GAME ANALYSIS: SHOTS ON GOAL IN THE MEN’S BRAZILIAN FUTSAL LEAGUE
Keywords:
Game analysis; Futsal; Training; FinalizationAbstract
The aim of this study was to analyze goal scoring shots in the Brazilian Futsal League. Using indicators, it was sought to establish: (1) the moment of shooting, that is, the direct confrontation with the adversary (1x1+G, 1xG, 1x0); (2) contact with the ball (number of passes until finishing); (3) the trajectory of the conclusion (direction of the ball shot to goal by the attacker) and its correlation with the local indicator of shooting; and (4) the location of shooting (sector of the court on which shooting occurred). The methodology adopted was observational. The study sample was composed of 14 matches of the 2014 Futsal League. Eighty-two shot on goal situations performed by the eight best teams of the competition were analyzed. The results obtained in the study made it possible to conclude that the finishing situations, when the goals occurred, happened in a diversified manner and in an environment of variability and unpredictability.
Downloads
References
AMARAL, R.; GARGANTA, J. A modelação do jogo em fut¬sal. Análise sequencial do 1x1 no processo ofensivo. Revista Portuguesa de Ciências do Desporto, v.5, n.3, 2005, p. 298-310.
ANGUERA, M. et. al. La metodologia observacional en el deporte: conceptos básicos. Lecturas: Educación Física y Deportes. Revista Digital. Buenos Aires, año 5, n. 24, ago., 2000. Disponível em: <http://www.efdeportes.com/efd24b/obs.htm>.
BAYER, C. O ensino dos desportos coletivos. Lisboa. Dinalivro, 1994.
BOTA, I,; COLIBABA, D. Jogos desportivos colectivos: teoria e metodologia. Lisboa: Instituto Piaget, 2001.
CBFS. Livro Nacional de Regras 2015. Fortaleza, 2015. Disponível em: <http://www.cbfs.com.br/2009/cbfs/index.php>.
COSTA, C. F. Futsal: Aprenda a ensinar. 2ª ed. Florianópolis. Visual Books, 2007.
FONSECA, G. M. Futsal: Treinamento para goleiros. Rio de Janeiro. Sprint, 1998.
GARGANTA, J. M. Para uma teoria dos jogos desportivos colectivos. In: GRAÇA, A.; OLIVEIRA, J. (Org.). O ensino dos jogos desportivos. 2ª ed. Porto. FCDEF-UP, 1995, p.11-25.
GRECO, P. J.; BENDA, R. N. Da aprendizagem motora ao treinamento técnico. Conceitos e Perspectivas. In: GRECO, P. J.; BENDA, R. N. (Org.). Iniciação esportiva universal: metodologia da iniciação esportiva na escola e no clube. v.2. Belo Horizonte. UFMG, 1998, p. 15-38.
LUCENA, R. Futsal e a iniciação. 7ª ed. Rio de Janeiro: Sprint, 2008.
MUTTI, D. Futsal: da iniciação ao alto nível. 2 ed. São Paulo: Phorte, 2003.
ROSE JUNIOR, D. ; SILVA, T. A. F. As Modalidades Esportivas Coletivas (MEC): História e Caracterização. In: ROSE JUNIOR, D. (Org.). Modalidades Esportivas Coletivas. 1ª ed. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, v. 1, 2006, p. 1-14.
SANTANA, W. C. A visão estratégico-tática de técnicos campeões da Liga Nacional de Futsal. 2008. 260f. Tese (Doutorado em Educação Física). UNICAMP-FEF. Campinas, 2008.
SANTANA W. C. et. al. Análise dos gols em jogos de futsal feminino de alto rendimento. Revista Brasileira Ciência e Movimento, 2013, p. 157-165.
SOUZA, P. R. C. et. al. Análise das finalizações como indicadores de rendimento em jogos de futsal. Revista Mackenzie de Educação Física e Esporte. v. 12, n. 2, 2013, p. 89-99
TEODORESCU, L. Problemas de teoria e metodologia nos jogos desportivos. 2ª ed. Lisboa. Livros Horizontes, 2003.
VOSER, R.C. Futsal: princípios técnicos e táticos. Rio de Janeiro: Sprint, 2001.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Os artigos submetidos e publicados são de inteira responsabilidade de seus autores, não refletindo necessariamente a opinião do Comitê Editorial. A revista se reserva o direito de efetuar, nos originais, alterações de ordem normativa, ortográfica e gramatical, com vistas a manter o padrão culto da língua, respeitando, porém, o estilo dos autores. O manuscrito submetido deve ser original, não podendo ter sido publicado em qualquer outro veículo de informação científica, e nem submetido para publicação em outra revista científica. Os trabalhos publicados passam a ser propriedade da revista Mineira de Educação Física, ficando sua reimpressão total ou parcial de acordo com a licença Creative Commons Attibution 4.0. Deve ser consignada a fonte de publicação original. Os originais não serão devolvidos aos autores. As opiniões emitidas pelos autores dos artigos são de sua exclusiva responsabilidade.