ATHLETICS IN SCHOOL PHYSICAL EDUCATION: AN ANALYSIS OF INITIATION
Keywords:
athletics, initiation, teachers, public schoolsAbstract
Athletics was born with man. After all, the oldest of our ancestors already walked, had to run, jump and throw. It was a tough fight against predators and the search for food. It can be said that by improving these skills, the man assured his story. Seeing the need of athletics in school life, we sought to analyze in this research how the practice of this sport happens, its initiation in the municipal schools of elementary education in the city of Bagé, as well as analyze the practice of athletics according to the experience of teachers and also investigate whether those who give the athletics classes had involvement with the sport as a student / athlete. The sample consisted of 28 Physical Education teachers, from the early years, representatives of 37 public schools that comprise the municipal elementary school network in Bagé/RS, who answered a qualitative and quantitative questionnaire containing eight questions. The results showed that 90% of teachers interviewed develop athletics in the early years, and 56% of these were not athletes when students; 68% assert that contemplate superficially the sport in their lesson plans; 52% explain that the school where they teach is not appropriate for the practice of athletics; 52% report that the materials available in the school are not appropriate for application of athletics; and 68% think that students feel very motivated by the practice of the sport. From the teachers interviewed, 72% work athletics in a ludic way, with recreational plays and games, not presenting those activities as initiation to athletics. The results show the interest of teachers in developing athletics, and most of them adapt and improvise to perform their job; it is necessary that schools provide a better structure.
Downloads
References
BOZZOLI, C.; SIMOHAMED, J.; EL-HEBIL, A. M. Mini Atletismo IAAF/ CBAt: guia prático para animadores de atletismo para crianças. 2. ed. IAAF: 2011.
BURDEN, P. R. Teacher development. In: HOUSTON, W. R. (Ed.). Handbook of research education. New York: Macamilan, 1990. p. 311-327.
FRÓMETA, E. R.; TAKAHASHI, K. Guia metodológico de exercícios em atletismo: formação, técnica e treinamento. Porto Alegre: Artmed, 2004.
FURBINO, A. P. A.; DE PÁDUA, L. M.; LOUREIRO, M. M. Y; GEMENTE, F. R. F. A importância do atletismo como conteúdo da educação física escolar - IV CONCOCE/ I CONDICE-Brasília/DF. Disponível em: <http://cbce.tempsite.ws/congressos/index.php/4concoce/4concoce/paper/view/2537>. Acesso em: 12/09/2012.
JUSTINO, E. de O.; RODRIGUES, W. Atletismo na escola: é possível? Disponível em: <http://www.educacaofisica.org/wp/?p=158> Acesso em: 11/09/2012.
MARQUES, C. L. da S.; IORA J. A. Atletismo escolar: possibilidades e estratégias de objetivo, conteúdo e método em aulas de Educação Física. Revista Movimento (ESEF/UFRGS). Disponível em: http://seer.ufrgs.br/index.php/Movimento/article/viewArticle/3078>. Acesso em: 10/09/2012.
NETTO, R. S.; PIMENTEL, G. G. de A. O ensino do atletismo nas aulas de educação física. Portal Educacional do governo do Estado do Paraná. Disponível em: <http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/pde/arquivos/804-4.pdf>. Acesso em: 11/09/2012.
PARÂMETROS CURRICULARES NACIONAIS: Educação Física. Secretaria de Educação Fundamental - Brasília MEC/SF, 1997.
PEDROSA, O. P.; DE PINHO, S. T.; DE PAULA, A. R.; DA SILVA, A. C. A prática de ensino fundamental no município de Porto Velho. Revista Brasileira de Ciência da Amazônia – Anais da Semana Educa. Disponível em: <http://www.periodicos.unir.br/index.php/semanaeduca/article/view/108>. Acesso em: 10/09/2012.
RINDERKNECHT, P.; AGUIRRE, L. E. Brincadeiras para toda hora: sugestões de atividades recreativas infanto-juvenil. 9. ed. São Paulo: Paulinas, 2006.
SEDORKO, C. M.; DISTEFANO, F. O atletismo no contexto escolar: possibilidades didáticas no 2° ciclo do ensino fundamental. Revista Digital, Buenos Aires, v. 16, n. 165, fevereiro 2012. Disponível em: <http://www.efdeportes.com/efd165/o-atletismo-no-contexto-escolar-possibilidades-didaticas.htm>. Acesso em: 12/09/2012.
SILVA, A. I.; SEDORKO, C. M. Atletismo como conteúdo das aulas de educação física em escolas estaduais do município de Ponta Grossa. Rev. Teoria e Prática da Educação, v. 14, n. 3, p. 25-33, set./dez. 2011. Disponível em: <http://eduem.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/11611>. Acesso em: 12/09/1012.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Os artigos submetidos e publicados são de inteira responsabilidade de seus autores, não refletindo necessariamente a opinião do Comitê Editorial. A revista se reserva o direito de efetuar, nos originais, alterações de ordem normativa, ortográfica e gramatical, com vistas a manter o padrão culto da língua, respeitando, porém, o estilo dos autores. O manuscrito submetido deve ser original, não podendo ter sido publicado em qualquer outro veículo de informação científica, e nem submetido para publicação em outra revista científica. Os trabalhos publicados passam a ser propriedade da revista Mineira de Educação Física, ficando sua reimpressão total ou parcial de acordo com a licença Creative Commons Attibution 4.0. Deve ser consignada a fonte de publicação original. Os originais não serão devolvidos aos autores. As opiniões emitidas pelos autores dos artigos são de sua exclusiva responsabilidade.