CRITICAL-SURPASSING APPROACH AND THE KNOWLEDGE PRODUCTION: REFLECTIONS ABOUT HEALTH AND SPORT AT SCHOOL

Authors

  • Elizabeth Rose Assumpção Harris Universidade do Estado do Rio de Janeiro
  • Silvio de Cassio Costa Telles Prof. Dr., Universidade Federal do Rio de Janeiro, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Universidade Gama Filho.
  • Marcos Santos Ferreira Prof. Dr., Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Universidade Gama Filho

Keywords:

critical-surpassing approach, school physical education, health, sports.

Abstract

This study aimed to analyze the issue of knowledge production and the approach to health and sport in school physical education according to the critical-surpassing perspective. Methodologically, articles on CD-ROM and online journal pages were searched. 25 articles of theoretical and practical approach of Brazilian scientific journals were analyzed and discussed. During the work, it was realized that in the early 1990s, when this approach emerged, published articles tended to theoretical approach, whereas the end of this decade and after the year 2000 the articles emphasized the practical aspects of it. Also it was revealed a weakness in the approach of the health theme by the authors who write about the critical-surpassing perspective, since the sport was very mentioned as a way to use the approach in Physical Education classes. We believe that both the health and the sport can be approached in this perspective and that, for this, creativity, support of school administration and good planning, among other factors are crucial. We also consider that, although there are other approaches, the criticalsurpassing is the most complete, especially when regarding to sport and health.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALMEIDA JÚNIOR, A. S.; OLIVEIRA, C. M. Qual a relação entre as teorias críticas da Educação Física e a prática pedagógica na escola. Uma reflexão a partir de seus sujeitos. Motrivivência, Florianópolis, v.19, n.28, p. 12-26, 2007. Disponível em:<https://periodicos.ufsc.br/index.php/
motrivivencia/article/view/9124/9454>. Acesso em: 19 Dec. 2012.

ALVES, M. S. Educação Física e formação humana: uma reflexão a partir da prática de ensino e da vivência com a metodologia crítico-superadora. Motrivivência, Florianópolis, v.18, n.26, p. 127-138, jun. 2006. Disponível em: <https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/683/1874>. Acesso em: 19 Dec. 2012.

BETTI, M. Educação Física e Sociedade: a Educação Física na escola brasileira de 1º e 2º graus. São Paulo: Movimento, 1991. 184 p.

BRACHT, V. A constituição das teorias pedagógicas da Educação Física. Cadernos Cedes, Campinas, v.19, n.48, p. 69-88, ago. 1999.

BRACHT, V. Educação Física e aprendizagem social. 2.ed. Porto Alegre: Magister, 1997. 122 p.

BRASIL. Secretaria de Ensino Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais. Terceiro e Quarto Ciclos do Ensino Fundamental. Educação Física. Brasília: MEC/SEF, 1998. 114 p.

BRASILEIRO, L. T. O conhecimento no currículo escolar: o conteúdo dança em aulas de Educação Física na perspectiva crítica. Movimento, Porto Alegre, v.8, n.3, p. 5-18. 2002. Disponível em: <http://seer.ufrgs.br/Movimento/article/view/2646/1272 >. Acesso em: 19 Dec. 2012.

CARVALHO, A. C. D. A organização do trabalho pedagógico e a produção de conhecimento em busca da real articulação teoria-prática. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, Florianópolis, v.21, n.1, p. 193-200, 1999. CD-ROM.

CORDEIRO JÚNIOR, O.; FERREIRA, M. G. Uma proposta para o ensino do judô sob a ótica crítico-superadora: dando os primeiros passos no dojô... Revista Brasileira de Ciências do Esporte, Florianópolis, v.21, n.1, p. 449-457. 1999. CD-ROM.

CORDEIRO JÚNIOR, O. Em busca da construção de uma proposta teórico-metodológica para o ensino do judô escolar. Pensar a Prática, Goiânia, v.3, n.1, p. 97-105, 2000. Disponível em: <http://www.revistas.ufg.br/index.php/fef/article/view/16056/9842 > Acesso em: 20 Dec. 2012

DARIDO, S. C. Os conteúdos da Educação Física Escolar: tendências, dificuldades e possibilidades. Perspectivas em Educação Física Escolar, Niterói, v.2, n.1 (suplemento), 2001. Disponível em: <http://www.uff.br/gef/suraya_s.rtf >. Acesso em: 30 set. 2011.

DEVIDE, F. P.; OLIVEIRA, G. A. S.; FERREIRA, M. S. Ampliando o campo de intervenção da Educação Física escolar a partir da análise da escada da aptidão para toda a vida. Pensar a Prática, Goiânia, v.8, n.1, p. 1-19, 2005. Disponível em:<http://www.revistas.ufg.br/index.php/fef/article/
view/16060/9847 >. Acesso em: 20 Dec. 2012.

ESCOBAR, M. O. Cultura corporal na escola: tarefas da Educação Física. Motrivivência, Florianópolis, v.7, n.8, p. 91-102, 1995. Disponível em:<https://periodicos.ufsc.br/index.php/
motrivivencia/article/view/22600/20594>. Acesso em: 19 Dec. 2012.

