Teacher education

senses and discourses of children education teachers as time and voice holders

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22294/eduper/ppge/ufv.v11i.8647

Keywords:

Teachers, Formation in service, Communities of meaning

Abstract

The present text has as discussion focus on the continued formation in service of children education teachers. Having as unit of analysis the ways of being, feeling, acting and thinking of eight teachers, aiming to analyze the meaning communities constructed in interactional network. Utilizing methodologically the work with focal group and exploring sociological categories such as habitus and interdependence (ELIAS, 1994), selective tradition (WILLIAMS, 2000), is identified in field journal notes, that the searched teachers reveal ways of being, feeling, acting and feeling, manifested in four dimensions, structuring communities of meaning: the contextual, the structural, the formative and the affective-emotional. These communities of meaning are constructed and reproduced in nets of interdependence, comprehended as association of individuals that create certain degree of internal group cohesion formed by collective memories around common rules, which, creating feelings of allegiance to values considered traditional, typical, they guide their actions in the day-to-day, molding this way their mentalities and forming systems of meanings.

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Author Biographies

Julice Dias, Universidade do Estado de Santa Catarina

Doutora em Educação pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, Mestre em Educação pela Universidade do Vale do Itajaí. Professora do Departamento de Pedagogia e do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade do Estado de Santa Catarina. 

Rosa Elisabete Militz Wypyczynski Martins, Universidade do Estado de Santa Catarina

Doutora em Geografia pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Mestre em Educação pela Universidade de Passo Fundo. Professora do Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade do Estado de Santa Catarina.

Luiz Martins Junior, Universidade do Estado de Santa Catarina

Graduado em Pedagogia pela UNINTER e Geografia pela Universidade da Região de Joinville - UNIVILLE, Mestre em Geografia pela Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC e Doutorando em Educação pela Universidade do Estado de Santa Catarina - UDESC.

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Published

2020-06-09

How to Cite

DIAS, J.; MARTINS, R. E. M. W.; MARTINS JUNIOR, L. . Teacher education: senses and discourses of children education teachers as time and voice holders. Educação em Perspectiva, Viçosa, MG, v. 11, n. 00, p. e020005, 2020. DOI: 10.22294/eduper/ppge/ufv.v11i.8647. Disponível em: https://beta.periodicos.ufv.br/educacaoemperspectiva/article/view/8647. Acesso em: 4 dec. 2024.