PEDAGOGICAL PRACTICE DIFFERENTIATED IN PHYSICAL EDUCATION CLASSES: ADAPTED SPORTS IN PUBLIC SCHOOL
Keywords:
case report, school physical education, adapted sportAbstract
This study describes the experience of a project, in Physical Education classes, in which the subject themed was the adapted sports. The study was held during the first half of 2012 for students of 9th grade of elementary education at a public school located on the east side of São Paulo, the research focused on the three dimensions of content. In the procedural dimension, students experienced adaptations of several sports for people with physical and visual disabilities. In the conceptual dimension, expository classes were held, film analysis, research, seminars and debates. In the attitudinal dimension, discussions were held involving the difficulties that people with disabilities have to live in society and the change of attitude of people so that everyone has the opportunity to live with quality of life. After doing the project, students built a differentiated view of adapted sports, understood the history, rules and strategies to participate of these sports and reflected about the importance of experiencing other manifestations of the Corporal Culture of Movement in public school.
Downloads
References
COLL, C.; POZO, J. I.; SARABIA, B.; VALLS, E. Os conteúdos na reforma: ensino e aprendizagem de conceitos, procedimentos e atitudes. Porto Alegre: Artes Médicas, 1998.
DARIDO, S. C. Os conteúdos da Educação Física na escola. In: DARIDO, S. C.; RANGEL, I. C. A. Educação Física na escola: implicações para a prática pedagógica. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2008. p. 64-79.
DARIDO, S. C.; RANGEL-BETTI, I. C.; RAMOS, G. N. S.; GALVÃO, Z.; FERREIRA, L. A.; MOTA e SILVA, E. V.; RODRIGUES, L. H.; SANCHES, L.; PONTES, G.; CUNHA, F. A Educação Física, a formação do cidadão e os Parâmetros Curriculares Nacionais. Revista Paulista de Educação Física, São Paulo, v. 15, n. 1, p. 17-32, jan-jun, 2001.
DELMANTO, D.; FAUSTINONI, L. E. Os relatos de prática e sua importância no processo de produção e socialização do conhecimento. In: GOIÁS. Secretaria de Estado da Educação. Reorientação curricular do 6º ao 9º ano: currículo em debate – Relatos de Práticas Pedagógicas. Goiânia: SEE/GO, 2009.
GONZÁLEZ, F. J.; FENSTERSEIFER, P. E. Entre o “não mais” e o “ainda não”: pensando saídas para o não lugar da EF escolar II. Cadernos de Formação RBCE, p. 10-21, mar. 2010.
MATTHIESEN, S. Q.; SILVA, M. F. G.; SILVA, A. C. L. Motriz, Rio Claro, v. 14, n. 1, p. 96-104, 2008.
RODRIGUES, H. A.; DARIDO, S. C. As três dimensões do conteúdo na prática pedagógica de uma professora de Educação Física com Mestrado: um estudo de caso. Revista da Educação Física/UEM, Maringá, v. 19, n. 1, p. 51-64, 2008.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Os artigos submetidos e publicados são de inteira responsabilidade de seus autores, não refletindo necessariamente a opinião do Comitê Editorial. A revista se reserva o direito de efetuar, nos originais, alterações de ordem normativa, ortográfica e gramatical, com vistas a manter o padrão culto da língua, respeitando, porém, o estilo dos autores. O manuscrito submetido deve ser original, não podendo ter sido publicado em qualquer outro veículo de informação científica, e nem submetido para publicação em outra revista científica. Os trabalhos publicados passam a ser propriedade da revista Mineira de Educação Física, ficando sua reimpressão total ou parcial de acordo com a licença Creative Commons Attibution 4.0. Deve ser consignada a fonte de publicação original. Os originais não serão devolvidos aos autores. As opiniões emitidas pelos autores dos artigos são de sua exclusiva responsabilidade.