A construção de uma disciplina da Pós-Graduação em Educação de forma integrada à movimentos sociais populares

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22294/eduperppgeufv.v11i..9463

Keywords:

Educação, Ensino, Educação popular, Movimentos sociais

Abstract

This study analyzes principles and methodologies of the experience of the Popular Education subject entitled “Shared Knowledge Construction in Research and Social Action”, offered by the Graduate Program in Education of the Federal University of Paraíba, in 2019. It systematizes the activities of teaching learning developed in the classes with the participation of guests who are active in research and social action with the popular social movements, in the practices of Popular Education. The present experience report shows that in the discipline, an interactive and dialogical procedure was adopted, resulting in the construction of thinking about forms of resignification and resistance in the face of issues imposed by capitalist society, and it is necessary to create spaces to share educational experiences. in social work, valuing the cultural identity of people from the perspective of mobilizing knowledge and skills to act in the construction of a civilizing and emancipatory project.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

José Douglas de Abreu Araújo, Universidade Federal da Paraíba

Mestrando em Educação pela Universidade Federal da Paraíba. Possui Bacharelado em Serviço Social pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará-Campus Iguatu, licenciatura em Filosofia pela Faculdade de Filosofia Ciências e Letras de Cajazeiras. Atuou como professor temporário na Secretaria de Educação do Estado do Ceará.   

Pedro José Santos Carneiro Cruz, Universidade Federal da Paraíba

Doutor em Educação pela Universidade Federal da Paraíba (UFPB). Professor Adjunto da UFPB. Líder do Grupo de Pesquisa em Extensão Popular - EXTELAR (CNPq/UFPB). 

References

BRANDÃO, Carlos Rodrigues. O que é educação popular? São Paulo: Brasiliense, 2006.

CAVALCANTE, Bruna Luana de Lima; LIMA, Uirassú Tupinambá Silva de. Relato de experiência de uma estudante de Enfermagem em um consultório especializado em tratamento de feridas. J Nurs Health, Pelotas, RJ, v. 1, n. 2, p. 94-103, jan/jul 2012.

DANTAS, Vera Lúcia de Azevedo. Educação popular e a construção compartilhada do conhecimento: caminhos e desafios em uma reflexão versejada. João Pessoa. No prelo 2020.

FLEURI, Reinaldo Matias. Conversidade: extensão universitária e movimentos sociais. In: MARCON, T; FIOREZE, C. (Org.). O popular e a educação: movimentos socais, políticas públicas e desenvolvimento. Ijuí: Unijuí, 2009.

FLEURY, Sonia. Capitalismo, democracia, cidadania - contradições e insurgências. Saúde debate, Rio de Janeiro , v. 42, n. spe3, p. 108-124, Nov. 2018.

FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. 31. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2008.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 59. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2015.

GIL, Antonio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6.ed. São Paulo: Atlas, 2008.

GOHN, Maria da Glória. Movimentos sociais na contemporaneidade. Revista brasileira de Educação, Rio de Janeiro, RJ, v. 16, n. 47, p.333-514, maio/ago. 2011.

GOERGEN, Pedro. A educação como direito de cidadania e responsabilidade do Estado. Educ. Soc., Campinas , v. 34, n. 124, p. 723-742, Sept. 2013

HARVEY, David. O enigma do capital: e as crises do capitalismo. São Paulo: Boitempo, 2011.

HOLLIDAY, Oscar Jara. Aportes de los procesos de Educación Popular a los procesos de cambios. In: GUELMAN, Anahí; CABALUZ, Fabián; SALAZAR, Mónica. (org). Educación popular y pedagogías críticas en América Latina y el Caribe: corrientes emancipatorias para la educación pública del Siglo XXI, Ciudad Autónoma de Buenos Aires: CLACSO, 2018. p. 221-25.

JIMENEZ, Susana; MENDES SEGUNDO, Maria das Dores; RABELO, Jackline. Universalização da educação básica e reprodução do capital: ensaio crítico sobre as diretrizes da política de Educação para Todos. Cadernos de Educação. UFPel. Pelotas- RS. 2007.

MARQUES, Ana Paula Pereira. Reestruturação produtiva e recomposições do trabalho e emprego: um périplo pelas "novas" formas de desigualdade social. Ciênc. saúde coletiva, Rio de Janeiro , v. 18, n. 6, p. 1545-1554, June 2013.

PEDROSA, José Ivo dos Santos. Diálogos interculturais: práxis necessária à Educação Popular em Saúde. João Pessoa. No prelo 2020.

STRECK, Danilo R. et al. Educação popular e docência. São Paulo: Cortez, 2014.

Published

2020-12-07

How to Cite

ARAÚJO, J. D. de A.; CRUZ, P. J. S. C. A construção de uma disciplina da Pós-Graduação em Educação de forma integrada à movimentos sociais populares. Educação em Perspectiva, Viçosa, MG, v. 11, n. 00, p. e020041, 2020. DOI: 10.22294/eduperppgeufv.v11i.9463. Disponível em: https://beta.periodicos.ufv.br/educacaoemperspectiva/article/view/9463. Acesso em: 4 dec. 2024.

Issue

Section

Relatos de experiência

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.