CORRELATION OF GENERAL MOTOR COORDINATION OF ARTISTIC GYMNASTICS PRACTITIONERS FROM 7 TO 10 YEARS TO PRACTICE TIME
Keywords:
general motor coordination, artistic gymnastics, motor developmentAbstract
This study aimed to evaluate the quotient of general motor coordination of beginners practicing artistic gymnastics and correlate it with practice time. 10 female gymnasts 7-10 years (mean: 9.20 ± 1.03 years) were selected, which had its practice time determined in academy registration forms (mean: 7.50 ± 4.63 months) and its general coordination was evaluated by four tests of the battery Körperkoordinationstest Für Kinder (mean: 103.60 ± 9.51 points). These gymnasts did not practice other sports or were overweight or obese. We used the Spearman correlation test for the data treatment (p <0.05). No correlation was found between the general motor quotient and gymnasts practice time, however, when analyzed the quotient of each test separately, there was a positive correlation between the result of monopedal jump test and practice time (r = 0645 ). It is concluded that 7.5 months of practice are insufficient to promote significant changes in the general coordination of beginners practicing artistic gymnastics.
Downloads
References
BROCHADO, Fernando Augusto; BROCHADO, Mônica Maria Viviani. Educação Física no ensino superior: fundamentos de ginástica artística e de trampolins. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2005. 166 p.
CARMINATO, Ricardo Alexandre. Desempenho motor de escolares através da bateria de teste KTK. 2010. 99 f. Dissertação (Mestrado em Educação Física) – Setor de Ciências Biológicas, Universidade Federal do Paraná, Paraná. Disponível em: < http://dspace.c3sl.ufpr.br/dspace/handle/1884/25006> Acesso em: 28 out. 2013.
CARRASCO, Roland. Tentativa de sistematização da aprendizagem: ginástica olímpica. 2. ed. São Paulo: Manole, 1982.
CATENASSI, Fabrizio Zandonadi et al . Relação entre índice de massa corporal e habilidade motora grossa em crianças de quatro a seis anos. Rev. Bras. Med. Esporte, Niterói , v. 13, n. 4, ago. 2007. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-86922007000400003&lng=pt&nrm=iso>. Acesso em: 30 out. 2013.
COSTE, Jean-Claude. A psicomotricidade. 4. ed. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 1992. 89 p.
GALLAHUE, David L; OZMUN, John C. Compreendendo o desenvolvimento motor: bebês, crianças, adolescentes e adultos. 2. ed. São Paulo: Phorte, 2003.
GORLA, José Irineu et al. O teste KTK em estudos da coordenação motora. Conexões, Campinas, v. 1, n. 1, p. 29-38, 2003. Disponível em: http://www.efadaptada.com.br/biblioteca/ktk/ktk1.pdf. Acesso em: 15 mar. 2013
GORLA, José Irineu; DUARTE, Edison; MONTAGNER, Paulo Cesar. Avaliação da coordenação motora de escolares da área urbana do município de Umuarama-PR Brasil. Revista Brasileira de Ciência e Movimento, v.16, n. 2, p. 57-65, 2008. Disponível em: <http://portalrevistas.ucb.br/index.php/RBCM/article/viewFile/1128/877>. Acesso em: 28 out. 2013.
HAINES, Cathy (Org.). Long term athlete development: gymnastics the ultimate human movement experience. Canadá: Gymnastics Canada Gymnastique, 2008. Disponível em: <http://www.gymcan.org/site/files/about/gcg_ltad_final_en.pdf>. Acesso em: 06 nov. 2013.
LEGUET, Jacques. As ações motoras em ginástica esportiva. São Paulo: Manole, 1987.
LOPES, Luís; SANTOS, Rute; PEREIRA, Beatriz; LOPES, Vitor. Associations between gross Motor Coordination and Academic Achievement in elementary school children. Human Movement Science, v. 32, n. 1 ,p. 9-20. Fev, 2013. Disponível em: http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0167945712000899. Acesso em: 19 set. 2013.
LOPES, Vítor P.; MAIA, José A. R.; SILVA, R. G.; MORAIS, F. P.. Estudo do nível de desenvolvimento da coordenação motora da população escolar (6 a 10 anos de idade) da região autónoma dos Açores. Revista Portuguesa de Ciências do Desporto, v. 3, n. 1, p.47-60, 2003. Disponível em: http://hdl.handle.net/10198/3174. Acesso em: 30 ago. 2013.
MAGILL, Richard. Aprendizagem motora: conceitos e aplicações. 5. ed. São Paulo: Edgard Blücher, 2000.
NEGRINE, Airton. A coordenação psicomotora: e suas implicações. Porto Alegre: Palloti, 1987.
