A look at newborn care in the context of maternal and child health: an experience report
DOI:
https://doi.org/10.21284/elo.v11i.13115Keywords:
Permanent education, Maternal and child health, Distance education, COVID-19Abstract
The study was developed together with the Educar Extension Project, from Feevale University, linked to the "Mãe-bebê” Program, which aims to promote actions of Permanent Education in Health. contributions in the maternal-infant process in the scope of child health. The study was characterized by a descriptive, quanti-qualitative research. Community Health Agents and other health professionals were invited to participate in the online and synchronous training entitled “A look at newborn care during home visits”. At the end, the participants were invited to answer a questionnaire. The study reinforced the role of the university and the continuous dialogue and concluded that the approaches, even if remote, can enhance the communication of the teams, allowing capillarity and agility of the information, a better interaction of experiences.
Downloads
References
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. 3.ed. Lisboa, Portugal: Edições 70, 2004.
BISPO JUNIOR, José Patrício; MOREIRA, Diane Costa. Educação permanente e apoio matricial: formação, vivências e práticas dos profissionais dos Núcleos de Apoio à Saúde da Família e das equipes apoiadas. Cadernos de Saúde Pública, v. 33, n.9, 2017.
BRASIL. Conselho Nacional de Saúde. Resolução 466/12. Trata de pesquisas em seres humanos e atualiza a resolução 196. Diário Oficial da União; Brasília, 12 de dezembro de 2012. Disponível em: http://bvsms.saude.gov.br/bvs/saudelegis/cns/2013/res0466_12_12_2012.html. Acesso em: 13 Jun. 2013.
BRASIL. Ministério da Saúde. Secretaria de Atenção à Saúde, Departamento de Ações Programáticas Estratégicas. Agenda de compromissos para a saúde integral da criança e redução da mortalidade infantil. Brasília: Ministério da Saúde, 2004.
CHIMBIDA, Gabriela; MEDEIROS, Valéria Alvarenga. A visita domiciliar na Atenção Básica à Saúde na perspectiva dos profissionais de saúde de uma UAPS de Betim. Betim, Minas Gerais, 2016. Disponível em: periodicos.pucminas.br/index.php/sinapsemultipla/article/download/12288/10564. Acesso em: 20 Set. 2018.
COUTINHO, Susan Karolliny Silva Fontenele; MINGHINI, Barbara Vischiglia; BRITO, Geovania Vieira de.; SILVA, Kamila Santos da; ROCHA, Rebeca Barbosa da; MIRANDA, Jeferson Santos; MAGALHÃES, Alessandra Tanuri. Rede Cegonha: uma experiência em educação permanente com agentes comunitários de saúde. Sanare, v. 16, n. 01, p.74-79, 2017.
DA SILVA, Débora Schimming Jardini Rodrigues, DUARTE Lúcia Rondelo. Educação permanente em saúde. Rev. Fac. Ciênc. Méd. Sorocaba, v. 17, n. 2, p. 104-105, 2015.
DA SILVA, Gilson Fernandes; FIGURSKI; Clarice Aparecida; BERTOCHI, Jocemara Salete; BRUNING, Maria Cecília Ribeiro. Educação permanente em saúde aliada ao uso de tecnologias digitais para o enfrentamento da covid-19 em Cascavel/PR. FAG Journal of Health, v.2, n.4, p.483-485, 2020.
FRANÇA, Elisabeth; LANSKY, Sônia. Mortalidade infantil neonatal no Brasil: situação, tendências e perspectivas. In: Rede Interagencial de Informações para Saúde, organizador. Demografia e saúde: contribuição para análise de situação e tendências. Brasília: Organização Pan-Americana da Saúde, 2009. p. 83-112.
GODOI, Bruno Bastos; LEITE, Luciana Fernandes Amaro. Educação permanente em agentes comunitários de saúde: experiência de um projeto de intervenção. R. Eletr. de Extensão, v. 17, n. 35, p. 138-146, 2020.
GODOI, Bruno Bastos; MADEIRA, Ana Luísa Fernandes; ALFRADIQUE, Barbara Machado; DOMINGOS, Giselle Pires; BRUGIOLO, Isabella Ferreira; EVARISTO, Fábio Condé; FARIA, Rebeca Vilaça; PESSOA, Vivian Louise Syrio; LEITE, Luciana Fernandes Amaro. Capacitação de agentes comunitários de saúde no município de Diamantina -MG. Revista Ciência em Extensão, v. 14, n. 1, p. 54–69, 2018.
GODOY, Solange Cervinho Bicalho; GUIMARÃES; Eliane Marina Palhares; ASSIS, Driely Suzy Soares. Avaliação da capacitação dos enfermeiros em unidades básicas de saúde por meio da telenfermagem. Escola Anna Nery Revista de Enfermagem, v.18, n.1, p.148-155.
