Reassignment of student self-organization at EFA Marilândia

possibilities, advances and challenges

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22294/eduperppgeufv.v11i00.9587

Keywords:

Self-Organization, Collectivity, Participation

Abstract

Students' self-organization is a process of strengthening collectivity and group life, based on the construction of organic and democratic management systems. In this work, we report the experience of re-signifying the self-organization of students at an Escola Família Agrícola (EFA), started in 2016, as a result of a research and pedagogical experimentation project (requirement for initial training in alternating monitors). The research methodology was based on bibliographic review, field research with the help of questionnaires and intervention activities at school. Through this project, it was possible to expand the spaces of training and participation of students, improving their relationship with the monitors, and after this period, we structured this article as an experience report, accompanied by analyzes on the practice of EFA, listing advances obtained and other perspectives to be reached.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Felipe Junior Mauricio Pomuchenq, Movimento de Educação Promocional do Espírito Santo

Mestre em Ensino na Educação Básica pela Universidade Federal do Espírito Santo. Atualmente é Professor no Movimento de Educação Promocional do Espírito Santo - MEPES, na Escola Família Agrícola de Marilândia. 

Franklin Noel dos Santos, Universidade Federal do Espírito Santo

Doutorado em Biologia (Biologia Animal) pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Professor adjunto da Universidade Federal do Espírito Santo.

References

AEEFAJ. Associação de Estudantes da escola Família Agrícola de Ensino Médio e Educação Profissional de Jaguaré. Estatuto da AEEFAJ. Jaguaré, 2015.

ARROYO, Miguel González. Outros sujeitos, outras pedagogias. Petrópolis: Vozes, 2014.

BEGNAMI, João Batista. Formação pedagógica de monitores das Escolas Famílias Agrícolas e Alternância: um estudo intensivo dos processos formativos de cinco monitores. 2003. 319 f. Dissertação (Mestrado Internacional em Ciências da Educação) - Universidade de Nova Lisboa, Portugal e Universidade François Rabelais de Tours, França, 2003.

BRUM, Julia Letícia Helmer. O Plano de estudo e a integração dos conhecimentos na Pedagogia da Alternância. 2016. Monografia (Especialização em Pedagogia da Alternância) - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo, Vitória, ES, 2016.

CALDART, Roseli Salete. Educação do Campo. In: CALDART, Roseli Salete et al. (org.). Dicionário da Educação do Campo. Rio de Janeiro, São Paulo: Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Expressão Popular, 2012. p. 259-267.

EFAM. Escola Família Agrícola de Marilândia. Projeto Político Pedagógico. Marilândia, Espírito Santo, 2016.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 49. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2014.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 17. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1987.

GADOTTI, Moacir. A escola e o professor: Paulo Freire e a paixão de ensinar. 1. ed. São Paulo: Publisher Brasil, 2007.

GIMONET, Jean-Claude. Perfil, Estatuto e Funções dos Monitores. In: SEMINÁRIO INTERNACIONAL DA PEDAGOGIA DA ALTERNÂNCIA, 1., Salvador, 1999. Anais... Salvador, 1999.

GIMONET, Jean-Claude. Praticar e compreender a pedagogia da alternância dos CEFFAs. Petrópolis: Vozes, 2007.

MACHADO, Carmen Lucia Bezerra; CAMPOS, Christiane Senhorinha Soares; PALUDO, Conceição. Teoria e prática da Educação do Campo: análises de experiências. Brasília: MDA, 2008.

MORAIS, Clodomir Santos de. Elementos sobre a Teoria da Organização no Campo. Caderno de Formação nº 11. São Paulo: MST, 1986.

NOSELLA, Paolo. Educação no Campo: origens da pedagogia da alternância no Brasil. Vitória: EDUFES, 2012.

NOSELLA, Paolo. Militância e profissionalismo na educação do homem do campo. Revista de Formação por Alternância, Brasília, v. 4, p. 5-17, jul. 2007.

PISTRAK, Moisey Mikhaylovich. Fundamentos da escola do trabalho. 3. ed. São Paulo: Expressão Popular, 2011.

ROCHA, Isabel Xavier de Oliveira. A formação integral nos centros familiares de formação por alternância. Revista da Formação por Alternância, Brasília, v. 3, n. 5, p. 5-18, dez. 2007.

SANTOS, Boaventura de Sousa. A gramática do tempo: para uma nova cultura política. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2010.

SAVIANI, Dermeval. Escola e Democracia. 4. ed. Campinas: Autores Associados, 1984.

SILVA, Lourdes Helena da. As experiências de formação de jovens do campo: alternância ou alternâncias? Curitiba: Editora CRV, 2012.

SILVA, Maria do Socorro. A formação integral do ser humano: referência e desafio da Educação do Campo. Revista da Formação por Alternância, Brasília, v. 3, n. 1, p. 45-61, 2007.

SILVA, Vandré Gomes da. Projeto pedagógico e qualidade do ensino público: algumas categorias de análise. Cadernos de pesquisa, São Paulo, v. 42, n. 145, p. 204-225, jan./abr. 2012. https://doi.org/10.1590/S0100-15742012000100012.

SOUZA, Rui Antônio de. Juventude, revolução e protagonismo. Mundo Jovem um jornal de ideias. Porto Alegre, ano 54, n. 463, p. 19, 2016.

UNEFAB. União Nacional das Escolas Famílias Agrícolas do Brasil. Revista da Formação por Alternância - Juventudes Rurais. Brasília: Cidade Gráfica e Editora LTDA, 2008.

ZAMBERLAN, Sérgio. Pedagogia da Alternância. Vitória/ES: Gráfica Mansur Ltda, 1995.

Published

2020-12-12

How to Cite

POMUCHENQ, F. J. M. .; SANTOS, . F. N. dos . Reassignment of student self-organization at EFA Marilândia: possibilities, advances and challenges. Educação em Perspectiva, Viçosa, MG, v. 11, n. 00, p. e020043, 2020. DOI: 10.22294/eduperppgeufv.v11i00.9587. Disponível em: https://beta.periodicos.ufv.br/educacaoemperspectiva/article/view/9587. Acesso em: 20 sep. 2024.