Evaluation of the profile of the participants and their use in the extension course “Covid-19: Conhecendo Para Se Previnir”

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21284/elo.v11i.14669

Keywords:

Training course, Public health, SARS-CoV-2, Epidemic, Social engagement

Abstract

The Covid-19 pandemic demands numerous measures to combat it, including the need to provide reliable information to the population. In this way, the online extension course “Covid-19: Conhecendo para se prevenir” was held. The objective in this work is to describe the profile of the participants and their assessment of the quality of the course offered to academics and external students. This is an observational and quantitative study with analysis of the percentages of responses obtained by field research based on online forms. In the responses, most participants identified themselves as female, students and from the city of Janaúba. Regarding quality, most indicated as excellent the dissemination, video and content quality, learning and chance to take another course. Only the sound was not rated mostly as great. The results showed the profile of the participants and the dominant approval in the analyzed aspects.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Silas Silva SANTANA, Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri, Campus Janaúba

Professor adjunto na Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri. Possui mestrado e doutorado em Imunologia e Parasitologia Aplicadas pela UFU e graduação em biomedicina pela UESC.

Marcos Júnio Alves dos SANTOS, Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri, Campus Janaúba

Graduando da Engenharia de Minas na Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri. Possui graduação no Bacharelado em Ciência e Tecnologia.

Roberto Allan Ribeiro SILVA, Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri, Campus Janaúba

Técnico Administrativo na atenção à saúde na Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri. Possui mestrado de Ensino em Saúde pela UFVJM, e graduação em Enfermagem pela Faculdade Vale do Gorutuba.

Karla Taísa Pereira COLARES, Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri, Campus Janaúba

Técnico Administrativo no Laboratório de Biologia na Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri. Possui Mestrado de Ensino em Saúde pela UFVJM, e graduação em Biomedicina pela Faculdade de Saúde Ibituruna.

Lorena Tolentino CARDOSO, Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri, Campus Janaúba

Técnico Administrativo no Serviço de Psicologia na Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri. Possui Pós-graduação em Psicanálise e Saúde Mental pela Faculdade de Ciências e Tecnológicas de Janaúba, e graduação em Psicologia pela FUNORTE.

Patrícia Nirlane da Costa SOUZA, Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri, Campus Janaúba

Professor adjunto na Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri. Possui mestrado e doutorado em Microbiologia Agrícola pela UFLA e graduação em Ciências Biológicas pela UFLA.

Max Pereira GONÇALVES, Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri, Campus Janaúba

Professor adjunto na Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri. Possui mestrado e doutorado em Biologia Celular e Estrutural pela UFV e graduação em Ciências Biológicas – bacharelado, pela Universidade Vale do Rio Doce, e especialização em Biologia pela UFLA.

References

ABREU, Janette Maria França. EaD e gênero: uma apreciação sobre a preferência da modalidade pelas mulheres nos cursos de graduação da UFMA. Relatório de Estudo Concluído. 2014. ABED. Disponível em http://www.abed.org.br/hotsite/20-ciaed/pt/anais/pdf/81.pdf, 2014. Acesso em: 15 Set. 2022.

ANTONELLI-PONTI, Mayra; VALENTI, Lívia; DÍAZ, David Andrés Casilima; PICOLI, Ricardo Marinho de Mello; VERSUTI, Fabiana Maris. Divulgação Científica Em Psicobiologia: Educação A Distância Como Estratégia Para A Promoção Da Extensão Universitária. Expressa Extensão, v. 23, n. 3, p. 183-197, 2018.

BRASIL. Ministério da Saúde. Boletim epidemiológico especial: doença pelo coronavírus Covid-19. Semana epidemiológica 32. 2021.

BRITO, Sávio Breno Pires; BRAGA, Isaque Oliveira; CUNHA, Carolina Coelho; PALÁCIO, Maria Augusta Vasconcelos; TAKENAMI, Iukary. Pandemia da Covid-19: o maior desafio do século XXI. Vigilância Sanitária em Debate: Sociedade, Ciência & Tecnologia (Health Surveillance under Debate: Society, Science & Technology) – Visa em Debate, v. 8, n. 2, p. 54-63, 2020.

