“ESCORREGA NO SABÃO” PROJECT - AN ENVIRONMENTAL ALTERNATIVE IN THE CONTEXT OF SCHOOL PHYSICAL EDUCATION: A CASE STUDY
Keywords:
Environment, Recycling, School Physical EducationAbstract
The aim of this study is to report the experience applied with the introduction of the project “Escorrega no Sabão” at Maria Augusta Silva Araujo State School, in Muriaé, city in the state of Minas Gerais, and specifically developed for the 9th grade students of the elementary school, during the first half of 2011. The objective was to expand the students ‘ knowledge and awareness of the importance of preserving the environment, seeking to explore different themes in the context of environmental education. Environmental Education is an essential, integral and permanent educational component and should be present at all levels and modalities of the educational process. Still, it should also be discussed in all disciplines, including Physical Education. This process of teaching and learning should consider students in all its dimensions. In this study about the environmental issue, the Physical Education classes used a didactic and interdisciplinary approach to discuss the recycling theme, as a reference for the theoretical and practical classes, specifically the presentation and contextualization of recycling of cooking, use of junk to build toys for fun and games and outdoor extreme sports. Initially, the theme was explored using educational videos from the internet about recycling cooking oil to make soap, with subsequent discussion and debates with students, in addition to the display of some toys made with scraps and, finally, a mural and an explanatory poster of various sports that can be practiced in nature.
Downloads
References
BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais. Educação Física, 1° e 2° ciclos, v. 7, Brasília, 1997.
_______. Ministério da Educação e Cultura. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais. Educação Física, 3° e 4° ciclos, v. 7, Brasília, 1998.
CZESZAK, C.A. de M. Educação física escolar: uma abordagem ambienta. Revista Mineira de Educação Física, v. 20, n. 1, p. 151-161, 2012.
CURRIE, K. L. (COL.) Meio ambiente: interdisciplinaridade na prática. 12. ed. Campinas, SP: Papirus, 2012.
DARIDO, S. C. Educação física e temas transversais na escola. Campinas, SP: Papirus, 2012.
DARIDO, S. C; RANGEL, I. C. A. Educação física na escola: Implicações para a prática pedagógica. Rio de Janeiro, RJ: Guanabara Koogan, 2005.
DARIDO, S. C; SOUZA JÚNIOR, O. M. Para ensinar educação física: possibilidades de intervenção na escola. Campinas, SP: Papirus, 2007.
JORNAL MEIO AMBIENTE (JMA). Motivação e prática da educação física. 24/02/2011. Disponível em: www.jornalmeioambiente.com. Acesso em: 01 mar. 2011.
PARRADO, C. F. et al. Educação ambiental, uma necessidade dos tempos. Revista Digital de Educación Física y Deportes, Buenos Aires, ano 17, n. 175, dezembro de 2012. Disponível em: . Acesso em: 10 dez. 2012.
PORTAL EDUCAÇÃO. Portal Educação e Sites Associados. Programa de Educação Continuada a Distancia. Curso de Práticas Sustentabilidade. Educação a distancia. Disponível em: . Acesso em: 04 a 11 maio 2009.
PORTELA, A; FARIAS, S. F. Educação ambiental nas aulas de educação física: o desafio dos esportes de aventura como agente integrador. Revista Digital de Educación Física y Deportes, Buenos Aires, ano 17, n. 168, maio de 2012. Disponível em: . Acesso em: 08 maio 2012.
RECICLAGEM de óleo de cozinha usado - como fazer sabão. Joguelimpo. Disponível em: <http://youtu.be/H3oRKfiEr8k >. Acesso em: março 2011.
RECICLAGEM do óleo de cozinha. Jornal da Gazeta. Disponível em: < http://youtu.be/iQeJLsW99vw >. Acesso em: março 2011.
RECICLAGEM do óleo de cozinha. WMV. Richardson Rodrigo. Disponível em: <http://youtu.be/Hr34NuhTEDc >. Acesso em: março 2011.
SELBACH, S. et al. Educação física e didática. Petrópolis, RJ: Vozes, 2010. (Coleção Como Bem Ensinar).
SOARES, C. L. et al. Metodologia do ensino de educação física. São Paulo: Cortez, 1992.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Os artigos submetidos e publicados são de inteira responsabilidade de seus autores, não refletindo necessariamente a opinião do Comitê Editorial. A revista se reserva o direito de efetuar, nos originais, alterações de ordem normativa, ortográfica e gramatical, com vistas a manter o padrão culto da língua, respeitando, porém, o estilo dos autores. O manuscrito submetido deve ser original, não podendo ter sido publicado em qualquer outro veículo de informação científica, e nem submetido para publicação em outra revista científica. Os trabalhos publicados passam a ser propriedade da revista Mineira de Educação Física, ficando sua reimpressão total ou parcial de acordo com a licença Creative Commons Attibution 4.0. Deve ser consignada a fonte de publicação original. Os originais não serão devolvidos aos autores. As opiniões emitidas pelos autores dos artigos são de sua exclusiva responsabilidade.