From teacher educator to teacher educator

four challenges to graduate teachers in pre-service teaching courses

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22294/eduper/ppge/ufv.v11i.8962

Keywords:

Teacher educator, Students, Teaching, Pre-service teaching course

Abstract

This paper discusses teacher education in pre-service teaching courses by relating it to four questions: do students want teaching less and less? How to educate students who do not want it as a future profession? To what extent has collective work been built, in the context of undergraduate degrees, aimed at preparing students for teaching? Moreover, how to train teachers in contexts where the value of pedagogy in teacher professionalization is unknown or often disregarded? This theoretical study aims, in a (self) questioning perspective, to interrogate and reconstruct the meaning of the action of teaching in pre-service courses in Brazil. This reflection builds on the argument of the preponderant role of the teacher educators to entice the students to sign up in the formation and the teaching profession.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Osmar Hélio Alves Araújo, Universidade Federal da Paraíba

Professor Adjunto da Universidade Federal da Paraíba (UFPB). Doutor em educação pela Universidade Federal da Paraíba (UFPB) e Mestre em educação pela Universidade Federal do Ceará (UFC). Líder do Grupo de Pesquisa: LACONEX@O/UFPB - Laboratório de práticas, estudos e pesquisas em formação de professores - Universidade e Escolas de Educação Básica.

Ivan Fortunato, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo

Doutor em Desenvolvimento Humano e Tecnologias e Doutor em Geografia, ambos pela Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho". Pós-doutorado em Ciências Humanas e Sociais pela Universidade Federal do ABC. Professor do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP), campus Itapetininga. Professor permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação da UFSCar, campus Sorocaba.

References

ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo Afonso de; ALMEIDA, Patrícia Cristina Albieri de. A profissionalidade do professor formador das licenciaturas. Revista de Educação. Campinas, v. 22, n. 2, p. 203-219, maio/ago. 2017.

ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo Afonso de et al. O trabalho docente do professor formador no contexto atual das reformas e das mudanças no mundo contemporâneo. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos. Brasília, v. 91, n. 227, p. 122-143, jan./abr. 2010.

ARAÚJO, Osmar Hélio Alves. Ensino de Didática e o papel dos professores formadores no contexto das práticas pedagógicas: do que estamos falando? Comunicações. Piracicaba, v. 26, n. 3, p. 79-91, set./dez. 2019a.

ARAÚJO, Osmar Hélio Alves. Estágio supervisionado, profissionalização e profissionalidade docente: do que estamos falando. Revista Teias. Rio de Janeiro, v. 20, n. 58, p. 250-264, jul./set. 2019b.

ARAÚJO, Osmar Hélio Alves. O estágio como práxis, a pedagogia e a didática: que relação é essa? Revista Eletrônica de Educação. São Carlos, v. 14, e3096048, jan./dez. 2020.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CP n. 02/2015, de 1º de julho de 2015. Brasília: Diário Oficial República Federativa do Brasil, seção 1, n. 124, p. 8-12, 02 de julho de 2015. Disponível em: http://twixar.me/7mV1. Acesso em: 26 jul. 2019.

CHARLOT, Bernard. Vade retro, Satanas: pourquoi le débat avec les antipédagogues est impossible. In: L’école entre autorité et zizanie. Lyon: Chronique Sociale, 2003.

FORTUNATO, Ivan. Três saberes pedagógicos na e para a formação de professores. In: SHIGUNOV NETO, Alexandre; FORTUNATO, Ivan (org.). Saberes Pedagógicos: perspectivas & tendências. São Paulo: Edições Hipótese, 2018. p. 82-96.

FRANCO, Maria Amélia Santoro. Philippe Meirieu: fragmentos de uma conversa. Revista Eletrônica Pesquiseduca. Santos, v. 3, n. 6, p. 236-281, jul./dez. 2011.

FRANCO, Maria Amélia Santoro. Saber pedagógico ou relação com o saber pedagógico: reflexões conceituais. In: SHIGUNOV NETO, Alexandre; FORTUNATO, Ivan (org.). Saberes Pedagógicos: perspectivas & tendências. São Paulo: Edições Hipótese, 2018. p. 49-65.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

FREINET, Célestin. As técnicas de Freinet da Escola Moderna. 4 ed. Lisboa: Editorial Estampa, 1975.

GOMES, Alberto Albuquerque. Evasão e evadidos: o discurso dos ex-alunos sobre evasão escolar nos cursos de licenciatura. 1998. 203 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Filosofia e Ciências, Marília, 1998.

IMBERNÓN, Francisco. Los retos educativos del presente y del futuro: la sociedad cambia, ¿y el profesorado? Revista Internacional de Formação de Professores. Itapetininga, v. 1, n. 1, p. 121-129, jan./mar. 2016.

MOREIRA, Maria Alfredo. “Na Sombra das Maiorias Silenciosas”: por uma educação autêntica e transformadora. Currículo sem Fronteiras, v. 5, n. 1, p. 70-95, jan./jun. 2005.

NÓVOA, António. A pedagogia como a terceira margem: currículo para o século XXI?. Lisboa: Assembleia da República - Divisão de Edições, 2011.

NÓVOA, António. Eu pedagogo me confesso: Diálogos com Rui Grácio. Revista do Instituto de Inovação Educacional. Lisboa, v. 14, n 1-2, p. 1-23, 2001.

NÓVOA, António. Firmar a posição como professor, afirmar a profissão docente. Cadernos de Pesquisa. São Paulo, v. 47, n. 166, p. 1106-1133, out./dez. 2017.

NÓVOA, António. O futuro da universidade: O maior risco é não arriscar. Revista Contemporânea de Educação. Rio de Janeiro, v. 14, n. 29, p. 54-70, jan./abr. 2019.

NÓVOA, António; AMANTE, Lúcia. Em busca da Liberdade. A pedagogia universitária do nosso tempo. REDU – Revista de docencia Universitaria. Valência, v. 13, n. 1, p. 21-34, Enero/Abril 2015.

PIMENTA, Selma Garrido; ANASTASIOU, Léa das Graças Camargos. Docência no ensino superior. São Paulo: Cortez, 2003.

RIOS, Terezinha Azerêdo. Ampliar o diálogo de saberes para a docência. In: FRANCO, Maria Amélia Santoro; PIMENTA, Selma Garrido (org.). Didática: Embates Contemporâneos. 3 ed. São Paulo: Loyola, 2014. p. 101-130.

SANTANA, Otacilio Antunes. Evasão nas Licenciaturas das Universidades Federais: entre a apetência e a competência. Educação. Santa Maria, v. 41, n. 2, p. 311-327, 2016.

VIEIRA, Flávia. A experiência educativa na formação inicial de professores. Atos de Pesquisa em Educação. Blumenau, v. 8, n. 2, p. 592-619, maio/ago. 2013.

ZEICHNER, Kenneth M. Uma análise crítica sobre a “reflexão” como conceito estruturante na formação docente. Educação e Sociedade. Campinas, v. 29, n. 103, p. 535-554, maio/ago. 2008.

Published

2020-06-09

How to Cite

ARAÚJO, O. H. A.; FORTUNATO, I. From teacher educator to teacher educator: four challenges to graduate teachers in pre-service teaching courses. Educação em Perspectiva, Viçosa, MG, v. 11, n. 00, p. e020004, 2020. DOI: 10.22294/eduper/ppge/ufv.v11i.8962. Disponível em: https://beta.periodicos.ufv.br/educacaoemperspectiva/article/view/8962. Acesso em: 20 sep. 2024.

Most read articles by the same author(s)