA, Adilson. Racismo recreativo. São Paulo: Polén, 2019.
MUNANGA, Kabengele (org.). Superando o Racismo na Escola. Brasília: 2a edição, Ministério da Educação, Secretaria da Educação e Diversidade, 2005.
NOGUEIRA, Conceição. Introdução à teoria da interseccionalidade nos Estudos de Género. 2013. IN.: NOGUEIRA, Conceição. Práticas sociais, políticas públicas e Direitos Humanos. Portugal, p. 67-78.
NOGUEIRA, Tereza Cristiny Morais. Corpo negro e cabelo crespo como elementos de resistência no espaço escolar. IN.: SILVA, Tatiana Raquel Reis.; BARBOSA, Viviane de Oliveira (Orgs.). África e Afro-Brasil em Debate. São Luís: EDUEMA, p. 57-80, 2019.
NOGUEIRA, Simone Gibran. Libertação, Descolonização e Africanização da Psicologia. Breve introdução à psicologia africana. São Carlos: EDUFSCAR, 2020.
RIBEIRO, Djamila. O que é lugar de fala? Belo Horizonte: Letramento, 2017.
SILVA, Petronilha Beatriz Gonçalves e. Educação das Relações Étnico-Raciais nas instituições escolares. Educar em Revista, Curitiba, Brasil, v. 34, n. 69, p. 123-150, maio/jun. 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista ELO – Diálogos em Extensão
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
A. Authors grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
B. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
C. The journal holds the right to make format, orthographic and grammatical changes in the article to ensure the language standards, respecting the author’s style as well.
D. The opinions expressed by the authors are of their exclusive responsibility.