Race, class and gender
education and intersectionality from the perspective of ANPEd articles
DOI:
https://doi.org/10.22294/eduperppgeufv.v12i01.11862Keywords:
Intersectionality, Education, Ethnic-racial relationsAbstract
This article aims at reviewing the available literature on research papers investigating the education of ethnic-racial relations from the perspective of black families. This crosscut was extracted from articles in the “Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação” [National Association of Postgraduate and Research in Education] - ANPEd database, between the years 2011 and 2019. The descriptor terms used in the search were intersectionality; education; ethnic-racial relations. The study groups analyzed were GTs 03, 04, 07, 21 and 23, with greater use of GTs 07 and 21. The conclusion is that this work enabled a greater contact with available research, which granted familiarity with the field and with existing loopholes, which became clear in the course of this article.
Downloads
References
ALEXANDRE, Ivone Jesus.“Aquela preta não é minha amiga!”: interações e socialização de crianças haitianas nas escolas de educação infantil em Sinop/MT. In: REUNIÃO NACIONAL DA ANPED, 38., 2017, São Luís do Maranhão. Anais... São Luís do Maranhão, 2017.
AMARAL, Arleandra Cristina Talin do. A infância pequena e a construção da identidade étnico-racial na educação infantil. In: REUNIÃO NACIONAL DA ANPED, 37., 2015, Florianópolis. Anais... Florianópolis, 2015.
AMARAL, Arleandra Cristina Talin do. Com a palavra as crianças: algumas reflexões sobre as relações raciais na escola. In: REUNIÃO NACIONAL DA ANPED, 34., 2011, Natal. Anais... Natal, 2011.
ARAUJO, Débora Cristina de. Pesquisas sobre literatura infanto-juvenil e relações raciais: um breve estado da arte. In: REUNIÃO NACIONAL DA ANPED, 34., 2011, Natal. Anais... Natal, 2011.
AUGUSTO, Aline de Assis. Educação infantil e relações étnico-raciais: a lei no papel, a lei na escola. In: REUNIÃO NACIONAL DA ANPED, 37., 2015, Florianópolis. Anais... Florianópolis, 2015.
BASSEDAS, Eulàlia; HUGUET, Teresa; SOLÉ, Isabel (org.). Aprender e ensinar na educação infantil. Porto Alegre: Artmed, 1999.
BRASIL. Lei n° 10.639, de 9 de janeiro de 2003. Altera a Lei nº 9394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir no currículo oficial da Rede de Ensino a obrigatoriedade da temática “História e Cultura Afro-brasileira”, e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 2003.
CARVALHO, Thaís Regina de. Educação das relações étnico-raciais e políticas de formação continuada de professores/as da educação infantil: experiências de Florianópolis/SC. In: REUNIÃO NACIONAL DA ANPED, 38., 2017, São Luís do Maranhão. Anais... São Luís do Maranhão, 2017.
CASTRO, Mary Garcia; ABRAMOVAY, Miriam (org.). Relações raciais na escola: reprodução de desigualdades em nome da igualdade. Brasília, DF: UNESCO; INEP, Observatório de Violência nas Escolas, 2006.
CAVALLEIRO, Eliane (org.). Racismo e anti-racismo na Educação: repensando nossa escola. São Paulo: Summus, 2001.
COLLINS, Patrícia Hill. Pensamento feminista Negro. Tradução de Jamille Pinheiro Dias. 1. ed. São Paulo: Boitempo, 2019.
CRENSHAW, Kimberlé. Documento para o encontro de especialistas em aspectos da discriminação racial relativos ao gênero. Revista Estudos Feministas, Florianópolis, v. 10, n. 1, p. 171-188, 2002. https://doi.org/10.1590/S0104-026X2002000100011.
CRUZ, Silvia Helena Vieira. Considerações acerca da discriminação étnico-racial em crianças pequenas. In: REUNIÃO NACIONAL DA ANPED, 37., 2015, Florianópolis. Anais... Florianópolis, 2015.
GAUDIO, Eduarda Souza. Dimensão étnico-racial na educação infantil: um olhar sobre a perspectiva das crianças. In: REUNIÃO NACIONAL DA ANPED, 37., 2015, Florianópolis. Anais... Florianópolis, 2015.
GOMES, Nilma Lino. Educação, identidade negra e formação de professores/as: um olhar sobre o corpo negro e o cabelo crespo. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 29, n. 1, p. 167-182, jan./jun. 2003. https://doi.org/10.1590/S1517-97022003000100012.
HOOKS, Bell. Vivendo de Amor. In: WERNECK, Jurema; MENDONÇA, Maisa; WHITE, Evelyn C. (org.). O livro da saúde das mulheres negras. Nossos passos vêm de longe. Rio de Janeiro: Pallas/Criola, 2000. p. 188-198.
