Good teaching practices in the initial training of teachers licensed in physical education
DOI:
https://doi.org/10.22294/eduperppgeufv.v11i00.8500Keywords:
Initial training, Higher education, Physical EducationAbstract
The objective of the present study was to identify and analyze aspects related to good teaching practices in the initial training of teachers licensed in physical education. This was a qualitative study, carried out by applying semi-structured interviews to professors selected by students and classified as good. The study showed that the good practices developed in higher education are directly related to professors' actions, such as recognition of the importance of balanced coordination between teaching, research, and extension; planning classes, considering them to be a time for reflection on what is taught; permanent updating of intervention practices and their interface with the political and social dimensions; and making commitment and responsibility effective in the daily teaching practices in higher education.
Downloads
References
ALMEIDA, Maria Isabel de. Formação do professor do ensino superior: desafios e políticas institucionais. São Paulo: Cortez, 2012.
AZZI, Sandra. Trabalho docente: autonomia didática e construção do saber pedagógico. In: PIMENTA, Selma Garrido (org.). Saberes pedagógicos e atividade docente. São Paulo: Cortez, 2000. p. 35-60.
BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2011.
CALDEIRA, Anna Maria Salgueiro. A apropriação e a construção do saber docente e a prática cotidiana. Cadernos de Pesquisa. São Paulo, n. 95, p. 5-12, nov. 1995.
CAREGNATO, Rita Catalina Aquino; MUTTI, Regina. Pesquisa qualitativa: análise de discurso versus análise de conteúdo. Texto & Contexto - Enfermagem. Florianópolis, v. 15, n. 4, p. 679-684, out./dez. 2006. http://dx.doi.org/10.1590/S0104-07072006000400017
CUNHA, Maria Isabel da. O bom professor e sua prática. 24 ed. Campinas: Papirus, 2012.
CUNHA, Simone Miguez; CARRILHO, Denise Madruga. O processo de adaptação ao ensino superior e o rendimento acadêmico. Psicologia Escolar e Educacional. Campinas, v. 9, n. 2, p. 215-224, dez. 2005. https://doi.org/10.1590/S1413-85572005000200004
HUBERMAN, Michael. O ciclo de vida profissional dos professores. In: NÓVOA, António (org.). Vidas de professores. 2 ed. Porto: Porto, 2000. p. 31-61.
MASETTO, Marcos (org.). Docência na Universidade. Campinas: Papirus, 1998.
MELLO, Irene Cristina de. A docência no ensino superior: descrição e análise de um percurso formativo. In: KASSAR, Mônica de Carvalho Magalhães; SILVA, Fabiany de Cássia Tavares (org.). Educação e pesquisa no Centro-Oeste: políticas, práticas e fontes da/para a formação do educador. Campo Grande: UFMS, 2012. p. 103-121.
MIZUKAMI, Maria da Graça Nicoletti. Aprendizagem da docência: professores formadores. Revista E-Curriculum. São Paulo, v. 1, n. 1, dez./jul. 2005-2006.
NUÑEZ, Isauro Beltrán; RAMALHO, Betania Leite; OLIVEIRA, Marcus Vinícius de Faria. O professor como profissional: um olhar sobre as representações de professoras. In: RAMALHO, Betania Leite; NUÑEZ, Isauro Beltrán (org.). Formação, representações e saberes docente: elementos para se pensar a profissionalização dos professores. Campinas: Mercado de Letras, 2014. p. 171-199.
PAIXÃO, Jairo Antônio; CUSTÓDIO, Glauber César Cruz; BARROSO, Yuri Windson Santos. O processo de aprendizagem do professor de educação física atuante em academias de ginástica no início de carreira. Pensar a Prática. Goiânia, v. 19, n. 2, p. 286-299, abr./jun. 2016. https://doi.org/10.5216/rpp.v19i2.35348
PAIXÃO, Jairo Antônio et al. A prática do bom professor na formação inicial: uma análise na perspectiva de acadêmicos do curso de licenciatura em educação física. Pensar a Prática. Goiânia, v. 21, n. 4, p. 751-761, out./dez. 2018. https://doi.org/10.5216/rpp.v21i4.49712
PIMENTA, Selma Garrido; ALMEIDA, Maria Isabel de (org.). Pedagogia universitária: caminhos para a formação de professores. São Paulo: Cortez, 2011.
PIMENTA, Selma Garrido; ANASTASIOU, Léa das Graças Camargos; CAVALLET, Valdo José. Docência no ensino superior: construindo caminhos. In: BARBOSA, Raquel Lazzari Leite (org.). Formação de educadores: desafios e perspectivas. São Paulo: Editora UNESP, 2003. p. 267-278.
PIMENTA, Selma Garrido; ANASTASIOU, Léa das Graças Camargos. Docência no Ensino Superior. 5 ed. São Paulo: Cortez, 2014.
PIRES, Heldemerina Samutelela; ALMEIDA, Leandro; FERREIRA, Joaquim Armando. Adaptação do Questionário de Vivências Académicas (QVA) aos estudantes universitários dos PALOP. In: SOARES, Ana Paula et al. (eds.). Transição para o Ensino Superior. Braga: Universidade de Minho, 2000. p. 119-127.
RAMALHO, Betania Leite; NUÑEZ, Isauro Beltrán. Aprendizagem da docência, formação e desenvolvimento profissional: trilogia da profissionalização docente. In: RAMALHO, Betania Leite; NUÑEZ, Isauro Beltrán (org.). Formação, representações e saberes docente: elementos para se pensar a profissionalização dos professores. Campinas: Mercado de Letras, 2014. p. 17-37.
SPRADLEY, James P. The ethnographic interview. Florida: Harcourt Brace Jovanovich, 1979.
TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis: Vozes, 2002.
TRIVIÑOS, Augusto Nibaldo Silva. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. 4 ed. São Paulo: Atlas, 1995.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Educação em Perspectiva
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A Revista se reserva o direito de efetuar nos originais alterações de ordem normativa, ortográfica e gramatical, com vistas a manter o padrão culto da língua, respeitando, porém, o estilo dos autores. Os trabalhos publicados passam a ser propriedade da Revista Educação em Persspectiva.