Química além da visão: Uma proposta de material didático para ensinar química para deficientes visuais

Authors

  • Cássia Cristina Campos DUARTE UFSCar
  • Laís Cristina Suemi OSHIRO UFSCar
  • Ludmila Pereira de CARVALHO UFSCar
  • Edemar BENEDETTI FILHO Universidade Federal de São Carlos
  • James Alves de SOUZA UFSCar / DFQM

DOI:

https://doi.org/10.21284/elo.v8i2.8216

Keywords:

Chemistry. Alternative teaching material. Visual impairment. Educational inclusion.

Abstract

Chemistry is a branch of science that studies matter and its properties. The guidelines for chemistry teaching emphasize that it should not be restricted to the transmission of knowledge. It has to make references to the  daily  life  of  students  in  order  to  facilitate  the  assimilation  of  content.  Representations  are  used  for  that purpose, such as microscopic teaching materials, graphics and experiments so that one can understand phenomena through color changing, precipitate formation, etc. These procedures are generally based on the visual perception of  students.  What  about  students  with  visual  impairment?  They  would  be  deprived  of  a  more  dynamic  and playful chemistry teaching? In this work we present a proposal to develop an alternative teaching material for bringing the content of chemistry in a winsome and engaging way for such students. From the adaptation of images, graphics and illustrations of chapter of a chemistry textbook, we show that it is possible for students to assimilate several scientific concepts, which at first could be taught only from the visual perception. We also provide a suggestion of educational sequence for the use of the developed material based on our experience with a group of 7 students with visual impairment.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Cássia Cristina Campos DUARTE, UFSCar

Aluna do curso de Licenciatura em Química da Universidade Federal de São Carlos (UFSCar), Campus de Sorocaba/SP.

Laís Cristina Suemi OSHIRO, UFSCar

Aluna do curso de Licenciatura em Química da Universidade Federal de São Carlos (UFSCar), Campus de Sorocaba/SP.

Ludmila Pereira de CARVALHO, UFSCar

Aluna do curso de Licenciatura em Química da Universidade Federal de São Carlos (UFSCar), Campus de Sorocaba/SP.

Edemar BENEDETTI FILHO, Universidade Federal de São Carlos

Possui graduação em Bacharel e Licenciatura Em Química pela Universidade Federal de São Carlos (1994), mestrado em Química pela Universidade Federal de São Carlos (1997) e doutorado em Química pela Universidade Federal de São Carlos (2000). Atualmente é adjunto II da Universidade Federal de São Carlos - UFSCar. Tem experiência na área de Química, com ênfase em Métodos Eletroanalíticos, Química Ambiental Aplicada, Ensino de Química e Divulgação científica.

James Alves de SOUZA, UFSCar / DFQM

Doutor em Ciências pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar), São Carlos/SP. Professor do Departamento de Física, Química e Matemática da Universidade Federal de São Carlos (UFSCar), Campus de Sorocaba/SP. Coordenador do programa de pós-graduação de Mestrado Profissional em Ensino de Física (PROFIS-So) do Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física (MNPEF) da Sociedade Brasileira de Física (SBF).

Published

2019-12-17

How to Cite

DUARTE, C. C. C., OSHIRO, L. C. S., CARVALHO, L. P. de, BENEDETTI FILHO, E., & SOUZA, J. A. de. (2019). Química além da visão: Uma proposta de material didático para ensinar química para deficientes visuais. Revista ELO – Diálogos Em Extensão, 8(2). https://doi.org/10.21284/elo.v8i2.8216

Issue

Section

Artigos

Most read articles by the same author(s)