THE RACKET SPORTS IN SCHOOL PHYSICAL EDUCATION: EXPERIENCE REPORT
Keywords:
tennis, table tennis, badminton, racquetball, squash, Physical Education.Abstract
This paper reports the experience developed with racquet sports in the Maria Augusta Silva Araújo State School, in the city of Muriaé, Minas Gerais State, specifically applied to the Full Time Education Project students, attending the 6th to the 9th year elementary school, of both sexes, aged between 11 and 14 years old, between June and September 2013. The project was intended to arouse the students to practice physical activities and sports as racquet sports and games, especially the tennis, table tennis, badminton, racquetball and squash, seeking to encourage motor skills, cognitive and social emotional skills improvement in formal and informal cultural students’ daily life. All activities were developed in theoretical and practical way in the classroom and at the school sports area, during the sports workshop. The monitoring was performed using the class diary, the II module notebook and the pedagogical meetings. These activities were performed by the Physical Education teacher by observations and interventions. The evaluation process was guided by principles that clearly showed rising knowledge levels about the sports, the motor skills and the coexistence among students, by the games diversity of and bat-and-ball games.
Downloads
References
COPELLI, V. N. Introdução dos esportes de raquete nas aulas de educação física escolar: uma visão segundo a cultura corporal do movimento. 2010. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) – Faculdade de Educação Física, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, SP, 2010.
CORSINO, L. N.; GOMES, N. C. O badminton a partir de uma perspectiva co-educativa: a prática docente em uma escola municipal de São Paulo. Revista Mineira de Educação Física, Viçosa, v. 21, n. 3, p. 114-126, 2013.
DARIDO, S. C.; DE SOUZA JR, O. M. Para ensinar educação física: possibilidades de intervenção na escola. 3. ed. Campinas, SP: Papirus, 2009.
DARIDO, S. C. RANGEL, I. C. A. Educação física na escola: implicações para a prática pedagógica. Rio de Janeiro, RJ: Guanabara Koogan, 2005.
MARINOVIC, W. (Org.). Tênis de mesa: teoria e prática. 1. ed. São Paulo, SP: Phorte, 2013.
OFICINA DE ESPORTES DE RAQUETES. Por que ensinar esportes de raquetes na Educação Física? 21 de outubro de 2007. Disponível em: <http://oficinadeesportesderaquetes.blogspot.com>. Acesso em: 01 ago. 2013.
SESI. Serviço Social da Indústria. Tênis, tênis de mesa & badminton. São Paulo: Sesi-SP Editora, 2012.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Os artigos submetidos e publicados são de inteira responsabilidade de seus autores, não refletindo necessariamente a opinião do Comitê Editorial. A revista se reserva o direito de efetuar, nos originais, alterações de ordem normativa, ortográfica e gramatical, com vistas a manter o padrão culto da língua, respeitando, porém, o estilo dos autores. O manuscrito submetido deve ser original, não podendo ter sido publicado em qualquer outro veículo de informação científica, e nem submetido para publicação em outra revista científica. Os trabalhos publicados passam a ser propriedade da revista Mineira de Educação Física, ficando sua reimpressão total ou parcial de acordo com a licença Creative Commons Attibution 4.0. Deve ser consignada a fonte de publicação original. Os originais não serão devolvidos aos autores. As opiniões emitidas pelos autores dos artigos são de sua exclusiva responsabilidade.