MEANINGS OF BALLROOM DANCES AS PLAYFUL EXPERIENCE IN THE LEISURE CONTEXT
Keywords:
ballroom dance, leisure, playfulnessAbstract
This ethnographic study aimed to analyze the meanings of ballroom dances for practitioners of an athletic sports association in the city of Itu-SP. For this, we performed observations of participants, registered in a field diary, besides semi-structured interviews, consisting of three open questions, with 20 ballroom dances practitioners from this institution, with a mean age of 33 years, practicing for at least one year. It was adopted the content analysis as the way of analyzing the data (BARDIN, 2013). The results showed the multiplicity of sense and meanings attributed by practitioners, with greater emphasis on the question of the possibility to learn dancing, and the presence of the health and welfare speech. Thus, we understand that pedagogical practices based on more participatory, problem-solving and playful methodologies can favor human development in the context of leisure, i.e., the learning of values , norms and attitudes essential for living together in the society.
Downloads
References
BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2013.
CHIZZOTTI, A. Pesquisa em ciências humanas e sociais. 5. ed. São Paulo: Cortez, 2001.
CUNHA, M. L. et al. Dança de salão: repercussões nas atividades de vida diária. Caderno de Saúde Coletiva. Rio de Janeiro, 2008.
DUMAZEDIER, J. Lazer e cultura popular. 3. ed. São Paulo: Perspectiva, 2001.
GAION, A. B. Dança de salão: qualidade de vida e integração. São Paulo: Lesde, 2007.
MARCELLINO, N. C. Estudos do lazer: uma introdução. Campinas, SP: Autores Associados, 1996.
MELO, V. A. de; ALVES JÚNIOR, E. D. Introdução ao lazer. Barueri, SP: Manole, 2003.
MOLINA NETO, V. et al. A pesquisa qualitativa na educação física: alternativas metodológicas. 2. ed. Porto Alegre: Sulina, 2004.
OLIVEIRA, S. R. G. de et al. Espaço interpessoal na dança de salão. São Paulo: Motriz, 2002.
SOUZA, M. I. G. Dança de salão: uma experiência estética popular. Disponível em: <http://www.seer.unirio.br/index.php/pesqcenicas/article/view/740/677>. Acesso em: 28 fev.2011.
VOLP, C. M. Vivenciando a dança de salão na escola. Tese (Doutorado) –Universidade de São Paulo. Instituto de Psicologia, USP, São Paulo, 1994.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Os artigos submetidos e publicados são de inteira responsabilidade de seus autores, não refletindo necessariamente a opinião do Comitê Editorial. A revista se reserva o direito de efetuar, nos originais, alterações de ordem normativa, ortográfica e gramatical, com vistas a manter o padrão culto da língua, respeitando, porém, o estilo dos autores. O manuscrito submetido deve ser original, não podendo ter sido publicado em qualquer outro veículo de informação científica, e nem submetido para publicação em outra revista científica. Os trabalhos publicados passam a ser propriedade da revista Mineira de Educação Física, ficando sua reimpressão total ou parcial de acordo com a licença Creative Commons Attibution 4.0. Deve ser consignada a fonte de publicação original. Os originais não serão devolvidos aos autores. As opiniões emitidas pelos autores dos artigos são de sua exclusiva responsabilidade.