Teacher narratives on evaluation

how to evaluate the student without reducing final numbers?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22294/eduper/ppge/ufv.v10i.7105

Keywords:

Evaluation, Narratives, Teacher training

Abstract

Classroom assessment is an intrinsic component of the teaching and learning process, and cannot be dissociated or ignored. It is a controversial aspect, since it depends on the conception that each teacher carries, related to their conception of education. To analyze how teachers from different areas of knowledge attending a second teaching graduation understand the process of evaluation in the classroom. In order to do so, we broadened the narratives of 18 teachers into four groups: Evaluation as a process in the day-to-day classroom; Evaluation as a possibility of reflection of the teaching action; Different evaluation strategies; and Qualitative versus Quantitative Evaluation. It was observed that teachers conceive evaluation as a continuous process, considering that it is necessary to rely on theoretical knowledge incorporated in practice, because only then will it will be possible to carry out the difficult task of evaluating in an inclusive, participatory and emancipatory way.

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Author Biographies

Carla Melo da Silva, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul

Doutoranda em Educação em Ciências e Matemática PUCRS. Mestra em Educação em Ciências e Matemática PUCRS. Licenciada em Química e Pedagogia.

Mônica da Silva Gallon, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul

Doutoranda em Educação em Ciências e Matemática pela PUCRS. Mestra em Educação em Ciências e Matemática pela PUCRS.

Zulma Elizabete de Freitas Madruga, Universidade Federal do Recôncavo da Bahia

Doutora em Educação em Ciências e Matemática. Professora Adjunta da Universidade Federal do Recôncavo da Bahia - UFRB. Docente do Programa de Pós-graduação em Educação Matemática - PPGEM/UESC.

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Published

2019-12-29

How to Cite

SILVA, C. M. da; GALLON, M. da S.; MADRUGA, Z. E. de F. Teacher narratives on evaluation: how to evaluate the student without reducing final numbers? . Educação em Perspectiva, Viçosa, MG, v. 10, p. e019037, 2019. DOI: 10.22294/eduper/ppge/ufv.v10i.7105. Disponível em: https://beta.periodicos.ufv.br/educacaoemperspectiva/article/view/7105. Acesso em: 21 nov. 2024.