PAZ, Bruna; KRAESKI, Maria Helena; KREBS, Ruy Jornada; PIRES, Veruska. Desempenho motor de crianças praticantes e não praticantes de ginástica rítmica. Rev. EFDeportes, Buenos Aires, v. 16, n. 164, 2012. Disponível em: < http://www.efdeportes.com/efd164/desempenho-motor-praticantes-de-ginastica-ritmica.htm>. Acesso em: 06 nov. 2013.
PELLEGRINI, Ana Maria et al. Desenvolvendo a coordenação motora no ensino fundamental. São Paulo: UNESP, 2005. Disponível em: <http://boletimef.org/biblioteca/2067/artigo/BoletimEF.org_Desenvolvendo-a-coordenacao-motora-no-ensino-fundamental.pdf>. Acesso em: 20 out. 2013.
PELOZIN, Fernanda; FOLLE, Alexandra; COLLET, Carine; BOTTI, Marise; NASCIMENTO, Juarez Vieira do. Nível de coordenação motora de escolares de 09 a 11 anos da rede estadual de ensino da cidade de Florianópolis/SC. Revista Mackenzie de Educacão Física e Esporte, v. 8, n. 2, p. 123-132, 2009. Disponível em: <http://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/remef/article/view/1882>. Acesso em: 28 out. 2013.
RIBEIRO, Carla Alexandra Mota. Coordenação motora em populações especiais. 2009. 405 f. Dissertação (Mestrado em Ciência do Desporto) – Área de Especialização de Atividade Física Adaptada. Universidade do Porto, Porto. 2009. Disponível em: < http://repositorio-aberto.up.pt/bitstream/10216/19627/2/9782.pdf>. Acesso em: 28 out. 2013.
SANTOS, Flávia Costa Pinto e. Ginástica olímpica virtual. Disponível em: <http://virtual.unilestemg.br/ginastica/index.htm>. Acesso em: 25 abr. 2012.
SANTOS, Suely; DANTAS, Luiz; OLIVEIRA, Jorge Alberto de. Desenvolvimento motor de crianças, de idosos e de pessoas com transtornos da coordenação. Rev. Paul Educ Fís, v. 18, p. 33-44, 2004. Disponível em: <http://www.luzimarteixeira.com.br/wp-content/uploads/2010/05/desenvolvimento-motor-e-transtornos-de-coordenacao.pdf>. Acesso em: 04 nov. 2013.
SHESKIN, David J. Handbook of Parametric and Nonparametric Statistical Procedures. 4. ed. Boca Raton (FL): Chapman & Hall/CRC, 2007.
SILVA, Carla Cristiane da; TEIXEIRA, Altamir Santos; GOLDBERG, Tamara Beres Lederer. O esporte e suas implicações na saúde óssea de atletas adolescentes. Rev. Bras. Med. Esporte, Niterói, v. 9, n. 6, nov. 2003 . Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-86922003000600007&lng=pt&nrm=iso>. Acesso em: 04 nov. 2013.
SILVA, Renato de Oliveira; GIANNICHI, Ronaldo Sergio. Coordenação motora: uma revisão de literatura. Rev. Min. Educ. Fís, Viçosa, v. 3, n. 2, p. 17-41, 1995. Disponível em: <http://www.revistamineiradeefi.ufv.br/artigos/arquivos/c38587d3e9aded9210404da118680228.pdf>. Acesso em: 25 abr. 2013.
UGRINOWITSCH, Herbert; BENDA, Rodolfo Novellino. Contribuições da aprendizagem motora: a prática na intervenção em Educação Física. Rev. bras. Educ. Fís. Esporte, São Paulo, v. 25, n. especial, p. 25-35, 2011. Disponível em: < http://www.scielo.br/pdf/rbefe/v25nspe/04.pdf>. Acesso em: 28 out. 2013.
WEINECK, Jürgen. Treinamento ideal: Instruções técnicas sobre o desempenho fisiológico, incluindo considerações específicas de treinamento infantil e juvenil. 9. ed. São Paulo: Manole, 1999.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Os artigos submetidos e publicados são de inteira responsabilidade de seus autores, não refletindo necessariamente a opinião do Comitê Editorial. A revista se reserva o direito de efetuar, nos originais, alterações de ordem normativa, ortográfica e gramatical, com vistas a manter o padrão culto da língua, respeitando, porém, o estilo dos autores. O manuscrito submetido deve ser original, não podendo ter sido publicado em qualquer outro veículo de informação científica, e nem submetido para publicação em outra revista científica. Os trabalhos publicados passam a ser propriedade da revista Mineira de Educação Física, ficando sua reimpressão total ou parcial de acordo com a licença Creative Commons Attibution 4.0. Deve ser consignada a fonte de publicação original. Os originais não serão devolvidos aos autores. As opiniões emitidas pelos autores dos artigos são de sua exclusiva responsabilidade.