The continuing teachers education of a paulista city according to pedagogical counselors

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22294/eduper/ppge/ufv.v10i0.7083

Keywords:

On-duty continuing teacher education programs, Continuing teachers education, Pedagogical coordinator

Abstract

This paper discusses the principles of continuing teachers education of the final years of the Elementary School from a municipal education network in the countryside of São Paulo from 2010 to 2014. It was identified perspectives on how the continuing teacher education should be according to documents from the Municipal Department of Education and the educational practices of pedagogical counselors. This is a study based on a qualitative research approach. The method included documents and semi-structured interviews analysis with five pedagogical coordinators and two educational counselors responsible for the continuing education programs in the city. The results show that the educational network has chosen an antagonistic program model: pragmatic and neoliberal. There are broken dialogues between schools and the Municipal Education Department, due to the teachers’ environment conditions, blocking a consolidation of a continuing teacher education policy in the city.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marco Aurélio Alves, Pontifícia Universidade Católica de Campinas

Graduado em História pela UNICAMP e Mestre em Educação pela PUC-Campinas.

Elvira Cristina Martins Tassoni, Pontifícia Universidade Católica de Campinas

Professora Titular da PUC-Campinas. Mestre e Doutora em Educação pela UNICAMP. Coordena o Grupo de Estudos Colaborativos de Professores do Ensino Fundamental - GECOPEF.

References

AGUIAR, Wanda Maria Junqueira de; OZELLA, Sergio. Apreensão dos sentidos: aprimorando a proposta dos núcleos de significação. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos. Brasília, v. 94, n. 236, p. 299-322, jan./abr. 2013.

ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo Afonso de. Estudo de Caso: seu potencial na educação. Cadernos de Pesquisa. São Paulo, n. 49, p. 51-54, maio 1984.

ARAÚJO, Clarissa Martins de; SILVA, Everson Melquíades da. Formação continuada de professores: tendências emergentes na década de 1990. Educação. Porto Alegre, v. 32, n. 3, p. 326-330, set./dez. 2009.

BOGDAN, Robert; BIKLEN, Sari. Investigação qualitativa em educação. Porto: Porto Editora, 1994.

BRASIL. Ministério da Educação. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 23 de dezembro de 1996.

BRASIL. Lei nº 11.738, de 16 de julho de 2008. Disposições Constitucionais Transitórias, para instituir o piso salarial profissional nacional para os profissionais do magistério público da educação básica. Presidência da República. Brasília: DF, 2008.

BRASIL. Decreto nº 7083, de 27 de janeiro de 2010. Disposições sobre o Programa Mais Educação. Presidência da República. Brasília: DF, 2010.

DAVIS, Claudia Leme Ferreira et al. Formação continuada de professores em alguns estados e municípios do Brasil. Cadernos de Pesquisa. São Paulo, v. 41, n. 144, p. 826-849, set./dez. 2011.

GALINDO, Camila José; INFORSATO, Edson do Carmo. Formação continuada errática e necessidades de formação docente: resultados de um levantamento de dados em municípios paulistas. Interacções. Portugal, n. 9, p. 80-96, 2008.

GATTI, Bernadete Angelina. Análise das políticas públicas para formação continuada no Brasil, na última década. Revista Brasileira de Educação. Rio de Janeiro, v. 13, n. 37, p. 57-70, jan./abr. 2008.

LIMA, Marcio Javan Camelo de. Neoliberalismo e educação. Studia Diversa, CCAE-UFPB, v. 1, n. 1, p. 44-61, out. 2007.

MAUÉS, Olgaíses Cabral. Reformas internacionais da educação e formação de professores.

Cadernos de Pesquisa. São Paulo, n. 118, p. 89-117, mar. 2003.

MORETO, Julio Antonio. Formação continuada de professores: dos (des) caminhos dos órgãos colegiados de participação, às instâncias de gestão das políticas públicas. 2009. 314 f. Tese (Doutorado em Educação). Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Educação, Campinas, SP, 2009.

NÓVOA, António. Formação de professores e profissão docente. In: NÓVOA, António (coord.). Os professores e a sua formação. Lisboa: Publicações Dom Quixote, 1992. p. 13-33.

SAVIANI, Dermeval. História das ideias pedagógicas no Brasil. Campinas: Autores Associados, 2008.

SCALCON, Suze. O pragmatismo e o trabalho docente profissionalizado. Perspectiva. Florianópolis, v. 26, n. 2, p. 489-521, jul./dez. 2008.

SCHÖN, Donald A. Educando o profissional reflexivo: um novo design para o ensino e a aprendizagem. Tradução de Roberto Cataldo Costa. Porto Alegre: Artmed, 2000.

TASSONI, Elvira Cristina Martins; MEGID, Maria Auxiliadora Bueno Andrade. A formação de professores alfabetizadores e o Programa Ler e Escrever. ETD - Educação Temática Digital. Campinas, v. 17, n. 1, p. 193-210, jan./abr. 2015.

VOGT, Grasiela Zimmer; MOROSINI, Marília Costa. Formação continuada de professores e reunião pedagógica: construindo um estado de conhecimento. Reflexão e Ação. Santa Cruz, V. 20, n. 1, p. 24-37, jan./jun. 2012.

Published

2019-12-24

How to Cite

ALVES, M. A.; TASSONI, E. C. M. The continuing teachers education of a paulista city according to pedagogical counselors. Educação em Perspectiva, Viçosa, MG, v. 10, p. e019031, 2019. DOI: 10.22294/eduper/ppge/ufv.v10i0.7083. Disponível em: https://beta.periodicos.ufv.br/educacaoemperspectiva/article/view/7083. Acesso em: 21 nov. 2024.