FARINATTI, P. T. V.; FERREIRA, M. S. Saúde, promoção da saúde e Educação Física: conceitos, princípios e aplicações. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2006. 288 p.

FERREIRA, A. B. H. Novo Aurélio Século XXI: o dicionário da língua portuguesa. 3. ed. São Paulo: Nova Fronteira, 1999. 2128 p.

FERREIRA, M. G. Crítica a uma proposta de Educação Física direcionada à promoção da saúde a partir do referencial da sociologia do currículo e da pedagogia crítico-superadora. Movimento, Porto Alegre, v.4, n.7, p. 20-33. 1997. Disponível em: <http://seer.ufrgs.br/Movimento/article/view/
2364/1060 >. Acesso em: 19 Dec. 2012.

FERREIRA, M. S. Aptidão Física e Saúde na Educação Física Escolar: ampliando o enfoque. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, Campinas, v.22, n.2, p. 41-54, jan. 2001. Disponível em: <http://www.rbceonline.org.br/revista/index.php/RBCE/article/view/411/336>. Acesso em: 18 Dec. 2012.

FRATTI, R. G. Uma proposta político/pedagógica para Educação Física: dificuldades, limites e possibilidades de uma intervenção crítica. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, Florianópolis, v.21, n.1, p.200-206, 1999. CD-ROM.

GASPARIN, J. L. Uma didática para a pedagogia histórico-crítica. 5. ed. Campinas: Autores Associados, 2011. 190 p.

GOIS JUNIOR, E.; LOVISOLO, H. R. A Educação Física e concepções higienistas sobre raça: uma reinterpretação histórica da Educação Física brasileira dos anos de 1930. Revista Portuguesa de Ciências do Desporto, Porto, v.5, n.3, p. 322-328, 2005. Disponível em: <http://www.scielo.gpeari.mctes.pt/pdf/rpcd/v5n3/v5n3a07.pdf>. Acesso em: 25 set. 2011.

GONÇALVES, G. A. Aplicações das pedagogias crítico-superadora e crítico-social dos conteúdos em um processo de ensino-aprendizagem de futsal feminino. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, Florianópolis, v.21, n.1, p. 465-470, 1999. CD-ROM.

GONÇALVES, L. L.; LAVOURA, T. N. O circo como conteúdo da Cultura Corporal na Educação Física escolar: possibilidades de prática pedagógica na perspectiva histórico-crítica. Revista Brasileira de Ciência e Movimento, Brasília, v.19, n.4, p. 77-88, 2011. Disponível em: <http://portalrevistas.ucb.br/index.php/RBCM/article/view/3032/2128>. Acesso em: 18 Dec. 2012.

GUEDES, D. P.; GUEDES, J. E. R. P. Subsídios para implementação de programas direcionados à promoção da saúde através da Educação Física escolar. Revista da Associação dos Professores de Educação Física de Londrina, Londrina, v.8, n.15, p.3-11, 1993.

KUNZ, E. Esclarecimento e Emancipação: Pressupostos de uma Teoria Crítica para a Educação Física. Movimento, v.5, n.10, p.35-39, 1999.

KUNZ, E. Transformação didático-pedagógica do esporte. 6. ed. Ijuí: Ed. Unijuí, 2004. 160 p.

LIBÂNEO, J. C. Democratização da escola pública: a pedagogia crítico-social dos conteúdos. 10. ed. São Paulo: Edições Loyola, 1992. 149 p.

MAGALHÃES, C. H. F. Breve Histórico da Educação Física e suas tendências atuais a partir da identificação de algumas tendências de ideais e ideias de tendências. Revista da Educação Física/UEM, Maringá, v.16, n.1, p. 91-102, 2005.

MENDONÇA, G. C. Educação Física: o ensino do futebol na perspectiva crítico-superadora... uma prática possível. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, Florianópolis, v.21, n.1, p. 487-493, 1999. CD-ROM.

NAHAS, M. V. Fundamentos da aptidão física relacionada à saúde. Florianópolis: Editora da UFSC, 1989. 73 p.

NAHAS, M. V.; CORBIN, C. B. Educação para a aptidão física e saúde: justificativa e sugestões para implementação nos programas de Educação Física. Revista Brasileira de Ciência e Movimento, Brasília, v.6, n.3, p. 14-24, 1992b.

NAHAS, M. V.; CORBIN, C. B. Aptidão Física nos programas de Educação Física: desenvolvimentos recentes e tendências internacionais. Revista Brasileira de Ciência e Movimento, Brasília, v.6, n.2, p. 47-58, 1992a.

NETO, A. F.; SCHNEIDER, O.; AROEIRA, K. P.; BOSI, F.; SANTOS, W. Catálogo de periódicos de educação física e esporte (1930-2000). Coordenação de Amarílio Ferreira Neto. Vitória: Proteoria, 2002. CD-ROM.

