The history of the brazilian university population
class and race aspects
DOI:
https://doi.org/10.32361/2021130211149Keywords:
Higher education, Social quota, Racial quotaAbstract
This article aims to analyze the racial and social affirmative action policies in Brazilian universities. It analyzes the composition of the university population regarding race and class aspects. Therefore, this article discusses the university formation in Brazil and demonstrates how a racist mentality was constituted, based on conservative thinking. It has the objective to promote more critical thinking, while analyzing changes in the understanding of the university’s role in Brazilian society. Additionally, it verifies whether and how much the original selective character of the higher education system underwent significant changes with the implementation of affirmative actions, mainly when it comes to Brazilian Law no. 12,711/2012, the so-called Quotas Law. We conducted bibliographic research with literature review and an analysis of the Higher Education Census data and of the V National Survey of Socioeconomic and Cultural Profile of undergraduate students in 2018, published by ANDIFES in 2019.
Downloads
References
ALENCASTRO, Luiz Felipe de. O trato dos viventes: formação do Brasil no Atlântico Sul. São Paulo: Companhia das Letras, 2000.
ALMEIDA, Sílvio Luiz. O que é o racismo estrutural. Belo Horizonte: Letramento, 2018.
BOTO, Carlota. Instrução pública e projeto civilizador: o século XVIII como intérprete da ciência, da infância e da escola. São Paulo: editora UNESP, 2017.
CARRIÈRRE, Jean Claude. A controvérsia. Trad. André Viana, Antônio Carlos Viana. São Paulo: Companhia das Letras, 2003.
CHAUÍ, Marilena. A universidade operacional. Revista da Avaliação da Educação Superior, v. 4 n. 3 (1999): Suplemento 01. Disponível em: http://periodicos.uniso.br/ojs/index.php/avaliacao/article/view/1063/1058. Acesso em: 13 ago. 2020.
CHAUÍ, Marilena. A Universidade Pública sob nova perspectiva. Revista Brasileira de Educação, 2003, nº 24. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/rbedu/n24/n24a02.pdf. Acesso em: 13 ago. 2020.
FERNANDES, Florestan. O negro no mundo dos brancos. São Paulo: Difusão europeia do Livro, 1972. [recurso eletrônico]. Disponível em: https://eraju2013.files.wordpress.com/2013/09/fernandes-florestan-o-negro-no-mundo-dos-brancos-1.pdf. Acesso em: 13 ago. 2020.
GUIMARÃES, Antônio Sérgio Alfredo. Classes, raças e democracia. 2. ed. São Paulo: Editora 34, 2012.
IMPERATORI, Thaís Kristosch. A trajetória da assistência estudantil na educação superior brasileira. São Paulo: Serviço Social & Sociedade, n. 129, p. 285-303, 2017.
MAIA, Gretha Leite; MELO, César. Lei de Cotas no Ensino Público: fundamentos, dispositivos normativos e desafios de implementação. Disponível em: http://https://www.thomsonreuters.com.br/pt/juridico/webrevistas/RDAI-revista-direito-administrativo-infraestrutura.html. Acesso em: 13 ago. 2020.
PIOVESAN, Flávia. Ações Afirmativas sob a perspectiva dos Direitos Humanos. In: BRASIL. Ações Afirmativas e o Combate ao racismo nas Américas. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade, 2005.
NASCIMENTO, Abdias. O genocídio do negro brasileiro: processo de um racismo mascarado. 3. ed. São Paulo: Perspectiva, 2016.
ROMANELLI, Otaíza de Oliveira. História da Educação no Brasil (1930-1973). 8. ed. Petrópolis: Vozes, 1986.
SANTOS, Boaventura de Sousa. A Universidade no século XXI: para uma reforma democrática e emancipatória da Universidade. Porto: Educação Sociedade & Cultura, n. 23, 2005.
SILVEIRA, Míriam Moreira da. A Assistência Estudantil no Ensino Superior: uma análise sobre as políticas de permanência das universidades federais brasileiras. Pelotas: Universidade Católica de Pelotas; 2012.
SOUSA JÚNIOR, Jose? Geraldo de. Da universidade necessária à universidade emancipatória: a refundação da UNB. Disponível em: https://estatuinte.unifesspa.edu.br/464-divulgada-a-programacao-da-3-e-4-conferencia-livre.html. Acesso em: 13 ago. 2020.
SOUZA, Jessé. A tolice da inteligência brasileira: ou como o país se deixa manipular pela elite. São Paulo: LeYa, 2015.
SOUZA, Jessé. A elite do atraso: da escravidão à Lava Jato. Rio de Janeiro: Leya, 2017.
SCHWARCZ, Lilia Moritz. O espetáculo das raças – cientistas, instituições e questão racial no Brasil. São Paulo: Companhia das Letras, 1993.
VIOTTI DA COSTA, Emília. A abolição. 9. ed. São Paulo: UNESP, 2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Journal of Law
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The published work is the entirely the responsibility of the authors, and Revista de Direito is only responsible for its evaluation, as a medium for scientific publication.
After publication, the authors cede the copyright, which becomes the property of Revista de Direito.
Revista de Direito is not responsible for any violations of Law No. 9,610/1998, the Brazilian Copyright Law.
In the identification of plagiarism and self-plagiarism, the manuscript will be rejected.