Literature and aesthetic education in child education

reflections on proposals for a textbook

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22294/eduper/ppge/ufv.v11i.7108

Keywords:

Education, Early childhood education, Children's literature, Textbook, Aesthetic education

Abstract

This article aims to analyze work proposals concerning literary reading in a textbook for Early Childhood education considering aesthetic education proposed by Vigotski, by means of teacher mediation as a fundamental element for adult and children humanization. Through documentary analysis, the textbook proposals that use the literary texts were selected and numbered. Some examples for reflexion on didactic proposals based on the Historical-Cultural Theory principles were highlighted from specific sections about the work with literature. As a result, it is possible to infer that the proposals of the studied textbook show mainly fragments of literary texts, with the purpose of teaching some content or technical aspects of the mother tongue, disregarding specificities of teaching and learning in childhood. Therefore, it can be concluded that an education that is intended to be aesthetic requires an intentional teaching directed towards active child participation in pedagogical situations orientated towards access to the arts and its humanizing potential.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Amanda Valiengo, Universidade Federal de São João del-Rei

Professora Adjunta da Universidade Federal de São João del-Rei. Líder do Grupo de Estudo e Pesquisa CRIA - Centro de Respeito às Infâncias e suas Aprendizagens.

Elieuza Aparecida de Lima, Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho"

Professora na Faculdade de Filosofia e Ciências da Universidade Estadual Paulista - Campus de Marília. Líder do Grupo de Estudos e Pesquisa sobre Especificidades da Docência na Educação Infantil - GEPEDEI.

Mariana Sampaio, Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho"

Mestre em educação pela Universidade Estadual Paulista (UNESP) - Campus de Marília. É professora de Sala de Recursos pela Secretaria de Educação do Estado de São Paulo.

References

BITTENCOURT, Circe Maria Fernandes. Ensino de História: fundamentos e métodos. São Paulo: Cortez, 2004.

BOITO, Crisliane; BARBOSA, Maria Carmen Silveira; GOBBATO, Carolina. Livro didático na Educação Infantil: de que docência estamos falando? In: XI Anped Sul. Reunião Científica Regional da ANPED. Anais... Curitiba: PR, 2016. Disponível em: http://www.anpedsul2016.ufpr.br/portal/trabalhos-completos-eixo-5-educacao-e-infancia/. Acesso em: 10 out. 2018.

BRANDÃO, Ana Carolina Perrusi Alves; SILVA, Alexsandro da. O ensino da leitura e escrita e o livro didático na Educação Infantil. Educação. Porto Alegre, v. 40, n. 3, p. 440-449, set./dez. 2017.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado, 1988.

BRASIL. Lei n° 13.005, de 25 de junho 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação - PNE 2014-2024 e dá outras providências. Presidência da República. Casa Civil. Subchefia para Assuntos Jurídicos. Brasília: DF, 2014.

BRASIL. Lei nº 9394, de 20 de dezembro de 1996. Dispõe sobre as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília, DF: MEC, 1996.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular: educação é a base. Brasília: MEC, 2017.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Básica. Resolução nº 5, de 17 de dezembro de 2009. Fixa as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Brasília, DF; MEC, 2009.

CAMPOS, Maria Malta; ROSEMBERG, Fúlvia. Critérios para um atendimento em creches que respeite os direitos fundamentais das crianças. 6 ed. Brasília: MEC/SEB, 2009.

CANDIDO, Antônio. Vários escritos. 5 ed. Rio de Janeiro: Ouro Sobre Azul, 2011.

CASCUDO, Luís da Câmara. Contos tradicionais do Brasil. 9 ed. São Paulo: Global, 2001.

CHARTIER, Roger. Cultura escrita, literatura e história. Conversas de Roger Chartier com Carlos Aguirre Anaya, Jesús Anaya Rosique, Daniel Goldin e Antonio Saborit. Porto Alegre: Artmed, 2001.

CORSINO, Patrícia. Literatura na Educação Infantil: possibilidades e ampliações. In: PAIVA, Aparecida; MACIEL, Francisca; COSSON, Rildo (coord.). Literatura: ensino fundamental. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2010. p. 183-204.

DANTE, Luiz Roberto; BIANCHINI, Noemi. Projeto Ápis: educação infantil: linguagens, matemática, natureza e sociedade. v. 1, 2 ed. São Paulo: Ática, 2017a.

DANTE, Luiz Roberto; BIANCHINI, Noemi. Projeto Ápis: educação infantil: linguagens, matemática, natureza e sociedade. v. 2, 2 ed. São Paulo: Ática, 2017b.

DANTE, Luiz Roberto; BIANCHINI, Noemi. Projeto Ápis: educação infantil: linguagens, matemática, natureza e sociedade. v. 3, 2 ed. São Paulo: Ática, 2017c.

ELKONIN, Daniil Borosovich. Psicologia do jogo. São Paulo: Martins Fontes, 1998.

GRAZIOLI, Fabiano Tadeu; DEBUS, Eliane Santana Dias. A leitura literária na educação infantil: espaços, tempos e acervos. Texturas. Canoas, v. 19, n. 39, p. 134-152, jan./abr. 2017.

LEONTIEV, Alexis. O desenvolvimento do psiquismo. Lisboa: Livros Horizonte, 1978.

NASCIMENTO, Maria Letícia Barros Pedroso. As políticas públicas de educação infantil e a utilização de sistemas apostilados no cotidiano de creches e pré-escolas públicas. Revista Brasileira de Educação. Rio de Janeiro, v. 17, n. 49, p. 59-80, jan./abr. 2012.

PASCHOAL, Jaqueline Delgado. Entre a pré-escola obrigatória e creche opcional: reflexões sobre o direito da criança à educação de qualidade. Revista HISTEDBR On-line. Campinas, v. 18, n. 3, p. 766-779, jul./set. 2018.

RINALDI, Carlina. A pedagogia da escuta: a perspectiva da escuta em Reggio Emília. In: EDWARDS, Carolyn; GANDINI, Lella; FORMAN, George (org.). As cem linguagens da criança: a experiência de Reggio Emilia em transformação. v. 2. Porto Alegre: Penso, 2016.

SAMPAIO, Mariana. Leitura e contação de histórias na educação infantil: um estudo sob a perspectiva da teoria histórico-cultural. 2016. 154 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Filosofia e Ciências, 2016.

SOUZA, Renata Junqueira de; MARTINS, Irando Alves. Educação Infantil e literatura: um direito a sonhar, ampliar e construir repertório. Conjectura: Filosofia e Educação. Caxias do Sul, v. 20, n. especial, p. 221-239, 2015.

TODOROV, Tzvetan. A literatura em perigo. Rio de Janeiro: Difel, 2012.

VIGOTSKY, Lev Semionovitch. Psicologia da Arte. Tradução de Paulo Bezerra. São Paulo: Martins fontes, 1998.

VIGOTSKI, Lev Semionovitch. Psicologia Pedagógica. São Paulo: Martins Fontes, 2010.

VIGOTSKI, Lev Semionovitch. Imaginação e criatividade na Infância. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2014.

Published

2020-03-13

How to Cite

VALIENGO, A.; LIMA, E. A. de; SAMPAIO, M. Literature and aesthetic education in child education: reflections on proposals for a textbook. Educação em Perspectiva, Viçosa, MG, v. 11, n. 00, p. e020001, 2020. DOI: 10.22294/eduper/ppge/ufv.v11i.7108. Disponível em: https://beta.periodicos.ufv.br/educacaoemperspectiva/article/view/7108. Acesso em: 20 sep. 2024.