From teacher educator to teacher educator
four challenges to graduate teachers in pre-service teaching courses
DOI:
https://doi.org/10.22294/eduper/ppge/ufv.v11i.8962Keywords:
Teacher educator, Students, Teaching, Pre-service teaching courseAbstract
This paper discusses teacher education in pre-service teaching courses by relating it to four questions: do students want teaching less and less? How to educate students who do not want it as a future profession? To what extent has collective work been built, in the context of undergraduate degrees, aimed at preparing students for teaching? Moreover, how to train teachers in contexts where the value of pedagogy in teacher professionalization is unknown or often disregarded? This theoretical study aims, in a (self) questioning perspective, to interrogate and reconstruct the meaning of the action of teaching in pre-service courses in Brazil. This reflection builds on the argument of the preponderant role of the teacher educators to entice the students to sign up in the formation and the teaching profession.
Downloads
References
ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo Afonso de; ALMEIDA, Patrícia Cristina Albieri de. A profissionalidade do professor formador das licenciaturas. Revista de Educação. Campinas, v. 22, n. 2, p. 203-219, maio/ago. 2017.
ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo Afonso de et al. O trabalho docente do professor formador no contexto atual das reformas e das mudanças no mundo contemporâneo. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos. Brasília, v. 91, n. 227, p. 122-143, jan./abr. 2010.
ARAÚJO, Osmar Hélio Alves. Ensino de Didática e o papel dos professores formadores no contexto das práticas pedagógicas: do que estamos falando? Comunicações. Piracicaba, v. 26, n. 3, p. 79-91, set./dez. 2019a.
ARAÚJO, Osmar Hélio Alves. Estágio supervisionado, profissionalização e profissionalidade docente: do que estamos falando. Revista Teias. Rio de Janeiro, v. 20, n. 58, p. 250-264, jul./set. 2019b.
ARAÚJO, Osmar Hélio Alves. O estágio como práxis, a pedagogia e a didática: que relação é essa? Revista Eletrônica de Educação. São Carlos, v. 14, e3096048, jan./dez. 2020.
BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CP n. 02/2015, de 1º de julho de 2015. Brasília: Diário Oficial República Federativa do Brasil, seção 1, n. 124, p. 8-12, 02 de julho de 2015. Disponível em: http://twixar.me/7mV1. Acesso em: 26 jul. 2019.
CHARLOT, Bernard. Vade retro, Satanas: pourquoi le débat avec les antipédagogues est impossible. In: L’école entre autorité et zizanie. Lyon: Chronique Sociale, 2003.
FORTUNATO, Ivan. Três saberes pedagógicos na e para a formação de professores. In: SHIGUNOV NETO, Alexandre; FORTUNATO, Ivan (org.). Saberes Pedagógicos: perspectivas & tendências. São Paulo: Edições Hipótese, 2018. p. 82-96.
FRANCO, Maria Amélia Santoro. Philippe Meirieu: fragmentos de uma conversa. Revista Eletrônica Pesquiseduca. Santos, v. 3, n. 6, p. 236-281, jul./dez. 2011.
FRANCO, Maria Amélia Santoro. Saber pedagógico ou relação com o saber pedagógico: reflexões conceituais. In: SHIGUNOV NETO, Alexandre; FORTUNATO, Ivan (org.). Saberes Pedagógicos: perspectivas & tendências. São Paulo: Edições Hipótese, 2018. p. 49-65.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
FREINET, Célestin. As técnicas de Freinet da Escola Moderna. 4 ed. Lisboa: Editorial Estampa, 1975.
GOMES, Alberto Albuquerque. Evasão e evadidos: o discurso dos ex-alunos sobre evasão escolar nos cursos de licenciatura. 1998. 203 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Filosofia e Ciências, Marília, 1998.
IMBERNÓN, Francisco. Los retos educativos del presente y del futuro: la sociedad cambia, ¿y el profesorado? Revista Internacional de Formação de Professores. Itapetininga, v. 1, n. 1, p. 121-129, jan./mar. 2016.
MOREIRA, Maria Alfredo. “Na Sombra das Maiorias Silenciosas”: por uma educação autêntica e transformadora. Currículo sem Fronteiras, v. 5, n. 1, p. 70-95, jan./jun. 2005.
NÓVOA, António. A pedagogia como a terceira margem: currículo para o século XXI?. Lisboa: Assembleia da República - Divisão de Edições, 2011.
NÓVOA, António. Eu pedagogo me confesso: Diálogos com Rui Grácio. Revista do Instituto de Inovação Educacional. Lisboa, v. 14, n 1-2, p. 1-23, 2001.
NÓVOA, António. Firmar a posição como professor, afirmar a profissão docente. Cadernos de Pesquisa. São Paulo, v. 47, n. 166, p. 1106-1133, out./dez. 2017.
NÓVOA, António. O futuro da universidade: O maior risco é não arriscar. Revista Contemporânea de Educação. Rio de Janeiro, v. 14, n. 29, p. 54-70, jan./abr. 2019.
NÓVOA, António; AMANTE, Lúcia. Em busca da Liberdade. A pedagogia universitária do nosso tempo. REDU – Revista de docencia Universitaria. Valência, v. 13, n. 1, p. 21-34, Enero/Abril 2015.
PIMENTA, Selma Garrido; ANASTASIOU, Léa das Graças Camargos. Docência no ensino superior. São Paulo: Cortez, 2003.
RIOS, Terezinha Azerêdo. Ampliar o diálogo de saberes para a docência. In: FRANCO, Maria Amélia Santoro; PIMENTA, Selma Garrido (org.). Didática: Embates Contemporâneos. 3 ed. São Paulo: Loyola, 2014. p. 101-130.
SANTANA, Otacilio Antunes. Evasão nas Licenciaturas das Universidades Federais: entre a apetência e a competência. Educação. Santa Maria, v. 41, n. 2, p. 311-327, 2016.
VIEIRA, Flávia. A experiência educativa na formação inicial de professores. Atos de Pesquisa em Educação. Blumenau, v. 8, n. 2, p. 592-619, maio/ago. 2013.
ZEICHNER, Kenneth M. Uma análise crítica sobre a “reflexão” como conceito estruturante na formação docente. Educação e Sociedade. Campinas, v. 29, n. 103, p. 535-554, maio/ago. 2008.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
A Revista se reserva o direito de efetuar nos originais alterações de ordem normativa, ortográfica e gramatical, com vistas a manter o padrão culto da língua, respeitando, porém, o estilo dos autores. Os trabalhos publicados passam a ser propriedade da Revista Educação em Persspectiva.