The reflective registry as a teacher fighting instrument
DOI:
https://doi.org/10.22294/eduper/ppge/ufv.v10i0.7085Keywords:
Records, Early childhood education teacher, Pró-SaberAbstract
This paper addresses the role of registration in teacher training processes. The theme is based on a research developed in 2016, a case study, about the Pro-Saber Normal Course, located in the city of Rio de Janeiro. The objective of the research was to know a proposal of teacher training that is aligned with the democratic conception of education. The institution of higher education offers qualification exclusively in the Teaching of Early Childhood Education and writing, considered fundamental within the pedagogical proposal, goes through the training from the first day of class. Research has raised questions about what to record, what infancy and early childhood education conception guides such practice, and what benefits the habit of such exercise can bring. The conclusions point out that the record (written, spoken, filmed, photographed, painted, drawn) is an instrument that confers power and autonomy to teachers since it contributes to the consolidation of knowledge that amalgamates theory with everyday practice.
Downloads
References
BENJAMIN, W. Obras Escolhidas I: Magia e Técnica, Arte e Política. 8a. ed. São Paulo: Brasiliense, 2012.
BRASIL CNE/CEB N 20/2009B. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação InfantilBrasilia, 2009.
EDWARDS, C.; GANDINI, L.; FORMAN, G. As cem linguagens da criança. Porto Alegre: Artes Médicas, 1999.
FERREIRA, L. H.; PRADO, V. T.; ARAGÃO, A. M. F. DE. A formação do professor por suas narrativas?: desafios da docência. Revista Hipótese, p. 204–227, 2015.
FOCHI, P. S.; PIVA, L. F.; FOCESI, L. V. A documentação pedagógica como mote para a formação de professores?: o caso de uma escola participante do OBECI teacher training?: the case of a school participating in the OBECI. Crítica Educativa, v. 2, n. 2, p. 165–177, 2016.
FREIRE, M. Educador. São Paulo: Paz e Terra, 2008.
FREIRE, P. Professora sim, tia não: cartas a quem ousa ensinar. São Paulo: Olho D´água, 1997.
FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia. 29. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2004.
GENESCÁ, A. C.; CID, L. A. Pró-Saber: imaginação e conhecimento. [s.l.] Edições Pró-Saber, 2013.
OSTETTO, L. E. (ORG. . Educação infantil: saberes e fazeres da formação de professores. 5a. ed. Campinas SP: Papirus, 2012.
OSTETTO, L. E. (ORG. . No tecido da documentação, memória, identidade e beleza. In: Registros na educação infantil: pesquisa e prática pedagógica. Campinas SP: Papirus, 2017. p. 19–53.
PENA, A. C. “Para explicar o presente tem que estudar a história do passado”: narrativas de profissionais de escolas comunitárias de Educação Infantil da Baixada Fluminense. [s.l.] PUC-Rio, 2015.
RINALDI, C. Criatividade como qualidade do pensamento. In: Diálogos com Reggio Emilia: escutar, investigar e aprender. São Paulo: Paz e Terra, 2012. p. 203–217.
SOUZA, S. J. E, KRAMER, S. Política; Cidade; Educação: Itinerários de Walter Benjamin. Rio de Janeiro: PUC-Rio, 2009.
TIRIBA, L., BARBOSA, S. N., SANTOS, N. O cotidiano da Educação Infantil: Buscando interações de qualidade. In: Educação Infantil: Formação e Responsabilidade. Campinas SP: Papirus, 2013.
TRISTÃO, F. Ser professora de bebês: uma profissão marcada pela sutileza. Zero-a-seis, v. 6, n. 9, 2004.
VIGOTSKI, L. A formação social da mente. 7a. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2007.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
A Revista se reserva o direito de efetuar nos originais alterações de ordem normativa, ortográfica e gramatical, com vistas a manter o padrão culto da língua, respeitando, porém, o estilo dos autores. Os trabalhos publicados passam a ser propriedade da Revista Educação em Persspectiva.