GUIZARDI, Francini Lube; DUTRA, Evelyn de Britto; PASSOS, Maria Fabiana Damásio. Em mar aberto: Perspectivas e desafios para o uso de tecnologias digitais na educação permanente em saúde. Série Mediações Tecnológicas em Educação & Saúde. Porto Alegre: Rede Unida, volume 2, 1ª edição, 2021.
IBGE – Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Tábua completa de mortalidade para o Brasil – 2019: Breve análise da evolução da mortalidade no Brasil. Rio de Janeiro, 2020. Disponível em: https://biblioteca.ibge.gov.br/visualizacao/periodicos/3097/tcmb_2019.pdf. Acesso em: 20 Jul. 2020.
JACOBOVSKI, Renata; Luis Felipe FERRO. Educação permanente em Saúde e Metodologias Ativas de ensino: uma revisão sistemática integrativa. Research, Society and Development, v.10, n.3, 2021.
JUSTINO, Dayane Caroliny Pereira; LOPES, Monique da Silva; MACHADO, Flávia Christiane de Azevedo; ANDRADE, Fábia Barboza. Avaliação das causas de morbidade e mortalidade infantil no Brasil. O Mundo da Saúde, v. 45, n. s/n, p. 152-161, 12 abr. 2021.
LANSKY, Sônia; FRICHE, Amélia Augusta de Lima; SILVA, Antônio Augusto Moura da; CAMPOS, Deise; BITTENCOURT, Sonia Duarte de Azevedo; CARVALHO, Márcia Lazaro de; FRIAS, Paulo Germano de; CAVALCANTE, Rejane Silva; CUNHA, Antonio José Ledo Alves da. Pesquisa Nascer no Brasil: perfil da mortalidade neonatal e avaliação da assistência à gestante e ao recém-nascido. Cad Saúde Pública 2014; 30(Supl. 1):S192-S207.
LEMOS, Cristiane Lopes Simão. Educação Permanente em Saúde no Brasil: educação ou gerenciamento permanente? Ciênc. saúde coletiva, v.2, n.3, 2019.
MAZZO, Maria Helena Soares da Nóbrega; BRITO, Rosineide Santana; SANTOS, Flávia Andréia Pereira Soares dos. Atividades do enfermeiro durante a visita domiciliar pós-parto. Rev. enferm. UERJ, v. 22, n. 5, p.663-667, 2014.
NASCIMENTO, Vanusa; NEVES, Sabino.Utilização de lives como ferramenta de educação em saúde durante a pandemia pela Covid-19. Educ. Soc., v. 42, 2021.
NIETSCHE, Albertina; NORA, Aline Dalla, LIMA, Márcia Gabriela Rodrigues de; BOTTEGA, Janelene Camara; NEVES, Eliane; SOSMAYER, Vera Lúcia. Educação em saúde: planejamento e execução da alta em uma unidade de terapia intensiva neonatal. Escola Anna Nery Revista de Enfermagem, v. 16, v. 4, p. 809-816, 2012.
PIM – Primeira Infância Melhor. Disponível em: https://www.pim.saude.rs.gov.br/site/o-pim/o-que-e/. Acesso em 17 Jan. 2021.
SANTOS JUNIOR, Alcides Leão. A extensão Universitária e os entre-laços de saberes. 2013. 265 f. Dissertação (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2013.
SANTOS, Marta Maria Bomfim. Assistência neonatal e do lactente: a construção da educação permanente com os agentes comunitários de saúde. 2014. Trabalho de conclusão de curso (Especialização em Enfermagem Materna, Neonatal e do Lactente) - Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2014.
SERRAVALLE, Kamile Miranda Lacerda; SILVA, Adriana Rabelo; ALVES, Ana Cláudia da Silva; SODRÉ, Gildete de Britto; CANCIO, Jacira Azevedo; NOBRE, Leticia Coelho da Costa. Incorporação de tecnologias digitais nas estratégias de apoio à RENAST-BA durante a pandemia da covid-19. Revista Bahiana de Saúde Pública, v.45, n.1, 2021.
SILVA, Adriane das Neves; SANTOS, Ana Maria Gualberto dos; CORTEZ, Elaine Antunes; CORDEIRO, Benedito Carlos. Limites e possibilidades do ensino à distância (EaD) na educação permanente em saúde: revisão integrativa. Ciênc. saúde coletiva, v. 20, n. 4, 2015.
SILVA, Elias. Beber nas águas da educação permanente. Rede Humaniza SUS. 2008. Disponível em: https://redehumanizasus.net/3059-beber-nas-aguas-da-educacao-permanente/. Acesso em: 12 Mar. 2021.
ZAMPIERI, Maria de Fátima Mota; ERDMANN, Alacoque Lorenzini. Cuidado humanizado no pré-natal: um olhar para além das divergências e convergências. Rev. Bras. Saude Mater. Infant., v. 10, n.3, 2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista ELO – Diálogos em Extensão
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
A. Authors grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
B. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
C. The journal holds the right to make format, orthographic and grammatical changes in the article to ensure the language standards, respecting the author’s style as well.
D. The opinions expressed by the authors are of their exclusive responsibility.