FEITOZA, Thércia Mayara Oliveira; CHAVES, Amanda Maria; MUNIZ, Giovanna Tarquinio Sales; DA CRUZ, Mirela Carolaine Cunha; JUNIOR, Irani de Farias Cunha. COMORBIDADES E Covid-19. Revista Interfaces: Saúde, Humanas e Tecnologia, v. 8, n. 3, p. 711-723, 2020.

GUARDA, Vera Lúcia de Miranda; DE CASTRO, Ana Letícia Pilz; MACHADO, Marina de Medeiros; COSTA, Adivane Terezinha; ANDRADE, Ângela Leão; SANTOS, Eleonice Moreira; SILVA, André Luís; MENDES, Júlia Castro. A fabricação de sabão artesanal como forma de proteção dos recursos hídricos e auxílio no combate à pandemia da Covid-19, por meio do ensino a distância. Revista Brasileira de Extensão Universitária, v. 12, n. 1, p. 89-102, 2021.

HUANG, Chaolin; WANG, Yeming; LI, Xingwang; REN, Lili; ZHAO, Jianping; HU, Yi, ZHANG, Li; FAN, Guohui; XU, Jiuyang; GU, Xiaoying; CHENG, Zhenshun; YU, Ting; XIA Jiaan; WEI, Yuan; WU, Wenjuan; XIE, Xuelei; YIN, Wen; LI, Hui; LIU, Min; XIAO, Yan; GAO, Hong; GUO, Li; XIE, Jungang; WANG, Guangfa; JIANG, Rongmeng; GAO, Zhancheng; JIN, Qi; WANG, Jianwei; CAO, Bin. Clinical features of patients infected with 2019 novel coronavirus in Wuhan, China. The Lancet, v. 395, n. 10223, p. 497-506, 2020.

LIMA, Diego Laurentino; LOPES, Maria Antonieta Albanez A. de Medeiros; BRITO, Ana Maria. Social media: friend or foe in the Covid-19 pandemic. Clinics, v. 75, 2020.

MARQUES, Georgiana Eurides de Carvalho. A Extensão Universitária no Cenário Atual da Pandemia do Covid-19. Revista Práticas Em Extensão, v. 4, n.1, p. 42-43, 2020.

SCORSOLINI-COMIN, Fabio; ROSSATO, Lucas; DA CUNHA, Vivian Fukumasu; CORREIA-ZANINI, Marta Regina Gonçalves; PILLON, Sandra Cristina. A religiosidade/espiritualidade como recurso no enfrentamento da Covid-19. Revista de Enfermagem do Centro-Oeste Mineiro, v. 10, 2020.

SOUZA, Ademir Hilário; SOUZA, Ana Paula Borges; TORRES, Lidiane Silva. The challenges of remote teaching in times of social isolation: pplicability of digital technologies as a ool in pedagogical practice. Anais do Congresso Internacional de Educação e Tecnologias| Encontro de Pesquisadores em Educação a Distância. 2020. Disponível em: https://cietenped.ufscar.br/submissao/index.php/2020/article/view/1563. Acesso em: 15 Set. 2022.

World Health Organization (WHO). Advice for public. 2020. Disponível em: https://www.who.int/emergencies/disseas/novel-coronavirus-2019/advice-for-public/myth-busters. Acesso em: 21 Set. 2022

ZAROCOSTAS, John. How to fight an infodemic. The lancet, v. 395, n. 10225, p. 676-676, 2020.

Published

2022-11-25

How to Cite

SANTANA, S. S., SANTOS, M. J. A. dos ., SILVA, R. A. R. ., COLARES, K. T. P., CARDOSO, L. T. ., SOUZA, P. N. da C., & GONÇALVES, M. P. (2022). Evaluation of the profile of the participants and their use in the extension course “Covid-19: Conhecendo Para Se Previnir”. Revista ELO – Diálogos Em Extensão, 11. https://doi.org/10.21284/elo.v11i.14669

Issue

Section

Artigos