The Methodological conceptions of deaf education

memories of the soap opera "sol de verão"

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22294/eduper/ppge/ufv.v11i.8285

Keywords:

Deaf Education, Methodological conceptions, Memory

Abstract

The deaf education, since the 1980’s decade, is understated in three methodological conceptions: the oralism, the total communication and the bilingualism. This paper use these conceptions to characterize and identify at excerpts from the soap opera “Sol de Verão” the memories about the methodological conceptions of teaching to the deaf. The research corpus is excerpts from vintage soap opera that present the matter of deaf education. For this, it is used the research kind of discursive dialogical analysis, inspired at Bakhtin’s circle. The results show the following conclusions: i) the deafness presented in the soap opera is allied to the medical bias, ii) the responsive role of the family in the context of the time reflected in the decisions of the deaf; iii) the speech activity is seen as a form of insertion of the deaf person in society; iv) the teaching proposal of the deaf personage is a mixture of contents of the disciplines with the therapy of the speech; and v) the perspective of bilingualism does not yet exist.

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Author Biographies

José Anchieta de Oliveira Bentes, Universidade do Estado do Pará

Pós-doutorado em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Doutorado em Educação Especial pela Universidade Federal de São Carlos, Mestrado em Letras - Linguística pela Universidade Federal do Pará. Professor adjunto da Universidade do Estado do Pará. 

Huber Kline Guedes Lobato, Universidade Federal do Pará

Doutorando e Mestre em Educação pela Universidade do Estado do Pará. Professor do Instituto de Letras e Comunicação da Universidade Federal do Pará (UFPA). 

Fábio Augusto Teixeira Rodrigues, Universidade do Estado do Pará

Graduado em Letras, Licenciatura plena em Libras pela Universidade do Estado do Pará (UEPA). Professor de Libras no Instituto de Educação e Cultura do Pará (IEPA).

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Published

2020-08-07

How to Cite

BENTES, J. A. de O.; LOBATO, H. K. G.; RODRIGUES, F. A. T. The Methodological conceptions of deaf education: memories of the soap opera "sol de verão". Educação em Perspectiva, Viçosa, MG, v. 11, n. 00, p. e020016, 2020. DOI: 10.22294/eduper/ppge/ufv.v11i.8285. Disponível em: https://beta.periodicos.ufv.br/educacaoemperspectiva/article/view/8285. Acesso em: 4 dec. 2024.