PHYSIOLOGICAL AND METHODOLOGICAL LEVEL OF KNOWLEDGE OF TEACHERS AND STUDENTS OF THE PHYSICAL EDUCATION COURSE AND OF PHYSICAL EDUCATION TEACHERS WHO TEACH IN ELEMENTARY EDUCATION IN MG
Keywords:
Educação Física escolar, fisiologia, metodologiaAbstract
The aim of this study was to determine the level of methodological and physiological knowledge of teachers who teach Physical Education classes in state schools of Minas Gerais, of the students of the Physical Education course and of the Physical Education teachers who teach physical education classes in the state’s elementary schools, in southern Minas Gerais. The survey consisted of 45 teachers who were teaching physical education classes in state schools in the cities of Varginha, Três Corações and Três Pontas (MG), 35 undergraduate Physical Education students of the Centro Universitário do Sul de Minas (UNISVarginha, MG) and the University Vale do Rio Verde (UNINCOR- Três Corações, MG) and 21 physical education teachers from the cities of Varginha, Três Corações e Três Pontas. The justification of this study is based on the fact that the Government of Minas Gerais, in the years 2013 and 2014, authorized, by Resolution No. 2253 (January, 9th, 2013) of the State Department of Education of Minas Gerais, teachers to teach physical education classes in state schools of Minas Gerais. For this research, a questionnaire with 30 questions about methodological and physiological aspects of school physical education was distributed among the participants. The average of correct answers in a total of 30 questions was of 4.48 between the teachers who were teaching physical education, 16.51 between students of Physical Education and 18,95 between physical education teachers from the cities of Varginha, Três Corações e Três Pontas. Overall, the teachers who were teaching physical education got only 15% of the questions right , while the students got 55% and the Physical Education teachers from the cities of Varginha, Três Corações e Três Pontas got 63%. This proves that they have no specific knowledge to teach physical education classes at school.
Downloads
References
DARIDO, Suraya Cristina. Educação Física na escola: questões e reflexões. Rio de Janeiro: Editora Guanabara, 2003.
DIAS, Rodrigo Gonçalves; PRADO, Danilo Marcelo Leite de; TROMBETTA, Ivani Credido. Comportamento das variáveis cardiovasculares, ventilatórias e metabólicas durante o exercício: diferenças entre crianças e adultos. Arq. Bras. Cardiol., v. 87, p. e149-e155, 2006. Disponível em:< http://www.scielo.br/pdf/abc/v87n4/35.pdf>. Acesso em: 13 março 2013.
GUERRA, Miguel; FALCÃO, Manuel; MOREIRA, Adelino Leite Moreira. Regulação da respiração. Texto de apoio. Porto, 2001 Disponível em:< http://www.unirio.br/farmacologia/aulas%20fisiologia/3.%20respirat%C3%B3rio/Regula%C3%A7ao%20Respira%C3%A7%C3%A3o%20univ%20do%20%20porto.pdf>. Acesso em: 13 março 2013.
GUYTON, Arthur Clifton. Fisiologia humana. 6. ed. Rio de Janeiro: Guanabara, 1998.
MENEZES, Manoel Lima de; PEREIRA, Oduvaldo Camar Marques; SANCHEZ, Andréa. Importância do controle dos níveis de catecolaminas em experimentação científica. Salusvita, Bauru, v. 21, n. 2, p. 15-22, 2002. Disponível em:< http://www.usc.br/biblioteca/salusvita/salusvita_v21_n2_2002_art_01_por.pdf>. Acesso em: 14 março 2013.
ROWLAND, Thomas W. Fisiologia do exercício na criança. Barueri: Manole, 2008.
SILVA, Alexandre Sérgio; ZANESCO, Angelina. Exercício físico, receptores β-adrenérgicos e resposta vascular. J. Vasc. Bras., Rio Claro, v. 9, n. 2, p. 47-56, 2010. Disponível em:< http://www.scielo.br/pdf/jvb/v9n2/07.pdf > Acesso em: 14 março 2013.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Os artigos submetidos e publicados são de inteira responsabilidade de seus autores, não refletindo necessariamente a opinião do Comitê Editorial. A revista se reserva o direito de efetuar, nos originais, alterações de ordem normativa, ortográfica e gramatical, com vistas a manter o padrão culto da língua, respeitando, porém, o estilo dos autores. O manuscrito submetido deve ser original, não podendo ter sido publicado em qualquer outro veículo de informação científica, e nem submetido para publicação em outra revista científica. Os trabalhos publicados passam a ser propriedade da revista Mineira de Educação Física, ficando sua reimpressão total ou parcial de acordo com a licença Creative Commons Attibution 4.0. Deve ser consignada a fonte de publicação original. Os originais não serão devolvidos aos autores. As opiniões emitidas pelos autores dos artigos são de sua exclusiva responsabilidade.