Family and society –

a virtuous reading and an essay through the lenses of educational policies

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31423/oikos.v30i2.9998

Keywords:

Família, Políticas Públicas, Família e Sociedade

Abstract

This essay is the result of a presentation for professors and students of the Graduate Program in Home Economics (PPGED) of the Federal University of Viçosa in 2017. It brings some of the main ideas I have about the relationship between Family and Society and that I presented at that time: the main theme that constitutes the content of PPGED, and, in addition, an epistemological photograph the relationship between studies on Public Policies, School and the Family and Society relationship. The objective is to make a record of articulating elements that can elucidate the treatment given to the Family category, the interactions between the Family and Society and Public Policies in the contemporary world. Finally,  elucidate two dimensions: on the one hand, there would be the modifications that the contemporary Family goes through, in particular, with regard to its relations with central institutions in the formation of subjects, such as the School; or with well-organized sociability devices, such as Public Policies

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Author Biographies

Maria das Graças Soares Floresta, UNIVERSIDADE FEDERAL DE VIÇOSA

Doutora em Educação pela Universidade Metodista de Piracicaba na  Área de Políticas e Gestão da Educação. Mestre em Extensão Rural pela Universidade Federal de Viçosa, na  Área de Concentração Pedagogia da Extensão Rural. Especialista em Supervisão Educacional pela Universidade Católica de Minas Gerais. Pedagoga pela Universidade Federal de Viçosa;  Professora da Universidade Federal de Viçosa, Departamento de Educação. Atua junto a  Grupos de Estudo e Pesquisa  nas áreas de Trabalho, Movimentos Sociais e  Políticas Públicas. Coordenou o Programa Nacional Escola de Gestores da Educação Básica Púbica e o Programa Nacional de Apoio aos Dirigentes Municipais de Educação (PRADIME), e outros Programas de Formação Inicial e Continuada de Profissionais da Educação Básica Pública junto ao Ministério da Educação. Integrou a Comissão Nacional para Elaboração dos Referenciais Curriculares para as Licenciaturas Interdisciplinares  do MEC. Foi Diretora do Centro de Ciências Humanas Letras e Artes da UFV. Vinculada  ao Grupo de Pesquisa Educação, Conhecimento e Processos Educativos (Registro no CNPq em dgp.cnpq.br/dgp/espelhogrupo/5126021810938293).

 

Jinx Vilhas, UNICAMP

Cientista Social graduado pela universidade Federal de Viçosa, Mestrando do Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social pela Universidade Estadual de Campinas-UNICAMP.

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Published

2019-12-31

How to Cite

Floresta, M. das G. S., & Vilhas, J. (2019). Family and society – : a virtuous reading and an essay through the lenses of educational policies. Oikos: Família E Sociedade Em Debate, 30(2), 174–189. https://doi.org/10.31423/oikos.v30i2.9998

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