INFLUENCE OF GENDER ON THE DYNAMIC BALANCE OF SCHOOL-AGE CHILDREN

Authors

  • Alexandre de Souza e Silva Doutor em Ciências do Desporto - UTAD; Centro Universitário de Itajubá - FEPI.
  • Magda Cristina Nascimento Rochael Mestre em Educação - Universidade Vale do Rio Verde de Três Corações UNINCOR; Centro Universitário de Itajubá - FEPI.
  • Taís Cristiane Silva Graduada em Pedagogia - Centro Universitário de Itajubá-FEPI.
  • José Jonas de Oliveira Mestrando em Ciência do Movimento Humano - Universidade Metodista de Piracicaba-UNIMEP.Mestrado em Educação.
  • Jasiele Aparecida de Oliveira Silva Universidade do Vale do Sapucaí-UNIVAS; Centro Universitário de Itajubá-FEPI.

Keywords:

Child. Postural Balance. Education

Abstract

The aim of this study was to analyze the influence of gender on the dynamic balance in school-age children. In the primary, quantitative and cross cutting study, 40 children aged between 7 and 10 years participated. They all go to public school. In order to check body weight, it was used a Filizola ® scale and a tape measure. For the test of balance, the person jumped at the first mark and landed on their indicated leg, on the ball of the foot, and had to remain in this position for 5 seconds, and so on, from one mark to another. For statistical analysis, it was used the student’s t-test, and for nonparametric data, it was used the MannWhitney test. It can be observed that the dynamic balance presented significant difference when boys and girls were compared. It is concluded that the dynamic balance presents significant difference between boys and girls.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALVES, R.F., ROSSI, A.G., PRANKE, G.I., LEMOS, L.F.C. Influência do gênero no equilíbrio postural de crianças com idade escolar. Revista CEFAC. v.15, n.3, p.528-537, 2013.

ARAÚJO, M.P., BARELA, J.A., CELESTINO, M.L., BARELA, A.M.F. Contribution of diferente contentes of physical education classes in elementary school I for the development of basic motor skills. Revista Brasileira de Medicina do Esporte. v.18, n.3, p.153-157, 2012.

BESSA, M.F.S., PEREIRA, J.S. Equilíbrio e coordenação motora em pré-escolares: um estudo comparativo. Revista Brasileira de Ciência e Movimento. v.10, n.4, p.57-62, 2002.

BUTZ, S.M., SWEENEY, J.K., ROBERTS, P.L., RAUH, M.J. Relationships among age, gender, anthropometric characteristics, and dynamic balance in children 5 to 12 years old. Pediatric Physical Therapy. v.27, n.2, p. 126-133, 2015.

CARMO, N., GRINGER, C., SOUZA NETO, J.B., FRANÇA, J.C., VICTORINO, R., PEREIRA, C.C.D.A. A importância da Educação Física Escolar sobre aspectos de saúde: sedentarismo. Revista Educare CEUNSP. v.1, n.1, p.21-29, 2013.

DREWS, R., CARDOZO, P., CORAZZA, S.T., KATZER, J.I., MEZZOMO, S.P. Equilíbrio e flexibilidade em escolares praticantes de educação física e ballet clássico. Revista Digital. v.15, n.150, p.1, 2010

GALLAHUE, D.L., OZMUN, J.C. Compreendendo o Desenvolvimento Motor: bebês, crianças, adolescentes e adultos. São Paulo: Phorte, 2002.

GÖKDEMIR, K., CIGERCI, A.E., ER, F. SUVEREN, C., SEVER, O. The Comparison of Dynamic and Static Balance Performance of Sedentary and Different Branches Athletes. World Applied Sciences Journal. v.17, n.9, p.1079-1082, 2012.

HARTMAN, E., HOUWEN, S., VISSCHER, C. Motor skill performance and sports participation in deaf elementary school children. Adapted physical activity quarterly. v.28, n.2, p.132-45, 2011.

JOHNSON, B.L., NELSON, J.K. Pratical Measurements for Evaluation in Physical Education. Burgess Publishing. United States of America, 1979.

MELO, R.S., LEMOS, A., RAPOSO, M.C.F., FERRAZ, K.M. Desempenho do equilíbrio dinâmico de escolares ouvintes e com perda auditiva sensorioneural. Revista Brasileira de Medicina do Esporte. v.20, n.6, p.442-446, 2014.

PRANKE, G. L., LEMOS, G. Equilíbrio corporal em crianças. Foz do Iguaçu: Revinter, 2007.

RAJENDRAN, V., ROY, F.G., JEEVANANTHAM, D. Postural control, motor skills, and health-related quality of life in children with hearing impairment: a systematic review. European archives of otorhinolaryngology. v.269, n.4, p.1063-1071, 2012.

REBELATTO, J.R., CASTRO, A.P., SAKO, F.K., AURICHIO, T.R. Equilíbrio estático e dinâmico em indivíduos senescentes e o índice de massa corporal. Fisioterapia em Movimento. v.21, n.3, p.69-75, 2008.

SILVA, M.C.R., CORAZZA, S.T., KATZER, J.I., MOTA, C.B., SOARES, J.C. Equilíbrio corporal em crianças e adolescentes asmáticos e não asmáticos. Motriz. v.19, n.2, p.480-486, 2013.

VENETSANOU, F., KAMBAS, A. The effects of age and gender on balance skills in preschool children. Physical Education and Sport. v. 9, n.1, p.81-90, 2011.

Published

2016-08-30

How to Cite

Silva, A. de S. e ., Rochael, M. C. N. ., Silva, T. C. ., Oliveira, J. J. de ., & Silva, J. A. de O. . (2016). INFLUENCE OF GENDER ON THE DYNAMIC BALANCE OF SCHOOL-AGE CHILDREN. Revista Mineira De Educação Física, 24(2), 94–102. Retrieved from https://beta.periodicos.ufv.br/revminef/article/view/9837

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.