NOGUEIRA, Q. W. C. A Reflexão como experiência pedagógica: um debate sobre as perspectivas críticas da Educação Física. Motrivivência, Florianópolis, v.20, n.31, p.163-181, 2008. Disponível em:<http://www.revistas.ufg.br/index.php/fef/article/view/8632/7389>. Acesso em: 19 Dec. 2012.

OLIVEIRA, G. M.; PORPINO, K. O. Ginástica rítmica e Educação Física escolar: perspectivas críticas em discussão. Pensar a Prática, Goiânia, v.13, n.2, p. 1-18, 2010. Disponível em: <http://www.revistas.ufg.br/index.php/fef/article/view/8632/7389>. Acesso em: 20 Dec. 2012.

OLIVEIRA, V. M. O que é Educação Física? 11. ed. 4a reimpressão. São Paulo: Brasiliense, 2004. 111 p.

PINA, L. D. Pedagogia histórico-crítica e transmissão do conhecimento sistematizado sobre o esporte na Educação Física. Motrivivência, Florianópolis, v.20, n.31, p. 115-131, 2008b. Disponível em: <https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/2175-8042.2008n31p115/12960>. Acesso em: 19 Dec. 2012.

PINA, L. D. Atividade física e saúde: uma experiência pedagógica orientada pela pedagogia histórico-crítica. Motrivivência, Florianópolis, v.20, n.30, p. 158-168, 2008a. Disponível em: <https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/21758042.2008n30p158>. Acesso em: 19 Dec. 2012.

RESENDE, H. G. Reflexões sobre algumas contradições da Educação Física no âmbito da escola pública e alguns caminhos didático-pedagógicos na perspectiva da cultura corporal. Movimento, Porto Alegre, v.1, n.1, p. 20-28, 1994. Disponível em: <http://seer.ufrgs.br/Movimento/article/view/
2005/897 >. Acesso em: 19 Dec. 2012.

RESENDE, H. G.; SOARES, A. J. G. Conhecimento e Especificidade da Educação Física escolar na perspectiva da cultura corporal. Revista Paulista de Educação Física, São Paulo, v.10, sup.2, p. 49-59, 1996. Disponível em: < http://citrus.uspnet.usp.br/eef/uploads/arquivo/v10%20supl2%20artigo9
.pdf>. Acesso em: 21 Dec. 2012.

SANTOS, A. S. B. O ensino do futebol da escola: a perspectiva da cultura corporal. Motrivivência, Florianópolis, v.11, n.13, p. 185-202, 1999. Disponível em: <https://periodicos.ufsc.br/index.php/
motrivivencia/article/view/14406/13209>. Acesso em: 19 Dec. 2012.

SAVIANI, D. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. 7. ed. Campinas: Autores Associados, 2000. 122 p.

SAVIANI, D. Escola e democracia. 37. ed. Campinas: Autores Associados, 2005. 91 p.

SILVA, M. C. P. Educar para superar: uma reflexão sobre a Educação Física escolar. Pensar a Prática, Goiânia, v.7, n.2, p. 205-220, 2004. Disponível em:<http://www.revistas.ufg.br/index.php/fef/article/
view/96/91>. Acesso em: 20 Dec. 2012.

SILVEIRA, G. C. F.; PINTO, J. F. Educação Física na perspectiva da cultura corporal: uma proposta pedagógica. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, v.22, n.3, p.137-150, 2001. Disponível em: <http://www.rbceonline.org.br/revista/index.php/RBCE/article/view/388/331>. Acesso em: 18 Dec. 2012

SOARES, C. L.; TAFFAREL, C. N. Z.; VARJAL, M. E. M. P.; CASTELLANI FILHO, L.; ESCOBAR, M. O.; BRACHT, V. Metodologia do ensino de Educação Física. São Paulo: Cortez, 1992. 119 p.

SOUZA JÚNIOR, M.; BARBOZA, R. G.; LORENZINI, A. R.; GUIMARÃES, G.; SAYONE, H.; FERREIRA, R. C.; PEREIRA, E. L.; FRANÇA, D.; TAVARES, M.; LINDOSO, R. C.; SOUSA, F. C. Coletivo de Autores: a cultura corporal em questão. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, Florianópolis, v. 33, n.2, p. 391-411, 2011. Disponível em: <http://www.rbceonline.org.br/revista/
index.php/RBCE/article/view/676/662>. Acesso em: 18 Dec. 2012

VIEIRA, E. M. Educação Física e a cultura corporal: as orientações didático-metodológicas em questão. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, Vitória, v.21, n.2, p. 77-80, 2000. Disponível em: <http://www.rbceonline.org.br/revista/index.php/RBCE/article/view/787/459>. Acesso em: 18 Dec. 2012.

Published

2015-07-30

How to Cite

Harris, E. R. A. ., Telles, S. de C. C. ., & Ferreira, M. S. . (2015). CRITICAL-SURPASSING APPROACH AND THE KNOWLEDGE PRODUCTION: REFLECTIONS ABOUT HEALTH AND SPORT AT SCHOOL. Revista Mineira De Educação Física, 23(2), 129–159. Retrieved from https://beta.periodicos.ufv.br/revminef/article/view/9982