THE RACKET SPORTS IN SCHOOL PHYSICAL EDUCATION: EXPERIENCE REPORT

Authors

  • Rodrigo Mendes Costa 1Professor de Educação Física da EEMASA – Escola Estadual Maria Augusta Silva Araújo, com Aperfeiçoamento em Proposta Curricular e Metodologias na Educação Integral - UFV; Pós-Graduação em Treinamento Desportivo – UFV; Pós-Graduação em Atividades Motoras para Promoção da Saúde e Qualidade de Vida – UFJF; PósGraduação em Atividade Física e Saúde – UFPR; e Mestre em Ciências da Educação Física, Esporte e Recreação – UNIVERSIDADE DE MATANZAS – UCCFD - CUBA

Keywords:

tennis, table tennis, badminton, racquetball, squash, Physical Education.

Abstract

This paper reports the experience developed with racquet sports in the Maria Augusta Silva Araújo State School, in the city of Muriaé, Minas Gerais State, specifically applied to the Full Time Education Project students, attending the 6th to the 9th year elementary school, of both sexes, aged between 11 and 14 years old, between June and September 2013. The project was intended to arouse the students to practice physical activities and sports as racquet sports and games, especially the tennis, table tennis, badminton, racquetball and squash, seeking to encourage motor skills, cognitive and social emotional skills improvement in formal and informal cultural students’ daily life. All activities were developed in theoretical and practical way in the classroom and at the school sports area, during the sports workshop. The monitoring was performed using the class diary, the II module notebook and the pedagogical meetings. These activities were performed by the Physical Education teacher by observations and interventions. The evaluation process was guided by principles that clearly showed rising knowledge levels about the sports, the motor skills and the coexistence among students, by the games diversity of and bat-and-ball games. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

BALBINOTTI, Carlos (Org.). O ensino do tênis: novas perspectivas de aprendizagem. Porto Alegre, RS: Artmed, 2009.

COPELLI, V. N. Introdução dos esportes de raquete nas aulas de educação física escolar: uma visão segundo a cultura corporal do movimento. 2010. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) – Faculdade de Educação Física, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, SP, 2010.

CORSINO, L. N.; GOMES, N. C. O badminton a partir de uma perspectiva co-educativa: a prática docente em uma escola municipal de São Paulo. Revista Mineira de Educação Física, Viçosa, v. 21, n. 3, p. 114-126, 2013.

DARIDO, S. C.; DE SOUZA JR, O. M. Para ensinar educação física: possibilidades de intervenção na escola. 3. ed. Campinas, SP: Papirus, 2009.

DARIDO, S. C. RANGEL, I. C. A. Educação física na escola: implicações para a prática pedagógica. Rio de Janeiro, RJ: Guanabara Koogan, 2005.

MARINOVIC, W. (Org.). Tênis de mesa: teoria e prática. 1. ed. São Paulo, SP: Phorte, 2013.

OFICINA DE ESPORTES DE RAQUETES. Por que ensinar esportes de raquetes na Educação Física? 21 de outubro de 2007. Disponível em: <http://oficinadeesportesderaquetes.blogspot.com>. Acesso em: 01 ago. 2013.

SESI. Serviço Social da Indústria. Tênis, tênis de mesa & badminton. São Paulo: Sesi-SP Editora, 2012.

Published

2015-10-30

How to Cite

Costa, R. M. . (2015). THE RACKET SPORTS IN SCHOOL PHYSICAL EDUCATION: EXPERIENCE REPORT. Revista Mineira De Educação Física, 23(3), 148–160. Retrieved from https://beta.periodicos.ufv.br/revminef/article/view/9957