IBGE. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Censo Demográfico 2010: famílias e domicílios - resultados da amostra. Rio de Janeiro: IBGE, 2010.
JOVINO, Ione da Silva. Personagens negras na literatura infantil brasileira de 1980 a 2000: revisitando o tema. In: REUNIÃO NACIONAL DA ANPED, 38., 2017, São Luís do Maranhão. Anais... São Luís do Maranhão, 2017.
MARQUES, Tatyanne Gomes. “Pensa aí, uma negra, pobre, do interior dos interiores que decidiu estudar [...]”: reflexões sobre o perfil e as condições de acesso ao ensino superior de jovens mulheres da roça. In: REUNIÃO NACIONAL DA ANPED, 38., 2017, São Luís do Maranhão. Anais... São Luís do Maranhão, 2017.
MENDES, Marília Silva. A identidade racial a partir de um grupo de crianças da educação infantil na rede municipal do Recife. 2016. 158 f. Dissertação (Mestrado em Educação, Culturas e Identidades) - Universidade Federal Rural de Pernambuco, Recife, 2016.
MUNANGA, Kabengele. Uma abordagem conceitual das noções de raça, racismo, identidade e etnia. Cadernos PENESB, Rio de Janeiro, n. 5, p. 15-34, 2004.
PAIXÃO, Lea Pinheiro. Significado da escolarização para um grupo de catadoras de um lixão. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 35, n. 124, p. 141-170, jan./abr. 2005. https://doi.org/10.1590/S0100-15742005000100008.
QUEIROZ, Claudia Alexandre; PASSOS, Mailsa Carla Pinto. Sobre maçãs e sobre mangas: notas de uma pesquisa em diálogo com crianças afro-brasileiras e com a literatura. In: REUNIÃO NACIONAL DA ANPED, 35., 2012, Porto de Galinhas. Anais... Porto de Galinhas, 2012.
RITTI, Rosalinda Carneiro de Oliveira. Todo dia eu penso: meu Deus, onde foi que eu errei? Os desafios de ser mãe na periferia. In: REUNIÃO NACIONAL DA ANPED, 36., 2013, Goiânia. Anais... Goiânia, 2013.
ROSEMBERG, Fúlvia. Raça e desigualdade educacional no Brasil. In: AQUINO, Julio Groppa (org.). Diferenças e preconceito na escola: alternativas teóricas e práticas. São Paulo: Summus, 1998. p. 73-91.
SANTOS, Raquel Amorim dos; SILVA, Rosângela Maria de Nazaré Barbosa e. Estado da arte, política curricular e relações raciais: as pesquisas nas produções da ANPEd (2000-2015). In: REUNIÃO NACIONAL DA ANPED, 38., 2017, São Luís do Maranhão. Anais... São Luís do Maranhão, 2017.
SILVA, Edna Lúcia da; MENEZES, Estera Muszkat. Metodologia da pesquisa e elaboração de dissertação. 4. ed. Florianópolis: UFSC, 2005.
SILVA, Maria Palmira da. Identidade racial brasileira. In: SANTOS, Gevanilda; SILVA, Maria Palmira da (org.). Racismo no Brasil: percepções da discriminação e do preconceito racial do século XXI. 1. ed. São Paulo: Editora Fundação Perseu Abramo, 2005. p. 37-44.
SILVA, Petronilha Beatriz Gonçalves. Espaços para educação das relações interétnicas: contribuições da produção científica e da prática docente, entre gaúchos, sobre negro e educação. In: SILVA, Luiz Heron da (org.). A escola cidadã no contexto da globalização. Petrópolis: Vozes, 1998. p. 381-396.
SILVA, Tarcia Regina da. Que cor é a minha cor? A autoidentificação racial das crianças na educação infantil. In: REUNIÃO NACIONAL DA ANPED, 38., 2017, São Luís do Maranhão. Anais... São Luís do Maranhão, 2017.
SOARES, Lucineide Nunes; SILVA, Santuza Amorim da. Relações étnico-raciais e educação infantil: ouvindo crianças e adultos. In: REUNIÃO NACIONAL DA ANPED, 36., 2013, Goiânia. Anais... Goiânia, 2013.
VANZUITA, Simone. O que “dizem” as crianças no contexto das políticas de ações afirmativas? In: REUNIÃO NACIONAL DA ANPED, 37., 2015, Florianópolis. Anais... Florianópolis, 2015.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Educação em Perspectiva
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A Revista se reserva o direito de efetuar nos originais alterações de ordem normativa, ortográfica e gramatical, com vistas a manter o padrão culto da língua, respeitando, porém, o estilo dos autores. Os trabalhos publicados passam a ser propriedade da Revista Educação em Persspectiva.