Environmental education in training: a proposal for the formation of high school youth through the arts

Authors

  • Thiago EZIDIO Universidade Estadual do Norte do Paraná https://orcid.org/0000-0002-6198-0650
  • Dayanne da Silva ALVES Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Educação Matemática. Universidade Estadual de Londrina-PR – Brasil https://orcid.org/0000-0003-3775-1919
  • Lucken Bueno LUCAS Programa de Pós-Graduação em Ensino. Universidade Estadual do Norte do Paraná Campus Cornélio Procópio-PR - Brasil https://orcid.org/0000-0003-2122-8672
  • Rodrigo de Souza POLETTO Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Educação Matemática. Universidade Estadual de Londrina-PR – Brasil https://orcid.org/0000-0002-7034-7865

DOI:

https://doi.org/10.21284/elo.v10i.11373

Keywords:

Environmental education. Artistic practices. Urban solid waste.

Abstract

Abstract: Considering the macro-trends that refer to segments of Environmental Education, this work aimed to develop actions to mitigate environmental problems. To achieve this goal, artistic and environmental practices were used to teach Environmental Education to young people in high school. During a course, activities were developed consisting of field practices structured in agroforestry concepts, urban solid waste mediated by artistic activities, with animations and observation drawings (environmental mapping). The results showed that artistic approaches and environmental practices help to promote a process of environmental awareness because they are integrative with the environment, so the course participants made illustrative notes on environmental problems with the emphasis on urban solid waste, then suggested the implementation of a garden in an abandoned area within the University, these processes contributed to the students acquire a conscious vision of natural resources and preservation of the environment.

Keywords: Environmental education. Artistic practices. Urban solid waste.

Thematic Area: Environmental Education

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Author Biographies

Thiago EZIDIO, Universidade Estadual do Norte do Paraná

THIAGO EZIDIO DE OLIVEIRA: Discente do curso de Licenciatura em Ciências Biológicas na Universidade Estadual do Norte do Paraná-UENP

Dayanne da Silva ALVES, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Educação Matemática. Universidade Estadual de Londrina-PR – Brasil

Possui graduação em Ciências Biológicas pela Universidade Estadual do Norte do Paraná (2014). Mestra em Ensino pelo Programa de Pós-graduação em Ensino (PPGEN) da Universidade Estadual do Norte do Paraná (UENP). Doutoranda pelo Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências e Educação Matemática (PECEM)

Lucken Bueno LUCAS, Programa de Pós-Graduação em Ensino. Universidade Estadual do Norte do Paraná Campus Cornélio Procópio-PR - Brasil

LUCKEN BUENO LUCAS é graduado em Ciências Biológicas pela Universidade Estadual do Norte do Paraná (UENP), especialista em Bioética, mestre e doutor em Ensino de Ciências e Educação Matemática pela Universidade Estadual de Londrina (Bolsas CAPES). É professor efetivo do curso de Ciências Biológicas e do Programa de Pós-Graduação em Ensino (PPGEN) da UENP.

Rodrigo de Souza POLETTO, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Educação Matemática. Universidade Estadual de Londrina-PR – Brasil

 Licenciatura em Ciências Biológicas pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - UNESP de Assis, Mestrado e Doutorado em Ciências Biológicas (Botânica) pela UNESP de Botucatu. Atualmente é professor na graduação e no Curso de Mestrado Profissional em Ensino e no Mestrado em Agronomia da Universidade Estadual do Norte do Paraná - UENP.

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Published

2021-02-25

How to Cite

EZIDIO, T., ALVES, D. da S., LUCAS, L. B. ., & POLETTO, R. de S. . (2021). Environmental education in training: a proposal for the formation of high school youth through the arts. Revista ELO – Diálogos Em Extensão, 10. https://doi.org/10.21284/elo.v10i.11373

Issue

Section

Artigos