EFFECTS OF GENDER ON THE DYNAMIC BALANCE OF CHILDREN WITH SCHOOL AGE

Authors

  • Alexandre de Souza e Silva Doutor em Ciências do Desporto-UTAD, Portugal; Centro Universitário de ItajubáFEPI, Brasil.
  • Magda Cristina Nascimento Rochael Mestre em Educação-Universidade Vale do Rio Verde de Três Corações-UNINCOR, Brasil. Centro Universitário de Itajubá-FEPI, Brasil
  • Taís Cristiane Silva Graduada em Pedagogia-Centro Universitário de Itajubá-FEPI, Brasil. Centro Universitário de Itajubá-FEPI, Brasil.
  • José Jonas de Oliveira Mestrando em Ciência do Movimento Humano-Universidade Metodista de Piracicaba-UNIMEP, Brasil. Universidade Metodista de Piracicaba-UNIMEP, Brasil.
  • Jasiele Aparecida de Oliveira Silva Mestrado em Educação pela Universidade do Vale do Sapucaí-UNIVAS, Brasil. Centro Universitário de Itajubá-FEPI, Brasil

Keywords:

child, postural balance, education

Abstract

The aim of the study was to compare the effects of gender on the dynamic balance between boys and girls. Participated in the primary study, quantitative and cross-sectional 40 children aged between 7 and 10 years, belonging to public school. To check the weight and the height, were used a scale Filizola® and a tape measure. For the balance test, the individual jumped at the first mark and landed on with the leg indicated on tiptoe, and had to stay in this position until 5 seconds and so on, from a mark to another. For statistical analysis, was used the independent Student test, and for nonparametric data, was used the Mann-Whitney test. We observe that the dynamic balance showed a significant difference when comparing boys and girls. We conclude that the dynamic equilibrium is significantly different between boys and girls

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALVES, R. F.; ROSSI, A.G.; PRANKE, G.I.; LEMOS, L.F.C. Influência do gênero no equilíbrio postural de crianças com idade escolar. Revista CEFAC, v. 15, n. 3, p. 528-537, 2013.

ARAÚJO, M.P.; BARELA, J.A.; CELESTINO, M.L.; BARELA, A.M.F. Contribution of differents contents of physical education classes in elementary school I for the development of basic motor skills. Revista Brasileira de Medicina do Esporte, v. 18, n. 3, p. 153-157, 2012.

BESSA, M.F.S.; PEREIRA, J.S. Equilíbrio e coordenação motora em pré-escolares: um estudo comparativo. Revista Brasileira de Ciência e Movimento, v. 10, n. 4, p. 57-62, 2002.

BUTZ, S.M.; SWEENEY, J.K.; ROBERTS, P.L.; RAUH, M.J. Relationships among age, gender, anthropometric characteristics, and dynamic balance in children 5 to 12 years old. Pediatric Physical Therapy, v. 27, n. 2, p. 126-133, 2015.

CARMO, N.; GRINGER, C.; SOUZA NETO, J.B.; FRANÇA, J.C.; VICTORINO, R.; PEREIRA, C.C.D.A. A importância da Educação Física Escolar sobre aspectos de saúde: sedentarismo. Revista Educare CEUNSP, v. 1, n. 1, p. 21-29, 2013.

DREWS, R.; CARDOZO, P.; CORAZZA, S.T.; KATZER, J.I.; MEZZOMO, S.P. Equilíbrio e flexibilidade em escolares praticantes de educação física e ballet clássico. Revista Digital, v. 15, n. 150, p. 1, 2010.

GALLAHUE, D.L.; OZMUN, J.C. Compreendendo o desenvolvimento motor: bebês, crianças, adolescentes e adultos. São Paulo: Phorte, 2002.

GÖKDEMIR, K.; CIGERCI, A.E.; ER, F.; SUVEREN, C.; SEVER, O. The comparison of dynamic and static balance performance of sedentary and different branches athletes. World Applied Sciences Journal, v. 17, n. 9, p. 1079-1082, 2012.

HARTMAN, E.; HOUWEN, S.; VISSCHER, C. Motor skill performance and sports participation in deaf elementary school children. Adapted Physical Activity Quarterly, v. 28, n. 2, p. 132-45, 2011.

JOHNSON, B.L.; NELSON, J.K. Pratical measurements for evaluation in physical education. United States of America: Burgess Publishing, 1979.

MELO, R.S.; LEMOS, A.; RAPOSO, M.C.F.; FERRAZ, K.M. Desempenho do equilíbrio dinâmico de escolares ouvintes e com perda auditiva sensorioneural. Revista Brasileira de Medicina do Esporte, v. 20, n. 6, p. 442-446, 2014.

PRANKE, G. L.; LEMOS, G. Equilíbrio corporal em crianças. Foz do Iguaçu: Revinter, 2007.

RAJENDRAN, V.; ROY, F.G.; JEEVANANTHAM, D. Postural control, motor skills, and health-related quality of life in children with hearing impairment: a systematic review. European Archives Of Otorhinolaryngology, v. 269, n. 4, p. 1063-1071, 2012.

REBELATTO, J.R.; CASTRO, A.P.; SAKO, F.K.; AURICHIO, T.R. Equilíbrio estático e dinâmico em indivíduos senescentes e o índice de massa corporal. Fisioterapia em Movimento, v. 21, n. 3, p. 69-75, 2008.

SILVA, M.C.R.; CORAZZA, S.T.; KATZER, J.I.; MOTA, C.B.; SOARES, J.C. Equilíbrio corporal em crianças e adolescentes asmáticos e não asmáticos. Motriz, v. 19, n. 2, p. 480-486, 2013.

VENETSANOU, F.; KAMBAS, A. The effects of age and gender on balance skills in preschool children. Physical Education and Sport, v. 9, n. 1, p. 81-90, 2011.

Published

2016-10-30

How to Cite

Silva, A. de S. e ., Rochael, M. C. N. ., Silva, T. C. ., Oliveira, J. J. de ., & Silva, J. A. de O. . (2016). EFFECTS OF GENDER ON THE DYNAMIC BALANCE OF CHILDREN WITH SCHOOL AGE. Revista Mineira De Educação Física, 24(3), 94–102. Retrieved from https://beta.periodicos.ufv.br/revminef/article/view/9914

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.